Miniprojekt S500

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Miniprojekt S500

Postby johnjohn » Tue 19 Jun, 2012 11:56

Hej,

Tänkte skapa en liten tråd om min nya hobbybil. Delvis för att dela med mig av erfarenheter men också för att samla det man gör på ett ställe :) Jag har alltid älskat R129 (som jag tyvärr inte får plats i) men även W124 och W140.
Det har blivit några MB genom åren men famförallt äldre Porsche 911 som det även finns en tillsammans med en Cooper S i garaget.

Denna bil köpte jag då det var en hel del gjort redan och då den såg så trevlig original ut och nästan helt saknade rost.
Det är en S500 årsmodell 1995 som har gått 15700mil. Bilen kom till Sverige redan 1996 och har varit avställd i nästan 10 år pga en företagskonkurs mm. Bilen är ganska standardutrustad + luftstolarna, aktivt kolfilter och bensinvärmaren. De tjocka rutorna vet jag inte om det var standard?

Föregående ägare har de senaste 6 månaderna bytt till helt nya främre bromsok, nya skivor och klossar, nya hjullager, nytt batteri, helt nya fälgar med däck, nya bussningar och stag i framvagnen, service med alla nya filter, kolfilter, växellådsolja mm och renoverat climan. Så nu går den knäpptyst och stabilt.

Jag har en del att fixa för att få bilen i det skicket som jag som bilpedant önskar och har nu så sakta börjat.
Det finns lite uppslagna dörrar på ställen som inte går att trycka ut och skav som inte går att polera bort. Även några bubblor kring nyckelhålet under bakluckan. Detta måste fixas.

1. Byta ut eftermarknads CDspelaren mot original Exquisit bandare. KLART
2. Byta ut ett trasigt högtalargaller i vänster framdörr KLART
3. Fixa höger torkarmotor som ibland fastnar i uppställt läge KLART
4. Lacka om vänster framdörr, taklucka, bak runt nyckelhålet, höger fram på kofångaren. KLART
5. Köpa en ny nyckel (trista pengar att ge över 3000kr för en nyckel)
6. Byta glaset (plasten) till instrumentpanelen pga spricka. KLART
7. Byte till en ny vindruta utan bläster och stenskott. KLART
7. Mycket mer lär komma framöver :)

Bilderna är från säljaren men nya bilder på det som görs kommer.

Mvh John

Image
Image
Image
Image
Last edited by johnjohn on Wed 08 Aug, 2012 08:58, edited 2 times in total.

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Miniprojekt S500

Postby Mercedes-Benz » Tue 19 Jun, 2012 13:18

Ser ut att vara i riktigt bra skick! Inte varje dag man ser en så fin W140!

Grattis!
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: Miniprojekt S500

Postby johnjohn » Wed 20 Jun, 2012 18:09

Idag lämnades bilen på lack för att ordna till småbucklor och bublor runt låset bak. Den såg lite våldtagen ut på väg till lackeraren.
Det är kul att äntligen ha hittat en lackerare som är intresserad av annorlunda bilar och som gör riktigt bra jobb.
Jag har lämnat bilar till många lackerare som godtar stora dammkorn, lackskarvar mm men det fanns det inte en tendens till sist och jag hoppas jag är lika nöjd efter midsommar när den skall hämtas ut. Jag har höga krav på lack men är också tydlig med det innan jag lämnar ilen och då är det fritt att tacka nej till jobbet.

Det är 2 dörrar som lackas pga lackskador och småbulor, kofångaren fram som har skav, nedre delen av huven efter dåligt lagade stenskott, runt låset, och takluckan som har repor.
Efter detta väntar en recond :)

Jag beställde idag verktyg på tyska e-bay för att lossa instrumenthuset och byta glas. Jag har läst att man enkelt gör egna men för 150kr så kan man lika gärna köpa riktiga prylar.

Image

Image

Image

Image

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Miniprojekt S500

Postby Uky » Wed 20 Jun, 2012 18:47

Kul med folk som vågar ta sig an litet äldre bilar.

Det är inte alltför gott om välvårdade 140'or.

Följer tråden med intresse!

:thumbright:

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Miniprojekt S500

Postby sl60 ///AMG » Wed 20 Jun, 2012 20:42

:thumbleft: Ett tips är att ta en titt under listen till bakluckan oxå.

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: Miniprojekt S500

Postby johnjohn » Wed 20 Jun, 2012 21:00

sl60 ///AMG wrote::thumbleft: Ett tips är att ta en titt under listen till bakluckan oxå.


Tack, jo listen är bortplockad men påsatt för transporten :)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Miniprojekt S500

Postby Osse » Mon 25 Jun, 2012 09:40

Hej. Kul projekt. Särskilt som jag precis startat ett liknande. En s400 -92 med exakt samma mil nästan 15800. Har som du så gott som samma utrustning dock inte värmaren. Liknande lackskador dock inte så stora. Mer av arten stenskott i huven och spoilern. Förmodligen bor du inte i örebrotrakten men jag skall ju lacka om min med lite här och där så man kan ju alltid fråga vart du lämnade din, och gärna vad det kostade ungefär. Det spelar ju ingen roll bara det blir bra men jag har ingen aning om vad knackning kostar.

Jag har en vibrationsproblem som jag har bilen inlämnad för (se tråd) och två andra saker som skall försöka åtgärdas då jag som du vill ha den i toppskick.
Först en fråga om du vet, nackstöden bak, skall de gå att fälla så de ligger helt platt bak? Mina går ganska långt ned om man kör dem från baksätet. Kör man dem framifrån så går de varken upp eller ned. Måste fixas. Det blev fler frågor där....
Sedan kolfilter knappen, hur fungerar den? Trycker jag på den så lyser inte lampan, gör den bara det i någon viss kombination med klimaanläggningen?

