Läckage klimator

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Läckage klimator

Postby Marie » Wed 07 Jan, 2015 13:40

tdha wrote:og dashbordet må demonteres og ut av kupeen for å bytte förångaren?



Finns inte minsta möjlighet att göra det på annat sätt. Hela klimatorpaketet måste ut och delas. Mittkonsol och instrumentbräda måste ut, och det mesta mellan vindruta och motor i motorrummet måste också rensas, eftersom delar av klimatorhuset går igenom torpedväggen och delar av det finns i motorrummet. En massa grejer i motorrummets bakre del är sammanskruvat med de delar av klimatorhuset som finns i motorrummet.

Bara demontering och återmontering tar väldigt många timmar. Därför är det smart att byta de delar som slits när man ändå är därinne. Ett antal spjällmanöverdon sitter så illa till att de inte kan nås med panelen kvar på plats och bör alltså bytas när man ändå har dem frilagda. Allt annat är ekonomiskt vanvett eftersom arbetskostnaden för att byta dem senare blir astronomisk (mer än hälften av ett förångarbyte) och pryttlarna kostar någon hundring styck.

Mercedes har ju sedan gammalt principen att de börjar med klimatorn, sen bygger de resten av bilen runt den... :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

tdha
Hangaround
Hangaround
Posts: 23
Joined: Mon 24 May, 2004 23:26
Location: norge

Re: Läckage klimator

Postby tdha » Wed 07 Jan, 2015 18:34

Ok. Takk for svaret.
Jeg satser på å selge bilen til sommeren. :-D


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests