Byta stereo w140

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
wallstrom
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Wed 28 Apr, 2010 22:14
Location: Luleå

Byta stereo w140

Postby wallstrom » Fri 02 Nov, 2012 00:57

Tjena, var just och köpte en w140 300sd -93a och tänkte montera in min stereo då original saknar usb och cd osv. Men upptäckte dock att det inte var ISO kopplingar på originalarn så tänkte höra om någon vet hur man ska koppla dit ISO ? Sitter ett block med ström och jord osv men sen sitter det bara fyra kablar till högtalarna och det är ju betydligt fler högtalare en bara två så hur kopplar man då ?

//Tobbe

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byta stereo w140

Postby Marie » Fri 02 Nov, 2012 01:09

wallstrom wrote:Tjena, var just och köpte en w140 300sd -93a och tänkte montera in min stereo då original saknar usb och cd osv. Men upptäckte dock att det inte var ISO kopplingar på originalarn så tänkte höra om någon vet hur man ska koppla dit ISO ? Sitter ett block med ström och jord osv men sen sitter det bara fyra kablar till högtalarna och det är ju betydligt fler högtalare en bara två så hur kopplar man då ?

//Tobbe



Vad har du för speleverk i den idag då?
Bara en Beckerspelare eller det stora ljudpaketet med Becker radio och Bose-förstärkare och högtalare?

Är det en fabriksmonterad Becker skall du vara rädd om den, och har du dessutom Bose så finns ännu mera skäl att ta väl vara på originalgrejorna.
Modern stereo ser konstigt ut i en 140:s fina ädelträmittkonsol.

Har du inte dessutom en CD-växlare i skuffen?

Jag har för mig att jag läst på tyska fora att det finns radiotekniker som kompletterar gamla bilstereo med ingång för mp3spelare så att man kan behålla det klassiska utseendet med diskret brungul belysning i stereon och slippa modernt färgsprakande flipperspel.

Jag skulle ju aldrig drömma om att byta ut den Blaupunkt som suttit i mittkonsolen sedan första ägaren hämtade ut bilen ny i september 1991.

wallstrom
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Wed 28 Apr, 2010 22:14
Location: Luleå

Re: Byta stereo w140

Postby wallstrom » Fri 02 Nov, 2012 01:33

Sitter en fabriksmonterad becker liknande denna http://www.ebay.com/itm/MERCEDES-BECKER ... eo&vxp=mtr.

Hur vet jag om det sitter stora ljudpaketet ?
Sitter ingen cd-växlare.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byta stereo w140

Postby Marie » Fri 02 Nov, 2012 02:11

Står väl i utrustningslistan för din bil?

Kan du ju få fram med hjälp av chassinumret på t.ex. ryssidan.

Att inte antalet högtalarkablar stämmer beror antagligen på att du väl i mittkonsolen bakom växelväljaren har en faderkontroll som balanserar fram-bak ?

wallstrom
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Wed 28 Apr, 2010 22:14
Location: Luleå

Re: Byta stereo w140

Postby wallstrom » Fri 02 Nov, 2012 02:26

200A LEATHER
211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
241 FRONT SEAT LH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
303 FRONT FOLDING ARMREST WITH TRAY
404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
441 ADJUSTABLE STEERING COLUMN
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
581 AUTOMATIC AIR CONDITIONER
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
861 TELEVISION SCREEN IN THE REAR
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
880 CLOSING SYSTEM WITH INFRARED REMOTE CONTROL

Verkar inte vara stora ljudpaketet, okej får skruva upp panelen och kolla efter.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byta stereo w140

Postby Marie » Fri 02 Nov, 2012 02:41

wallstrom wrote:Verkar inte vara stora ljudpaketet, okej får skruva upp panelen och kolla efter.


Nej den har inget BOSE-paket från fabrik. Förstärkaren brukar inte sitta i panelen utan mellan höger baklykta och säkringsdosan i kofferten - innanför klädseln. Fadern är en rulle mellan armstödet och växelväljaren.

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Byta stereo w140

Postby Pärlan » Tue 06 Nov, 2012 12:06

Jag har "hört" att det inte bara är att byta stereon i en W140. Det är lite krångligt men ändå ser man ju vissa som har gjort det...

Annars kan du ju lämna in stereon till någon lokal radioreparatör som löder in lågnivåutgångar på orginalaren så du kan koppla in din usb-sticka. 8)
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byta stereo w140

Postby Marie » Tue 06 Nov, 2012 15:17

Pärlan wrote:Jag har "hört" att det inte bara är att byta stereon i en W140. Det är lite krångligt men ändå ser man ju vissa som har gjort det...

Annars kan du ju lämna in stereon till någon lokal radioreparatör som löder in lågnivåutgångar på orginalaren så du kan koppla in din usb-sticka. 8)


Jag har själv funderat på att få kopplat in lågnivåingångar för att kunna koppla in en mp3-spelare. Att komma ända till att koppla in en usb-minnessticka verkar lite väl avancerat på en radio från 1991.
Faktum är ju att även en 10-skivors CD-växlare kan bli lite enformigt under en dagsetapp på 115 mil, och samtidigt vill man ju behålla funktionen att trafikmeddelandena går in och bryter musiken. Nog så viktigt när man harvar Autobahn.
Men att byta ut den radio som suttit där sedan september 1991 finns ju inte på kartan.


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests