Korrekt olja växellåda
Re: Korrekt olja växellåda
Japp. På g att göra det. Antar med mitt flyt att den kommer växla lika hårt som förr så jag sitter och försöker klura ut vart allt är som styr växling. Jag skall väl prova att vrida skruven moturs på vakuummodulatorn. Dock tycker jag det är märkligt att man skall behöva göra det. Någon gång borde den ju ha gått bra, kan den bara slitas eller helt enkelt behöva justeras nån gång. Eller har jag ett läckage nånstans. Rätt nivå först. Sen provar jag att vrida lite sen blir det läckletande.
Re: Korrekt olja växellåda
Hej. Jag har tappat ur tre ggr nu och provkört emellan. För varje gång blev det bättre. Varje gång jag tappat ur tyckte jag att jag fått nivån precis på maxstrecket. När jag kom tillbaka efter provtur så låg den lite över två ggr. Tredje gången nu så gick faktiskt växlingarna markant bättre. På gränsen till godkänt, dock inte lika silkeslent som min 560 från -88. Jag skall ta en tur imorgon och utvärdera. Jag tappade ur ca 1,5 dl varje gång. Det är ju ganska petigt med nivån verkar det som, plus att man nästan behöver ta en provtur för att verkligen få runt oljan.
Skönt att det gick så bra initialt. Det kanske räcker att justera modulen trots allt i kombination med det här olje och filterbytet.
Med vänlig hälsning, oskar.
Skönt att det gick så bra initialt. Det kanske räcker att justera modulen trots allt i kombination med det här olje och filterbytet.
Med vänlig hälsning, oskar.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Korrekt olja växellåda
Hade en 300E med 722.358 och påfyllningsproceduren var följande från tömt tråg+momentomvandlare:
1/ Slå i fyra liter.
2/ Starta motorn, slå i tills nivån är 12 mm under min på stickan (ytterligare ca 2,2-2,4 liter)
3/ Varmkör ordentligt
4/ Efterjustera vid behov
Misstänker att proceduren är liknande för din bil.
Försök att suga upp olja genom påfyllningsröret.
1/ Slå i fyra liter.
2/ Starta motorn, slå i tills nivån är 12 mm under min på stickan (ytterligare ca 2,2-2,4 liter)
3/ Varmkör ordentligt
4/ Efterjustera vid behov
Misstänker att proceduren är liknande för din bil.
Försök att suga upp olja genom påfyllningsröret.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Korrekt olja växellåda
Ja fotografen har angett rätt procedur.
man börjar med ungefär 6,5 liter påfyllning. Startar motorn, låter den gå i alla växelväljarlägen, sådär 5 sekunder i varje. Kollar att nivån ligger på stickan men ungefär 1 cm under min.
Kör 6-7 km med mycket växlande (med växelväljaren) för att få upp normal drifttemp.
efteråt justerar man nivån till max-strecket.
Det är ju så att oljan utvidgar sig när den blir varm, och markeringarna är satta för driftvarm växellåda. Det är som du redan märkt lättare att fylla på än att tappa av.
Trågets fästskruvar skall dras med väldigt lågt moment, 8 Nm. Drar man för hårt kan packningen kantra och tråget bli skevt.
(åtdragningsmoment avtappningsplugg tråg+momentomvandlare 14 Nm)
Sen finns det inget som mjukar upp en gammal automatlåda som lite hårdkörning på alpvägar.
Min har blivit alltmera nedväxlingsvillig även 3 -> 2, ju mer den fått jobba på alpvägarna...
man börjar med ungefär 6,5 liter påfyllning. Startar motorn, låter den gå i alla växelväljarlägen, sådär 5 sekunder i varje. Kollar att nivån ligger på stickan men ungefär 1 cm under min.
Kör 6-7 km med mycket växlande (med växelväljaren) för att få upp normal drifttemp.
efteråt justerar man nivån till max-strecket.
Det är ju så att oljan utvidgar sig när den blir varm, och markeringarna är satta för driftvarm växellåda. Det är som du redan märkt lättare att fylla på än att tappa av.
Trågets fästskruvar skall dras med väldigt lågt moment, 8 Nm. Drar man för hårt kan packningen kantra och tråget bli skevt.
(åtdragningsmoment avtappningsplugg tråg+momentomvandlare 14 Nm)
Sen finns det inget som mjukar upp en gammal automatlåda som lite hårdkörning på alpvägar.
Min har blivit alltmera nedväxlingsvillig även 3 -> 2, ju mer den fått jobba på alpvägarna...
-
- Expert
- Posts: 640
- Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26
Re: Korrekt olja växellåda
Osse wrote:Hej. Jag har tappat ur tre ggr nu och provkört emellan. För varje gång blev det bättre. Varje gång jag tappat ur tyckte jag att jag fått nivån precis på maxstrecket. När jag kom tillbaka efter provtur så låg den lite över två ggr. Tredje gången nu så gick faktiskt växlingarna markant bättre. På gränsen till godkänt, dock inte lika silkeslent som min 560 från -88. Jag skall ta en tur imorgon och utvärdera. Jag tappade ur ca 1,5 dl varje gång. Det är ju ganska petigt med nivån verkar det som, plus att man nästan behöver ta en provtur för att verkligen få runt oljan.
Skönt att det gick så bra initialt. Det kanske räcker att justera modulen trots allt i kombination med det här olje och filterbytet.
Med vänlig hälsning, oskar.
Jag skulle prova att ha i Omegas 917 ca 3% av oljevolymen då det efter några dagar mjukar upp tätningar och o ringar så kanske lådan växlar mjukt sedan
Gjorde det i min 722,6 låda efter bytt olja 3 gånger inom en månad och den växlar mycket mjukt
Re: Korrekt olja växellåda
Trasig vacuummodulator var problemet kan jag säga. Växlar mjukt och fint nu.
Skönt att bocka av en sak.
Skönt att bocka av en sak.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 23 guests