Ursäkta att jag babblar så om mina fel i din tråd, det är inte meningen att det skall bli massa snack om mina grejer utan mer en fråga till dig som verkar ha samma inställning och ett liknande projekt :-) Med vänlig hälsning, Oskar.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Miniprojekt S500

Postby Osse » Mon 25 Jun, 2012 09:44

F.ö tror jag rutor med dubbelglas är standard, Jag har det på min 92à iallafall.

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: Miniprojekt S500

Postby johnjohn » Mon 25 Jun, 2012 09:46

Hejsan,

Gällande lacken så skall jag återkomma när jag har fått tillbaka bilen med besked om jag kan rekomendera att åka hit med bilen. På min sambos Cooper S så var jag riktigt positivt överraskad iallafall. Skall bli spännande att se. Pris kan du sedan få över PM.

Nackstöden har jag ännu inte testat faktiskt :)

Kolfilterknappen skall lysa när man trycker in den. Min clima är alltid på och då lyser kolfilterknappen vid tryck.

Får läsa lite mer om din bil, har inte sett din tråd.

Mvh John

Osse wrote:Hej. Kul projekt. Särskilt som jag precis startat ett liknande. En s400 -92 med exakt samma mil nästan 15800. Har som du så gott som samma utrustning dock inte värmaren. Liknande lackskador dock inte så stora. Mer av arten stenskott i huven och spoilern. Förmodligen bor du inte i örebrotrakten men jag skall ju lacka om min med lite här och där så man kan ju alltid fråga vart du lämnade din, och gärna vad det kostade ungefär. Det spelar ju ingen roll bara det blir bra men jag har ingen aning om vad knackning kostar.

Jag har en vibrationsproblem som jag har bilen inlämnad för (se tråd) och två andra saker som skall försöka åtgärdas då jag som du vill ha den i toppskick.
Först en fråga om du vet, nackstöden bak, skall de gå att fälla så de ligger helt platt bak? Mina går ganska långt ned om man kör dem från baksätet. Kör man dem framifrån så går de varken upp eller ned. Måste fixas. Det blev fler frågor där....
Sedan kolfilter knappen, hur fungerar den? Trycker jag på den så lyser inte lampan, gör den bara det i någon viss kombination med klimaanläggningen?

Ursäkta att jag babblar så om mina fel i din tråd, det är inte meningen att det skall bli massa snack om mina grejer utan mer en fråga till dig som verkar ha samma inställning och ett liknande projekt :-) Med vänlig hälsning, Oskar.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Miniprojekt S500

Postby Osse » Mon 25 Jun, 2012 09:52

Hej, ok, då har jag något fel där, lyser aldrig hmmm.
Nej jag upptäckte det med nackstöden efter jag köpt den, men jag hade köpt den ändå för den är så jädra fin. :-)
Jag har ingen tråd om min bil generellt utan bara i detalj om vibration. Och är f.ö nybliven mercedesfrälst så jag kan inte så mycket om dem men ämnar lära mig.
Med vänlig hälsning,

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: Miniprojekt S500

Postby johnjohn » Mon 25 Jun, 2012 09:53

Hör av dig om du har vägarna förbi Kalmar i sommar, det vore kul att se bilden.



Osse wrote:Hej, ok, då har jag något fel där, lyser aldrig hmmm.
Nej jag upptäckte det med nackstöden efter jag köpt den, men jag hade köpt den ändå för den är så jädra fin. :-)
Jag har ingen tråd om min bil generellt utan bara i detalj om vibration. Och är f.ö nybliven mercedesfrälst så jag kan inte så mycket om dem men ämnar lära mig.
Med vänlig hälsning,

johnjohn
Proffs
Proffs
Posts: 235
Joined: Fri 04 Jul, 2003 15:49

Re: Miniprojekt S500

Postby johnjohn » Mon 25 Jun, 2012 09:56

I väntan på att bilen skall bli klar på lack så har jag jöpt hem ett instrumenthus där jag skall plocka glaset då min har en spricka. Otäckt hur enkelt det är att byta mätarställning på dessa bilar igentligen. Detta hus har gått ca 12000mil och min bil 15700mil så det blir bara själva glaset jag använder, vi behålla originalmilen på mätaren.

Är det någon som behöver ett mätarhus, om ni har problem med blinkande lampor eller liknande så är detta till salu.

I samband med demontering inför lack så såg jag en spricka och lite funkt i bakre reflexrampen som sitter under lysena bak. Blev en beställning av ett sådant nytt idag på MB som kommer på fredag :) Artikelnummer 140 820 57 64.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Miniprojekt S500

Postby Osse » Mon 25 Jun, 2012 10:08

Ja susar jag förbi Kalmar så är det givet.
Ja jag har samma grej på en av mina. Förra ägaren sade att han bytt ett. De verkar vara känsliga. Ja mätarställning är ett problem på dessa. Jag köpte en svensksåld, letade ett år innan jag hittade en. Ingen garanti förstås men det känns lite säkrare. Din harvju bara gått ett år utomlands så det är nog inga problem.

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Miniprojekt S500

Postby Roger J » Mon 25 Jun, 2012 10:10

Grattis till en fin 140! Den såg ut att vara i riktigt gott skick

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Miniprojekt S500

Postby Hynboholm » Mon 25 Jun, 2012 10:22

Helt overkligt fint skick på fälgarna :shock:

Gott om Porsche runt omkring dig :wink:
(tyckte även att jag såg en Gul 944 bredvid...)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests