Tändproblem s500 akut!

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändproblem s500 akut!

Postby Marie » Thu 21 Feb, 2013 00:59

Bullmerca wrote:
j3sp3r_ wrote:Var då inte stiften iaf, bytt dom till Bosch. Mätt upp alla tändkablar och ligger mellan 2.06-2.38. Säger inte mig så mkt men ni kanske kan säga om dom är dåliga? ohm borde väl inte kunna visa om det kan bli överslag? Så beställer nya kablar och hoppas på de bästa :)


Var fick du tag i F8DC4 stift ?


Jo det undrar ju jag också...
Visst är engelsmännen snabba med leveranserna, men så snabba? :shock:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

j3sp3r_
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 171
Joined: Sat 28 Mar, 2009 12:47

Re: Tändproblem s500 akut!

Postby j3sp3r_ » Thu 21 Feb, 2013 12:15

En kompis som hade och skulle byta men de blir först till våren, så fick ta dom om jag köper nya till honom :)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändproblem s500 akut!

Postby Marie » Thu 21 Feb, 2013 12:30

Fotografen wrote:Sitter det bakelitlock bakom fördelarna på de här motorerna? En felkälla till isf.
Mercor är notoriskt petiga på tänddelar, räcker nästan med att man har ett dåligt stift i fickan så går dom inte...


Just precis!

Det finns bakstycken också i fördelarna. Bör definitivt demonteras och inspekteras, rengöras eller bytas. Tänkte inte på att denna del kanske inte är lika självklar för alla, som lock och rotor. :oops:
Likadant bör man kolla o-ringen mellan bakstycket och locket. Tätar inte den blir det ÄNNU mera fukt i fördelaren.

Och hjälper inte dessa åtgärder; fördelare, stift och kablar, så ligger ju spolarna i misstankekretsen, liksom tändlägesgivaren, och allra sist och dyrast tändmodulen. Gemensamt för alla dessa är ju att de kan fungera perfekt när de är kalla, men börja hitta på hyss när de blir varma.

En viktig sak är värmeavledningspastan mellan plåten och tändmodulen. Är den dålig så blir tändmodulen varmare än den skall......

Och så skadar det nog inte att se efter om det finns felkoder....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

j3sp3r_
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 171
Joined: Sat 28 Mar, 2009 12:47

Re: Tändproblem s500 akut!

Postby j3sp3r_ » Thu 21 Feb, 2013 15:12

Bakstyckena är rengjorda och felfria:) fast min går lika dåligt varm som kall?

User avatar
-Mackan-
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1068
Joined: Fri 19 Sep, 2008 20:01
Location: Nyköping
Contact:

Re: Tändproblem s500 akut!

Postby -Mackan- » Sun 17 Mar, 2013 19:33

Ni har inte ett klickande bränslepumprelä på tomgång?
Nuvarande bilar:

Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändproblem s500 akut!

Postby Osse » Thu 18 Apr, 2013 19:49

Hej Marie. Jag skall alltså använda samma stift som dig. Vi har ju "samma" bil? S400 -92. Upplever endast en ytterst lite ojämnhet på tomgång men annars bara bra. Men man vill ju ha det perfekt... :-)

j3sp3r_
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 171
Joined: Sat 28 Mar, 2009 12:47

Re: Tändproblem s500 akut!

Postby j3sp3r_ » Mon 01 Jul, 2013 14:19

Åke Eriksson i Luleå har för övrigt f8dc4 stift hemma, dock bara en merca stjärna på dom ist för Bosch loggan ;)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests