Vad har du gjort med din W140 idag?

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Lasse Bender » Tue 19 Sep, 2023 16:55

Det här är inlägget platsar kanske inte här då det handlar om en R129 men motorn är densamma som i W140 så jag provar.

Vi fick problem med min frus 500 SL förra sommaren så det blev att åka bärgare hem och så småningom vidare till utvald verkstad. Under en längre tid hade jag haft en multirem liggandes på hyllan för ett kommande byte när andan föll på. Det gjorde den inte, utan jag skickade med den till verkstaden och bad dom byta den när dom ändå skulle dit och rota. Nu blev inte resultatet av verkstadsbesöket till full belåtenhet utan det blev ånyo en resa dit. Den här gången upphämtad av chefen själv.
Under resan till verkstaden konstaterade han att den nymonterade multiremmen gnisslade vid gaspådrag och drog då slutsatsen att berodde på att det inte var en originalrem som blivit monterad och att den var för lång och inte gick att justera tillräckligt. Verkstaden kontaktade mig och ville byta remmen mot original vilket jag godkände. Remmen byttes men gnisslet kvarstod. Enligt mekanikern gick inte den remmen heller att spänna så mycket som krävdes varför remspännare och staget som vid det här laget hade blivit krökt, demonterades och man konstaterade då att remspännaren inte gjorde sitt jobb varpå ny införskaffades och monterades.
Alltså var det inget fel på Daico-remmen, och det förstod jag eftersom jag kör med en likadan i min W140 och det funkar alldeles utmärkt. Men visst kan man fundera över varför remspännaren pajar vid rembyte som den även gjorde för Marie, den hade ju fungerat oklanderligt innan.
Upp

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Tue 19 Sep, 2023 19:46

Hej Lasse!
Att det blir det slags haveri som både du och jag varit ute för är ingenting konstigt. Spännaren är baserad på en gummitorsionsfjäder ungefär som fjädringen på en släpkärra. En inner- och en ytterdel som är sammanvulkade med gummi. Tidens tand och korrosion får gummit att släppa från metallen så småningom. När det gäller remspännaren får den lätt nådasröten då man lossat centrumskruven och sedan avlastat gängstången för att därefter trycka tillbaka spännaren då man lossar remmen. När man sedan lagt på den nya remmen fjädrar det inte när man spänner, utan man trycker bara ned gängstången mot ändläget, och gängstången kröks vid ytterligare försök att få rätt spänning. Att jag som lekman kan missa att remspännaren havererat och kröka gängstången är väl en sak, men att din verkstad gör samma tavla ser jag allvarligare på. De hade uppenbart ingen kläm på hur remspännaren är uppbyggd. Du kanske skall börja fundera kring verkstadsvalet?

Från det ena till det andra... Jag blev nyfiken på vad orsaken var att hundratjugonian behövde åka bärgare till verkstaden?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Lasse Bender » Tue 19 Sep, 2023 21:39

Hej Marie!
Ja, det var precis den förklaringen jag fick från verkstaden ang. funktionen på den havererade remspännaren. Jag kan ha förståelse för att den gav upp på din med dina över 40´mil men på den här med knappa 9500 borde det väl inte hända tycker jag. Bytte originalremmen på min 400 som hade gått några tusen mil mer och där var det absolut inga konstigheter.
Beträffande övriga problem med R129 kan jag, om du vill, ta det via mail då kan jag kopiera in vad verkstaden har mailat mig ang. felsökning. Lätt att det blir fel annars. Skicka ett mail till mig om du vill lasse.texas@telia.com

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Tue 19 Sep, 2023 23:20

Hmmmm, ja det skiljer ju en aning körsträcka, det håller jag med om, och jag tycker att temperatur och vibrationer borde ha en del inverkan. Men gummit är belastat och åldras över tid. I mitt fall handlade det om cirka 32 år. Hur gammal din var vet inte jag men eftersom konstruktionen av spännaren ändrades ett par år senare bör åldern vara nästan lika. Mail på väg.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests