Ojetrycksmätare som är ko ko.

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
stjärnsmäll
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Wed 04 Jan, 2012 22:34
Location: Gnarp

Ojetrycksmätare som är ko ko.

Postby stjärnsmäll » Thu 14 Jun, 2012 20:28

När jag står på tomgång har jag "normalt" oljetryck men när jag gasar så droppar mätaren ner och det lyser rött.
Släpper man gasen så hoppar den tillbaka på normalt igen. Funderade på om det är kabeln som sträcks när man gasar så kontakten bryts och kommer tillbaka när motorn stabiliserar sig igen när man släpper gasen?
Bilen ifråga är en S500-94.
Har någon ett tips på vad det kan vara, så felsökningen kan begränsas till ett visst område?
Jag är bilmek så det mesta behärskar jag.
Enklare om man vet var man ska börja ifall någon har varit med om samma sak.

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Ojetrycksmätare som är ko ko.

Postby snowman » Sat 16 Jun, 2012 13:22

stjärnsmäll wrote:När jag står på tomgång har jag "normalt" oljetryck men när jag gasar så droppar mätaren ner och det lyser rött.
Släpper man gasen så hoppar den tillbaka på normalt igen. Funderade på om det är kabeln som sträcks när man gasar så kontakten bryts och kommer tillbaka när motorn stabiliserar sig igen när man släpper gasen?
Bilen ifråga är en S500-94.
Har någon ett tips på vad det kan vara, så felsökningen kan begränsas till ett visst område?
Jag är bilmek så det mesta behärskar jag.
Enklare om man vet var man ska börja ifall någon har varit med om samma sak.


Tror du är inne på rätt spår, kabelhärvan som går till oljetrycksgivaren går inte långt ifrån grenröret och kablarna är av riktigt dålig kvalitet så det är inte omöjligt att issoleringen fallit bort på hela eller delar av härvan.
I värsta fall så kan det gå så illa att bilen inte vill starta iom att databoxen inte får signal på att den bygger upp ett oljetryck i start ögonblicket.

Kolla i Pärlans projekttråd om sin 600 coupé, där står det väldigt mycket läsvärt om dom här problemen!

Har du inte bytt kablagen så kommer du nog med största sanolikhet att få göra det.
Just kabelsjukan är nått som vi M119 ägare får oss en skopa av för eller senare.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

stjärnsmäll
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Wed 04 Jan, 2012 22:34
Location: Gnarp

Re: Ojetrycksmätare som är ko ko.

Postby stjärnsmäll » Wed 20 Jun, 2012 20:15

Har jag tur så blir bilen såld efter midsommar.
I annat fall får jag byta härva.
Ha det bra Merca vänner!

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ojetrycksmätare som är ko ko.

Postby Håkan J » Thu 21 Jun, 2012 22:47

stjärnsmäll wrote:Har jag tur så blir bilen såld efter midsommar.
I annat fall får jag byta härva.
Ha det bra Merca vänner!


Observera att kabeln till oljetrycksgivaren (nr 35 på bilden) hänger inte ihop med stora motorkabelhärvan
utan med den längsgående "body mounted"

Just den härvan brukar ju inte vara det stora problemet på M119 utan det stora motorkablaget.
men kan ju hända att även den blivit skadad.

Image
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

stjärnsmäll
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Wed 04 Jan, 2012 22:34
Location: Gnarp

Re: Ojetrycksmätare som är ko ko.

Postby stjärnsmäll » Thu 26 Jul, 2012 21:19

Bilen är kvar! Nu ska jag ta och kolla upp kabelhärvan.
Tack så mycket för tipsen.


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests