w140 s420-94 Spjällhusproblem!!!

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: w140 s420-94 Spjällhusproblem!!!

Postby Marie » Wed 09 Jul, 2014 23:52

Hur långt har motorn gått?
Kollat kompressionen?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: w140 s420-94 Spjällhusproblem!!!

Postby doolar » Thu 10 Jul, 2014 00:07

Lasse Bender wrote:Nytt spjällhus så nu är åtminstone det problemet löst. Men har fortfarande mina problem med att den är svårstartad och går skit på tomgång, speciellt när man stannat och lägger i P. Sex veckor på två olika verkstäder under hösten och våren utan att dom har kunnat lösa det. Nya stift, fördelarlock, rotorer, motorkablage och nu spjällhuset. Fast spjällhuset hade förstås inte med det att göra. Bytte spolar men blev ingen skillnad så bytte tillbaka igen. Imorgon skall jag ge ännu en auktoriserad Mercedesverkstad en chans.


Vevaxellägesgivare kollad?
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: w140 s420-94 Spjällhusproblem!!!

Postby Lasse Bender » Thu 10 Jul, 2014 10:49

Mätaren har precis slagit över till 9000 mil. Blir inte många mil med den bilen eftersom den inte går bra. Visserligen går den bra när den får jobba men tycker att den drar onormalt mycket soppa, svår att få under 1,2 på långkörning. Vevaxelgivare, kamaxelgivare är bytta och bränslesystemet är undersökt. Inga felkoder. Bilen är dessutom fullservad på Mercedes.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: w140 s420-94 Spjällhusproblem!!!

Postby Marie » Thu 10 Jul, 2014 13:47

Jaaaa..... du. Det är sådant man blir gråhårig av.

Att få en sådan heffaklump under 1,2 ÄR SVÅRT!
Det är ytterst få gånger jag kunnat räkna hem en tank bensin på under den siffran. Då har det handlat om jämn avslappnad Autobahnkörning på centraleuropeiskt bränsle.

Men bilen skall gå ordentligt på tomgång.
Nu skall alla vara medvetna om att de här dinosauerna inte har världens mest detaljdiagnostiserbara motorstyrningssystem. Direkta elektriska fel hittas, men du hittar knappast en igenslaggad spridare med dålig spridarbild med Stardiagnosen. Inte heller en nedskitad LMM.

Är 9000 mil verifierbar sanning så har jag inga direkta förslag för stunden.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: w140 s420-94 Spjällhusproblem!!!

Postby Lasse Bender » Thu 10 Jul, 2014 22:24

Kan kanske vara värt att kolla stiften igen nu när den har gått c:a tjugo mil med de nya. De gamla stiften såg inte bra ut även om verkstan tyckte det. Alla stiften var sotiga. Har hällt i spridarrengöring i tanken flera gånger men ingen märkbar skillnad, tycker det borde märkas något om de är igenkocksade. Det underliga är att emellanåt har bilen inga som helst tendenser till svårstart eller ojämn tomgång utan går hur jämnt och fint som helst.
LMM har jag givetvis rengjort och den är också uppmätt och där finns inga konstigheter.
Miltalet är garanterat rätt. Svensksåld och två ägare varav den senaste ägde den från -94 till 2011 och på dessa år körde den 4500 sommarmil.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: w140 s420-94 Spjällhusproblem!!!

Postby Marie » Thu 10 Jul, 2014 22:40

Och vad har du för stift?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: w140 s420-94 Spjällhusproblem!!!

Postby Lasse Bender » Thu 10 Jul, 2014 23:02

Det satt Beru med Mercastjärnan innan men nu sitter det Bosch F8DC4 :-D

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: w140 s420-94 Spjällhusproblem!!!

Postby Lasse Bender » Thu 21 Aug, 2014 09:56

Är det någon som vet vad bränslereduceringsventil är och var den i så fall sitter? Att den reglerar bränsletillförseln förstår jag.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: w140 s420-94 Spjällhusproblem!!!

Postby Marie » Thu 21 Aug, 2014 19:34

Jag känner inte igen begreppet, men jag skulle gissa att det är tryckregulatorn (ty. Membrandruckregler) som sitter i vänster bakkant av bränslefördelningsröret (ty. Kraftstoffverteiler).
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: w140 s420-94 Spjällhusproblem!!!

Postby Lasse Bender » Thu 21 Aug, 2014 20:28

Marie wrote:Jag känner inte igen begreppet, men jag skulle gissa att det är tryckregulatorn (ty. Membrandruckregler) som sitter i vänster bakkant av bränslefördelningsröret (ty. Kraftstoffverteiler).


Det är säkert den dom menar. Finns kanske fler benämningar på den. I vilket fall så är den kass och till 99% är det den som är problemet med min bil. Byte nästa vecka sen hoppas jag det är slut på verkstadsbesök på ett tag :-)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: w140 s420-94 Spjällhusproblem!!!

Postby Lasse Bender » Mon 01 Sep, 2014 11:05

Äntligen har jag, efter snart 3 år fått min W140 att gå som det är tänkt från början. Helt underbart! Absolut jämn och vibrationsfri gång, inga som helst tändningsmissar. Går som en dröm. Felet var som jag skrivit på annat ställe, defekt bränslereduceringsventil. Detta är ju inget man hittar med hjälp av diagnosverktyg utan här krävs ren erfarenhet och kunskap.
Jag är mycket nöjd med mitt nya fynd av verkstad, Cartech i Ystad, som jag verkligen kan rekommendera till alla som bor i närheten. Helt fantastisk personal och service! Fick telefonsamtal idag då dom undrade om jag var nöjd med vad som blev gjort och om bilen fungerade till min belåtenhet. Detta innan dom skickar ut fakturan. Nu kommer dom få ta hand om alla mina bilar.
Jag överväger starkt att hämta hem en av mina andra som har stått hos Mercedes sedan 7 augusti för diagnos...

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: w140 s420-94 Spjällhusproblem!!!

Postby Marie » Mon 01 Sep, 2014 18:32

Jo du Lasse!

Man tror knappt att det är sant, när man väl får uppleva hur en M119 *KAN* gå.
Jag har ju slitit mitt hår i förtvivlan under 6 år, och hittat det ena lilla felet efter det andra, och uppnått bättre och bättre gång, men ändå känt att det inte blivit *riktigt* bra.

Inte förrän jag släppte lös en riktigt kunnig verkstad, tidigare var det ju bara mina egna försök....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest