Ja, det är sant!! Dessvärre är det väldigt, väldigt få (om någon) av dagens nytillverkade plastpulkor som förtjänar benämningen "bil". Sönderoptimerade, familjeplaståklådor, väldigt ofta med begreppet "basbelopp" som underton. Någon kvalitet i gammal, hederlig Mercedesanda (fram till och med W124) är det inte längre att tala om, och framtiden ser än så länge lika beckmörk ut, tyvärr. Ingenjörer ersätts med ekonomer, livsviktiga reservdelar optimeras sönder så att man kan sälja så många som möjligt, varumärket späds ut med andra märken (t.ex. Citan, den förklädda Kangoon som tillverkas av Renault). Så blir det när girigheten tar över...Zed wrote:Marie wrote:Hämtat den på V3tech i Villach. Som vanligt nytvättad.
Det blev lite pyssel även i år. Fyra nya gummifästen mot karossen i främre hjälpramen, nya gummilager i bärarmarna, nya nedre spindelleder, "nyare" styrväxel (begagnad med några tiotusental mil färre), nya hydrauliska motorkuddar, rent förebyggande en ny startmotor (känns vettigt på en automatväxlad bil med 35000 mil) och lite övrigt småkrafs.
Nu går den ungefär som en ny bil på vägen. Svävar nästan fram. Flygande matta nästa? Bättre än så här blir det knappast med stålfjädring.
Så underbart att någon fortfarande står emot nybilshetsen och kostar på sin gamla lyxvagn auktoriserad service utan limit.
Så det är väl bara att hålla i- och vårda sina gamla klenoder ömt och spikrakt vägra nybilshetsen!