V12a Helsyntet lr delsyntet ??

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Patrick82
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Sat 04 May, 2013 15:06

V12a Helsyntet lr delsyntet ??

Postby Patrick82 » Mon 06 May, 2013 11:12

Går ju endast 10 L olja i denna spis :)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: V12a Helsyntet lr delsyntet ??

Postby Marie » Tue 07 May, 2013 00:00

Vad står det i servicehäftet att man haft i den vid förra servicen?

Det finns ju en skröna att man skall vara försiktig med att tratta i helsyntet i en motor som alltid tidigare gått på mineral.

Jag tycker att du skall hälla i Mobil1 5W-50 helsyntet. Varför snåla?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Patrick82
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Sat 04 May, 2013 15:06

Re: V12a Helsyntet lr delsyntet ??

Postby Patrick82 » Tue 07 May, 2013 06:40

Dä står bara Mobil 1
Men dom borde ju haft i minst halvsyntet.

Va brukar ni hälla i era V12:or ??

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: V12a Helsyntet lr delsyntet ??

Postby Marie » Tue 07 May, 2013 12:56

Patrick82 wrote:Dä står bara Mobil 1
Men dom borde ju haft i minst halvsyntet.

Va brukar ni hälla i era V12:or ??



Mobil 1 har aldrig någonsin varit annat än helsyntet. Alltså har tidigare ägare haft vett att använda helsyntet, och du borde inte ens tänka tanken att slå i något annat heller.

Motorn skall ha en olja som uppfyller minst Mercedes specifikationer och ha den viskositet som anges i antingen din instruktionsbok eller ditt servicehäfte. I ditt fall bör oljan vara märkt med MINST MB229.1 och ha ett viskositetsvärde som slutar på minst 40 vid sommarbruk. Om du väljer 5W eller 10W som förstavärde kan kvitta sommartid, men köp kvalitetsolja för himmelens namn!

Skall du börja tratta snålolja i en Mercedestolva, så borde någon vettig själ befria dig från en bil som du uppenbarligen inte har råd att sköta. :evil:

Jag för min del kör Q8 Formula Excel 5W-40 helsyntet vintertid, och Mobil1 5W-50 helsyntet sommartid. Men jag har ju bara en fattig veåtta. Dock blir det många byten eftersom jag kör 2500 mil/år och byter mina åtta liter motorolja var 1000:e mil. (Kör du lite skall ändå oljan bytas minst en gång/år)
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Patrick82
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Sat 04 May, 2013 15:06

Re: V12a Helsyntet lr delsyntet ??

Postby Patrick82 » Tue 07 May, 2013 13:31

Äntligen ett vettigt svar !

Men detta handlar inte om att va snål,
för då skulle ja inte ha en sån här bil.
Utan vad som är bäst för en gammal motor !!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: V12a Helsyntet lr delsyntet ??

Postby Marie » Tue 07 May, 2013 13:46

Patrick82 wrote:Äntligen ett vettigt svar !

Men detta handlar inte om att va snål,
för då skulle ja inte ha en sån här bil.
Utan vad som är bäst för en gammal motor !!


Ber om ursäkt att jag misstolkade din kommentar om 10 liter, jag trodde att du tyckte att det var en enorm oljemängd och skulle bli så dyrt att du ville köra mineral eller delsyntet för att få ner kostnaden lite.... :oops:

En tolva lär väl inte vara tillverkad tidigare än 1991, så det är väl inte någon gammal motor? :mrgreen:

Som jag skrev är jag inte lyckligt lottad nog att köra tolva, utan kör en åtta ur samma generation. Men just med tanke på att det är en motor som konstruerades för nästan ett kvartssekel sedan skulle jag vara försiktig med moderna 0W- oljor som inte fanns då motorn konstruerades, även om det är godkänt :shock: av Mercedes idag. Om man tittar i viskositetsguiden som finns i de böcker som följde med bilen, finns ju inte sådana "diskvatten" med i bilden. Dessutom är ju motorn lite sliten vid detta laget så det skadar säkert inte att lägga sig på minst 40 - helst 50 som varmviskositet sommartid. Tomgångsoljetrycket kan lätt kännas lite lågt annars....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Patrick82
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Sat 04 May, 2013 15:06

Re: V12a Helsyntet lr delsyntet ??

Postby Patrick82 » Wed 08 May, 2013 12:14

Tack för hjälpen :)

Blir nog mobil 1 super 3000 från meca återförsäljare här i byn.

Har även problem med att blinkersen lyser åt höger.
Vet du nån som har nått beg. relä ?

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: V12a Helsyntet lr delsyntet ??

Postby Fotografen » Wed 08 May, 2013 17:28

Kolla oljepriset på opieoils.co.uk också...
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Kent Westin
Expert
Expert
Posts: 640
Joined: Fri 16 Jan, 2004 19:26

Re: V12a Helsyntet lr delsyntet ??

Postby Kent Westin » Sat 11 May, 2013 08:12

Har nästan alltid kört på Q8 Formula Excel 5W-40 helsyntet i min 600a och bytt vid 1000-1500mil med Bosch oljefilter och någon gång Mobil1 5W-50 8)

Patrick82
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Sat 04 May, 2013 15:06

Re: V12a Helsyntet lr delsyntet ??

Postby Patrick82 » Sat 11 May, 2013 19:25

Okej!
Blir mobil helsyntet här og :)
Fick bra pris på en 20 L dunk :)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests