Korrekt olja växellåda

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Korrekt olja växellåda

Postby Osse » Tue 10 Sep, 2013 15:05

Japp. På g att göra det. Antar med mitt flyt att den kommer växla lika hårt som förr så jag sitter och försöker klura ut vart allt är som styr växling. Jag skall väl prova att vrida skruven moturs på vakuummodulatorn. Dock tycker jag det är märkligt att man skall behöva göra det. Någon gång borde den ju ha gått bra, kan den bara slitas eller helt enkelt behöva justeras nån gång. Eller har jag ett läckage nånstans. Rätt nivå först. Sen provar jag att vrida lite sen blir det läckletande.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Korrekt olja växellåda

Postby Osse » Tue 10 Sep, 2013 18:12

Hej. Jag har tappat ur tre ggr nu och provkört emellan. För varje gång blev det bättre. Varje gång jag tappat ur tyckte jag att jag fått nivån precis på maxstrecket. När jag kom tillbaka efter provtur så låg den lite över två ggr. Tredje gången nu så gick faktiskt växlingarna markant bättre. På gränsen till godkänt, dock inte lika silkeslent som min 560 från -88. Jag skall ta en tur imorgon och utvärdera. Jag tappade ur ca 1,5 dl varje gång. Det är ju ganska petigt med nivån verkar det som, plus att man nästan behöver ta en provtur för att verkligen få runt oljan.
Skönt att det gick så bra initialt. Det kanske räcker att justera modulen trots allt i kombination med det här olje och filterbytet.
Med vänlig hälsning, oskar.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Korrekt olja växellåda

Postby Fotografen » Tue 10 Sep, 2013 18:39

Hade en 300E med 722.358 och påfyllningsproceduren var följande från tömt tråg+momentomvandlare:
1/ Slå i fyra liter.
2/ Starta motorn, slå i tills nivån är 12 mm under min på stickan (ytterligare ca 2,2-2,4 liter)
3/ Varmkör ordentligt
4/ Efterjustera vid behov

Misstänker att proceduren är liknande för din bil.
Försök att suga upp olja genom påfyllningsröret.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Korrekt olja växellåda

Postby Marie » Wed 11 Sep, 2013 00:08

Ja fotografen har angett rätt procedur.

man börjar med ungefär 6,5 liter påfyllning. Startar motorn, låter den gå i alla växelväljarlägen, sådär 5 sekunder i varje. Kollar att nivån ligger på stickan men ungefär 1 cm under min.
Kör 6-7 km med mycket växlande (med växelväljaren) för att få upp normal drifttemp.
efteråt justerar man nivån till max-strecket.

Det är ju så att oljan utvidgar sig när den blir varm, och markeringarna är satta för driftvarm växellåda. Det är som du redan märkt lättare att fylla på än att tappa av.

Trågets fästskruvar skall dras med väldigt lågt moment, 8 Nm. Drar man för hårt kan packningen kantra och tråget bli skevt.

(åtdragningsmoment avtappningsplugg tråg+momentomvandlare 14 Nm)

Sen finns det inget som mjukar upp en gammal automatlåda som lite hårdkörning på alpvägar.
Min har blivit alltmera nedväxlingsvillig även 3 -> 2, ju mer den fått jobba på alpvägarna... :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Kent Westin
Expert
Expert
Posts: 640
Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26

Re: Korrekt olja växellåda

Postby Kent Westin » Wed 11 Sep, 2013 17:34

Osse wrote:Hej. Jag har tappat ur tre ggr nu och provkört emellan. För varje gång blev det bättre. Varje gång jag tappat ur tyckte jag att jag fått nivån precis på maxstrecket. När jag kom tillbaka efter provtur så låg den lite över två ggr. Tredje gången nu så gick faktiskt växlingarna markant bättre. På gränsen till godkänt, dock inte lika silkeslent som min 560 från -88. Jag skall ta en tur imorgon och utvärdera. Jag tappade ur ca 1,5 dl varje gång. Det är ju ganska petigt med nivån verkar det som, plus att man nästan behöver ta en provtur för att verkligen få runt oljan.
Skönt att det gick så bra initialt. Det kanske räcker att justera modulen trots allt i kombination med det här olje och filterbytet.
Med vänlig hälsning, oskar.

Jag skulle prova att ha i Omegas 917 ca 3% av oljevolymen då det efter några dagar mjukar upp tätningar och o ringar så kanske lådan växlar mjukt sedan :-)
Gjorde det i min 722,6 låda efter bytt olja 3 gånger inom en månad och den växlar mycket mjukt 8)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Korrekt olja växellåda

Postby Osse » Wed 24 Sep, 2014 19:09

Trasig vacuummodulator var problemet kan jag säga. Växlar mjukt och fint nu.
Skönt att bocka av en sak.


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests