Vad har du gjort med din W140 idag?

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Sun 12 Aug, 2018 00:52

Fotografen wrote:
Marie wrote:Var i Sverige hittade du i onsdags riktig 100 oktansoppa för 15,61 per liter


Det vore ju en nåd att stilla bedja om.
Att vi ska behöva stå ut med sämre soppa i detta land, EU och multinationella oljebolag till trots...?

Ja det kan man ju fråga sig...
På den tiden Shell var Shell, var ändå V-power i Sverige 99 oktan i stället för 100 oktan som det var i övriga Europa. Men den var trots allt spritfri.
När St1 tog över dröjde det inte många veckor innan V-power både sjunkit till 98 oktan och blivit utspädd med sprit. "För miljöns skull" gubevars....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Cpt Tuttle » Sat 25 Aug, 2018 22:18

Marie wrote:Jag har nu också en liten kort rapport att avge över lånebilen vi hade medan Helmut vilade upp sig på ReHa-kliniken.
Som synes var det en X250d. Det var delvis en angenäm bekantskap. Stor och rejäl, men med svängradie som en oljetanker, och förarplatsen hade definitivt en viss känsla av kommandobrygga. Den positiva överraskningen var drivlinan. På ett sådant här arbetsfordon kan jag ju acceptera en oljefyrad spis, och motorn var faktiskt riktigt pigg svarade bra på gaspådrag. Imponerande för att vara en fyra och nog det bästa på hela bilen. Automatlådan var definitivt en trevlig bekantskap även den, och växlade både upp- och ned precis när jag tänkte mig det. Den växlade faktiskt ned vid motorbromsning i stället för att som de flesta automater växla upp. Framkomligheten med fyrhjulsdrift nändes jag inte testa, det hade varit synd att skita ned den vita elefanten, men det kändes frestande att gett sig ut på "smugglarvägen" över berget till Italien. Den har jag länge längtat efter att utforska.

Komforten lämnade däremot en hel del övrigt att önska. Småstudsig till och med på salsgolvslät Autobahn, och även sätena kunde varit bättre avfjädrade. Även i- och urstigning var tveksam. För hög för att bekvämt sätta sig in i, och dörröppningen var för låg för att svinga sig upp i.
Bilen var dessutom extrautrustad med fotsteg, men för folk i min och Mimmis storlek var de mest i vägen. Man blev skitig om benen om man inte använde dem, och använde man dem slog man ofelbart skallen i dörrkarmen.
Ljudnivån var däremot angenäm och kliman välfungerande så komfortpoängen hamnade inte helt i botten.

Hade jag behövt en rejäl arbetsbil i firman hade den helt klart varit ett alternativ.

Image


Åker ju runt i dess föregångare, dock med de rätta emblemen på (Datsun), den fyrcylindriga oljebrännaren är inte pigg, begriper inte vad man gör när man trampar på gasen, den handvevade växellådan har bestämt sig för att den inte behöver vara synkroniserad längre så det är dubbeltramp som gäller, framkomligheten med 4wd gör en mest irriterad då det är väldigt bökigt ta sig iväg och hämta traktorn när man fastnat, den är inte småstudsig utan tvärstum, är så hög att man måste klättra in i den medans dörröppningen är gjord för människor strax under asiatisk medellängd så akrobatiken som krävs för att ta sig in är inte av denna världen, ljudnivån tillåter inte samtal över 50 km/h och varken värme eller ventilation är väl särskilt existerande kapitel i den kvalitetsvagnen.....

Tror nog ändå inte att en sån där X-bil vore ett lockande alternativ..... 8)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Sat 25 Aug, 2018 23:42

Cpt Tuttle wrote:
Åker ju runt i dess föregångare, dock med de rätta emblemen på (Datsun), den fyrcylindriga oljebrännaren är inte pigg, begriper inte vad man gör när man trampar på gasen, den handvevade växellådan har bestämt sig för att den inte behöver vara synkroniserad längre så det är dubbeltramp som gäller, framkomligheten med 4wd gör en mest irriterad då det är väldigt bökigt ta sig iväg och hämta traktorn när man fastnat, den är inte småstudsig utan tvärstum, är så hög att man måste klättra in i den medans dörröppningen är gjord för människor strax under asiatisk medellängd så akrobatiken som krävs för att ta sig in är inte av denna världen, ljudnivån tillåter inte samtal över 50 km/h och varken värme eller ventilation är väl särskilt existerande kapitel i den kvalitetsvagnen.....

Tror nog ändå inte att en sån där X-bil vore ett lockande alternativ..... 8)



Det där är ju som att bedöma en ny W213 genom att provköra en skrotmogen W110... :roll:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Cpt Tuttle » Sun 26 Aug, 2018 12:15

Fast den har mindre rost än vad min 203a hade, trots asiatisk skitplåt från tidigt 80-tal gjord av gamla nedsmälta fjädermadrasser och cykelkedjor.... :lol:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Thu 13 Sep, 2018 22:09

Marie wrote:
Marie wrote:Vi var idag inne en sväng på Mercedesverkstaden i Villach för att diskutera ett missljud med Meister. Jag hoppas att han och Mimmi tillsammans hittade orsaken, men det får framtiden utvisa. I så fall var det bromsskölden höger fram.


Jag kan nu avge rapport. Det var INTE bromsskölden. Det var framhjulslager. Detta trots att ljudet inte var något typiskt lagerljud, och dessutom inte uppstod alltid vid kurvtagning. Det var beroende av dels utomhustemp men även av körd sträcka vid tillfället. Uppstod aldrig innan man kört sådär fem mil, och bara om det var mer än 30°C.
Orsaken till det förtida lagerhaveriet (130000 km) var att lagren ansatts *lite* för hårt vid bytet för sju år sedan. Slarv av en annars utmärkt Mercedesverkstad i södra Småland...


Byte av framhjulslager hade tydligen en hel del positiv verkan.
De cirka 20 milen från alpstugan till Kurt hamnade på dessa siffror:

Image

Jag har aldrig kommit under 10,0 l/100km på den sträckan förr. Alltså har förbrukningen sjunkit med en halv deciliter per mil efter lagerbytet
Last edited by Marie on Fri 14 Sep, 2018 17:14, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby amgen » Fri 14 Sep, 2018 12:26

Det var som tusan!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Fri 14 Sep, 2018 17:26

amgen wrote:Det var som tusan!


Det var ungefär vad Herr Hopfgartner på verkstaden också sade idag. Vi hade fått besked att komma förbi när vi kört drygt 100 mil, för efterjustering sedan lagren satt sig ordentligt. Helt klart hade de, efter 145 mil - delvis på bergs-serpetinvägar - satt sig så att de idag var på gränsen till glapp. En liten åtsättning så var de nu redo för hemresa genom Europa.

Jag är imponerad av deras noggrannhet. Efterjusteringen ingick så klart i ursprungspriset.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby amgen » Sat 15 Sep, 2018 00:39

Man lyfter på hatten för en sådan naturlig omsorg som vi tyvärr allt för sällan upplever!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Fri 19 Oct, 2018 21:45

amgen wrote:Man lyfter på hatten för en sådan naturlig omsorg som vi tyvärr allt för sällan upplever!



Ja, en sällsynt noggranhet idag. Men det är sådant som gör att jag låter dem sköta min W140, om inte problemen är så akuta att de måste åtgärdas före nästa besök i Österrike.
Jag kan bara säga att efterjusteringen inte försämrade bränsleförbrukningen. Senaste tankningen var 11,14 l/100km. Inte illa för att vara på svensk grovmacadamasfalt och spritutspädd svensk lågoktansoppa (bara 98 ju).
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Nya fälgar

Postby Marie » Fri 19 Oct, 2018 21:46

Nej inte fabriksnya, även om de ser så ut...

Det är de fälgar som satt på bilen då den nylevererades för i runda slängar 325 månader sedan. Nu har de fått en riktig ansiktslyftning hos en duktig fälgrenoverare här i Marks kommun, Christian Utbult, "Hjulbulten". Blästrade, riktade och nylackerade i originalkulörer både på ut, och insidan. Christian är oerhört petig och noggrann. Nu har jag lämnat mina i våras inköpta 18" "nödfälgar" till honom för renovering.

Nu är bara frågan vilka däck som skall monteras på dessa nygamla fälgar då de nuvarande sommardäcken Hankook Ventus Prime 2 på facelift 18-hålsfälgar är utslitna nästa höst.
Hankook igen eller Continental PremiumContact 6???
Ingen lätt frågeställning....

Image

Image
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby amgen » Sat 20 Oct, 2018 23:40

Snygga fälgar!

Beträffande däckval:
Efter att ha provat åtskilliga olika däcksmärken har jag fastnat för Continental, i mitt fall Sport Contact 5.
Bekvämlighet på topp men de har lätt för att bli ståplattor på dom enligt min uppfattning. Efter ett
tag är dom runda och sköna igen.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Sun 21 Oct, 2018 02:08

Tack för synpunkten och rådet, Amgen!

Nu till nästa lilla åtgärd. Sedan före jag köpte bilen har fönsterhisströmställarnas plastinfästning på baksidan av mittkonsolens valnötsrotträ varit sönderbruten, och likadant var det på den träplatta som medföljde då jag köpte färddatorn begagnad. Det har lösts provisoriskt med skruvar från baksidan, men känns inte tillförlitligt. Jag har köpt ny plastbaksida, men att limma dit den på träplattor som böjt sig och har sprickor har inte känts riktigt kul. För några månader sedan hittade jag fabriksnya valnötsrotträplattor med den sällsynta hålkonfigurationen att det fanns hål för färddatorns knappsats. Den övre panelen i den satsen hade dock ett strömställarhål för mycket. Vad göra?
Det skulle ju naturligtvis kunna användas till en strömställare för pressluftshornet jag monterade för några år sedan! Kruxet var bara att det i EPC under W140 inte finns någon strömställare med symbol för signalhorn. För några veckor sedan då jag var hos Kurt fick vi nåden att söka igenom hans lådor med diverse blandade strömställare. Efter att ha sökt igenom flera hundra strömställare hittade jag en strömställarlist från en 124 ambulans, och där fanns något lämpligt - knappen för sirenen - och den såg ut att kunna passa, och det gjorde den faktiskt! Alltså kan man använda tillbehörsknappar för 124 i 140 och det utökar urvalet ordentligt!

Så här blev det med ny valnötsrotträpanel och strömställare för pressluftshornet:

Image

Image

Tyvärr fotograferade vi innan träpanelen rengjorts och putsats ordentligt. Det som ser ut som repor är bara smuts. Givetvis är symbolen belyst då instrumentbelysningen är tänd och harmonierar alltså även då med övriga strömställare.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Thu 10 Jan, 2019 20:05

Besiktigat den...

Avgasvärdena blev ju riktigt hyfsade den här gången.

Image
Last edited by Marie on Fri 11 Jan, 2019 14:33, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Mattileinen » Thu 10 Jan, 2019 20:13

Inskannat å allt. :-)

Då får man gratulera, bara tuta och köra \:D/

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby amgen » Fri 11 Jan, 2019 01:17

Grattis! :-D

Alltid skönt att få det avbockat.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests