Justera växling på w140

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Justera växling på w140

Postby Osse » Wed 17 Oct, 2012 19:50

Hej. Har ett svagt minne om att jag läst någonstans att man kan justera på automatlådan hur hårt den lägger i växlarna. Något vred av något slag som skall sitta på lådan. Min lägger i växlarna lite hårt för det mesta. Jag har provat att byta till korrekt olja och rätt nivå. Precis på maxläget när den är varmkörd och man gått igenom växlarna så att säga och bilen står på tomgång med P i. Om jag förstått det hela rätt.
Någon som hört tala om detta "vred"? Man kanske ser det när man hissar upp men tänkte att jag kan ju fråga innan jag åker och hissar upp bilen.
Vänliga hälsningar Oskar.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Justera växling på w140

Postby Osse » Sat 27 Oct, 2012 19:09

Har forskat på utländska forum. Tydligen sitter den en skruv vid växellådan som man ändrar växlingen med. Vrider man moturs blir den mjukare och vice versa. Frågan är vart den här skruven är som i sin tur justerar en vaccuummodul som styr växlingen. Det finns tydligen en justering också för vart i varvtalsregistret den skall växla, mer som kuriosa i ämnet.
Läste också att om det är läckage i vaccuumsystemet för detta kan det medföra hårdare växling...

lulleee
Hangaround
Hangaround
Posts: 18
Joined: Wed 09 Feb, 2011 18:32

Re: Justera växling på w140

Postby lulleee » Tue 11 Dec, 2012 21:36

korrekt, sitter en klocka eller membran eller vad man kallar det på vänster sida nere på lådan som man skjusterar hårdheten, kan även vara vaakum läkage eller så är den där klockan trasig,var med om att den var trasig på en polares och vi böt den och skjusterade sedan,växlade som en dröm efter det, här själv en 350dt -95 som växlar lite hårt och dåligt som jag själv ska ta en titt på. kan även vara vaakumet i diesel pumpen som är trasig

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Justera växling på w140

Postby Osse » Wed 24 Sep, 2014 19:13

Uppdaterar även här att det var ett trasigt membran i vacuummodulatorn som var trasigt. Bytte modulator och vips. Mjuka fina växlingar.


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests