Vad har du gjort med din W140 idag?

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
aroncbds
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2219
Joined: Sat 06 Sep, 2008 20:02
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby aroncbds » Fri 01 Jul, 2016 09:57

Zed wrote:
Marie wrote:Hämtat den på V3tech i Villach. Som vanligt nytvättad.

Det blev lite pyssel även i år. Fyra nya gummifästen mot karossen i främre hjälpramen, nya gummilager i bärarmarna, nya nedre spindelleder, "nyare" styrväxel (begagnad med några tiotusental mil färre), nya hydrauliska motorkuddar, rent förebyggande en ny startmotor (känns vettigt på en automatväxlad bil med 35000 mil) och lite övrigt småkrafs.
Nu går den ungefär som en ny bil på vägen. Svävar nästan fram. Flygande matta nästa? Bättre än så här blir det knappast med stålfjädring.


Så underbart att någon fortfarande står emot nybilshetsen och kostar på sin gamla lyxvagn auktoriserad service utan limit.
Ja, det är sant!! Dessvärre är det väldigt, väldigt få (om någon) av dagens nytillverkade plastpulkor som förtjänar benämningen "bil". Sönderoptimerade, familjeplaståklådor, väldigt ofta med begreppet "basbelopp" som underton. Någon kvalitet i gammal, hederlig Mercedesanda (fram till och med W124) är det inte längre att tala om, och framtiden ser än så länge lika beckmörk ut, tyvärr. Ingenjörer ersätts med ekonomer, livsviktiga reservdelar optimeras sönder så att man kan sälja så många som möjligt, varumärket späds ut med andra märken (t.ex. Citan, den förklädda Kangoon som tillverkas av Renault). Så blir det när girigheten tar över... :-(

Så det är väl bara att hålla i- och vårda sina gamla klenoder ömt och spikrakt vägra nybilshetsen! :-)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds

Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...

Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975

Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Feliks » Fri 01 Jul, 2016 17:45

Tycker också det är fantastiskt roligt att någon kostar på en äldre lyxbil utan att tänka på det ekonomiska, mer sånt!

Men sen att det bara gått utför efter w124 är ju rent påhitt enligt mig :-D Rekommenderar er att ta en provtur i den "nya" W222, så lär ny ändra uppfattning :wink:

Men visst rent generellt kanske det stämmer, men å andra sidan - hur rolig var en 80-tals Kadett? Familjeplastlåda känns ruskigt nära tillhands..

Nädå allt var inte bättre förr!
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Sat 02 Jul, 2016 01:21

Jodå, jag tänker visst på det ekonomiska. Annars hade det ju inte handlat om en beg. styrväxel. :wink:
Parameterservostyrväxlarna till W140 är lindrigt sagt snordyra. 2200€ ungefär. Jag gav 300€ för den begagnade.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Lasse Bender » Sat 02 Jul, 2016 15:45

"Billigt" ändå. För ungefär tio år sedan bytte jag styrväxeln på min E 420. Mercedes ville ha 33 laxar+montering. Köpte en på skroten som hade gått 9000 mil för 2500 och bytte själv.
Visserligen var det en kuggstångsväxel så inte riktigt samma.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Sat 02 Jul, 2016 20:10

Lasse Bender wrote:"Billigt" ändå. För ungefär tio år sedan bytte jag styrväxeln på min E 420. Mercedes ville ha 33 laxar+montering. Köpte en på skroten som hade gått 9000 mil för 2500 och bytte själv.
Visserligen var det en kuggstångsväxel så inte riktigt samma.

Precis. Och priset jag skrev var ju ett pris från en av de billigare tyska MB-firmorna. Det får man den knappast för hos Hedin...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Fri 07 Oct, 2016 23:36

Förra veckan var det dags att fortsätta den just nu pågående 36000-milaservicen. Olje- och filterbyte i växellådan gjordes ju av verkstaden i Österrike, och för två veckor sedan bytte jag själv olja och filter i motorn. Förra veckan vad det dags för inspektion av fördelarlocken och byte av tändstift. Stiften har ju varit med 2000 mil och fördelarlock och rotorer 1500. Locken har hängt med 1500 mil och ser så bra ut att de får gå 1500 mil till. Lite olja i underkanten ytterst bekymrar mig inte så länge den inte finns inuti fördelaren. Så är det trots bytta simmerrinagr.

Image
Vänster fördelare


Image
Höger fördelare


Image

När allt var klart och återmonterat kom ju givetvis verkmästarn och inspekterade arbetet mycket ingående. :mrgreen:

Nu i onsdags var jag i Varberg och besiktigade hos Carspect. Givetvis rent papper...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby sl60 ///AMG » Sat 08 Oct, 2016 00:11

Marie wrote:...Nu i onsdags var jag i Varberg och besiktigade hos Carspect. Givetvis rent papper...
Någon som hade förväntat sig något annat :-D

philip_w
Proffs
Proffs
Posts: 215
Joined: Wed 12 Jul, 2006 17:45
Location: Eslöv

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby philip_w » Fri 09 Dec, 2016 23:06

Inte idag...men igår så fyndade jag fyra väldigt fräscha originalfälgar som det ska sättas nya däck på.
Har sökt lite på originaldimensionen (235/60/16) men det är inte ett så stort utbud direkt och mycket SUV däck.

Vad kör ni andra w140 ägare med för däck?

Mvh Philip
Nuvarande stjärnor
400 SE 93:a
Föredetta stjärnor
220T 95:a
400E 93:a
200E 92:a
300E 88:a
230 78:a

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Sat 10 Dec, 2016 02:11

philip_w wrote:Inte idag...men igår så fyndade jag fyra väldigt fräscha originalfälgar som det ska sättas nya däck på.
Har sökt lite på originaldimensionen (235/60/16) men det är inte ett så stort utbud direkt och mycket SUV däck.

Vad kör ni andra w140 ägare med för däck?

Mvh Philip


Jag för min del kör med Hankook Ventus Prime2 i originaldimension. Hankook rullar mjukt och tyst, och dessutom glädjande snålt. Dessutom har de tillräckligt hastighetsindex för bilen (w). Passar helt enkelt bilen perfekt. Det blev mitt val när det inte längre fanns Michelin sommardäck med korrekt dimension och hastighetsindex.

Conti är på W140 ökanda för att lätt få ståplattor, och ogillas därför på W140 t.o.m. av många tyskar.
Jag har även kört en del på Fulda, men de var bullriga och törstiga och hade svårigheter med rundhet och balans, samt ståplattekänsliga.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

philip_w
Proffs
Proffs
Posts: 215
Joined: Wed 12 Jul, 2006 17:45
Location: Eslöv

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby philip_w » Sun 11 Dec, 2016 00:25

Marie wrote:
philip_w wrote:Inte idag...men igår så fyndade jag fyra väldigt fräscha originalfälgar som det ska sättas nya däck på.
Har sökt lite på originaldimensionen (235/60/16) men det är inte ett så stort utbud direkt och mycket SUV däck.

Vad kör ni andra w140 ägare med för däck?

Mvh Philip


Jag för min del kör med Hankook Ventus Prime2 i originaldimension. Hankook rullar mjukt och tyst, och dessutom glädjande snålt. Dessutom har de tillräckligt hastighetsindex för bilen (w). Passar helt enkelt bilen perfekt. Det blev mitt val när det inte längre fanns Michelin sommardäck med korrekt dimension och hastighetsindex.

Conti är på W140 ökanda för att lätt få ståplattor, och ogillas därför på W140 t.o.m. av många tyskar.
Jag har även kört en del på Fulda, men de var bullriga och törstiga och hade svårigheter med rundhet och balans, samt ståplattekänsliga.


Tack för tipset ska prova Hankook, var för övrigt bra pris på dom jämfört med continental så de blir perfekt
Nuvarande stjärnor
400 SE 93:a
Föredetta stjärnor
220T 95:a
400E 93:a
200E 92:a
300E 88:a
230 78:a

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Wed 25 Jan, 2017 03:09

För ett par veckor sedan blev vi misstänksamma på om cirkulationspumpen i duoventilpaketet verkligen fungerade som den skulle, det var strax efter nyår då det var ganska kallt.

Nåväl, en pump inhandlades från en kille strax utanför Maribor i Slovenien. Han verkar ha köpt upp reservdelslagret från en konkad mercahandlare (och några andra bilhandlare) i Italien och håller nu på och säljer ut det till fina priser. Sagt och gjort, pump beställdes och var här i Kinna efter bara tre dagar. Häromdagen var det fint väder så vi plockade in pumpen i ventilhuset, och 'cpophan'... sådan värme har det inte varit i kärran på flera år - om en någonsin under min tid, så det var verkligen rätta medicinen det...

Dels var kolen nedslitna, så pumpen startade inte alls ibland, och dessutom kändes magnetkopplingen mellan elmotor och pumphjul otroligt mycket slappare än på den nya pumpen, så även om motorn startat så är det inte säkert att pumphjulet hängt med ordentligt.

Uppenbarligen är det dags att byta ut de elmotorer som går kontinuerligt då bilen är i drift. Första advent lade ju kupéfläkten av några gånger, så den bytte jag före jul. Startmotor och generator har bytts förebyggande för ett tag sedan, PSE och Softclosepump har fått nya elmotorer några gånger, så nu känns det dags att ta fläkten till kupétemperaturgivaren och soppapumparna också, så att man inte blir stående nånstans...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby s500lang » Wed 25 Jan, 2017 14:50

Marie wrote:Förra veckan var det dags att fortsätta den just nu pågående 36000-milaservicen. Olje- och filterbyte i växellådan gjordes ju av verkstaden i Österrike, och för två veckor sedan bytte jag själv olja och filter i motorn. Förra veckan vad det dags för inspektion av fördelarlocken och byte av tändstift. Stiften har ju varit med 2000 mil och fördelarlock och rotorer 1500. Locken har hängt med 1500 mil och ser så bra ut att de får gå 1500 mil till. Lite olja i underkanten ytterst bekymrar mig inte så länge den inte finns inuti fördelaren. Så är det trots bytta simmerrinagr.



Image

När allt var klart och återmonterat kom ju givetvis verkmästarn och inspekterade arbetet mycket ingående. :mrgreen:

Nu i onsdags var jag i Varberg och besiktigade hos Carspect. Givetvis rent papper...


Svårt att se på bilden men det ser ut som att du saknar gummit som ska sitta över muttern på torkaren på passagerarsidan. Art.nr.: 6319973286.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Wed 25 Jan, 2017 19:05

s500lang wrote:Svårt att se på bilden men det ser ut som att du saknar gummit som ska sitta över muttern på torkaren på passagerarsidan. Art.nr.: 6319973286.


Vaaaa???
Nu får jag allt gräla på verkmästarn för att han inte anmärkt på det! Det blir ingen strömming till honom i morgon! :mrgreen:

Tack så mycket för tipset, för du har förvisso rätt! Tillagt i varukorgen hos Autohaus Dröge.
Den har inte suttit där sedan sommaren 2008 då jag köpte bilen, jag trodde i min enfald att det skulle se ut så eftersom det är tämligen dolt när huven är nedfälld. Men jag har dubbelkollat i EPC och vet bättre nu. Gummimojen kostar inte ens en Astrid.
Ser du något mera så hojta till!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Feliks » Wed 25 Jan, 2017 23:34

Marie wrote:
s500lang wrote:Svårt att se på bilden men det ser ut som att du saknar gummit som ska sitta över muttern på torkaren på passagerarsidan. Art.nr.: 6319973286.


Vaaaa???
Nu får jag allt gräla på verkmästarn för att han inte anmärkt på det! Det blir ingen strömming till honom i morgon! :mrgreen:

Tack så mycket för tipset, för du har förvisso rätt! Tillagt i varukorgen hos Autohaus Dröge.
Den har inte suttit där sedan sommaren 2008 då jag köpte bilen, jag trodde i min enfald att det skulle se ut så eftersom det är tämligen dolt när huven är nedfälld. Men jag har dubbelkollat i EPC och vet bättre nu. Gummimojen kostar inte ens en Astrid.
Ser du något mera så hojta till!

Fattas även dekalen "varning för kärringen" i bakrutan Art.nr A 140 323 43 50 :mrgreen: :mrgreen:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Thu 26 Jan, 2017 01:32

Feliks wrote:Fattas även dekalen "varning för kärringen" i bakrutan Art.nr A 140 323 43 50 :mrgreen: :mrgreen:


Konstigt, den hittar jag inte när jag söker i EPC, inte ens vid sökning utan fordonsdata... ? :scratch:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests