Vad har du gjort med din W140 idag?

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby s500lang » Tue 20 Feb, 2018 17:10

Marie wrote:När man använder bilen så tickar vägmätaren iväg....
Jag köpte bilen med 179552 km på vägmätaren. Nu är det 200000km ytterligare...

Image



Grattis! Jag har också kört över 20000 mil med min w140 (s500). Det är nog inte så många som ingår i den klubben.

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Bullmerca » Tue 20 Feb, 2018 20:50

Imponerande, jag har kört 1500 mil på 8 år :oops:
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Wed 02 May, 2018 21:25

Urvalet av sommardäck i 235/60R16 100W börjar ju bli ganska magert om man vill ha däck från välrenomerade europeiska tillverkare. Diverse kinesiska djungeldäck är ju knappast aktuella på en sådan bil...

Alltså har jag dagtingat med min motvilja mot låga däckprofiler och idag införskaffat en sats 8½x18" originalfälgar för C140. Det blev en liten utflykt till Alingsås, där de här fyra trissorna fanns att köpa. Urvalet av kvalitetsdäck i 255/45R18 103W är ju åtskilligt större...

Image
Last edited by Marie on Thu 05 Jul, 2018 11:09, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Jojjet » Fri 04 May, 2018 21:59

Trevligt! Ser fram emot bilder med dem monterade.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Feliks » Fri 04 May, 2018 22:27

Marie wrote:Urvalet av sommardäck i 235/60R16 100W börjar ju bli ganska magert om man vill ha däck från välrenomerade europeiska tillverkare. Diverse kinesiska djungeldäck är ju knappast aktuella på en sådan bil...

Alltså har jag dagtingat med min motvilja mot låga däckprofiler och idag införskaffat en sats 8½x18" originalfälgar för C140. Det blev en liten utflykt till Alingsås, där de här fyra trissorna fanns att köpa. Urvalet av kvalitetsdäck i 255/45R18 103W är ju åtskilligt större...

Image


Men oj. Tror du inte det där kommer att bli alldeles för stötigt? Jag kör 205/60-16 på min bil som dessutom har luftfjädring och skulle aldrig drömma om att byta "upp" mig nu när jag väl provat detta - skiter totalt i hur det ser ut :-D
Förstår mig inte på dagens ungdom som bara ska ha massa bling bling när man ändå bör sträva efter högsta möjliga komfort om man inte spenderar mestadelen av sin köring på Mantorp park

Obs att jag är lite ironisk men dock bara lite, hur tänker du här?
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Fri 04 May, 2018 23:46

Tänker och tänker...
Under några år har originaldimensionen 235/60R16 100W försvunnit från flera kvalitetstillverkares sortiment. Sådär 2013 slutade Michelin att tillverka dimensionen, förra året försvann den ur Nokians sortiment. Ännu finns Conti men de är ökända för sin tendens till svåra ståplattor på W140, men hur länge till tillverkas de? För närvarande kör jag Hankook. Inte allra översta premiumnivån, men anständiga och dessutom lättrullande. Lätta ståplattor uppstår förvisso men försvinner efter nån kilometer. Tysta och bekväma och med gott grepp. Alltså fullt användbara, men hur länge till finns de?
Snart är det väl bara suspekta kineser typ Linglong kvar? (Och en bunt däck för småsuvar med hastighetsindex H eller lägre vilket skulle få en tysk polis att skriva böter så pennan glödde om han hittade dem på en W140)

255/45R18 103W var alternativdimension som senare på 90-talet var vanlig på C140. Den dimensionen finns fortfarande hos i princip alla kvalitetsdäcktillverkare. Tittar man på t.ex. Dackonline är det ungefär 5 ggr fler däckalternativ i den dimensionen och i stort sett alla kvalitetstillverkare har den.

Alltså har jag försäkrat mig om möjliheten att även om 5 år hitta användbara däck. Jag kommer att lämna de här fälgarna till renovering nu och ha dem "i bakfickan" den dagen det inte finns några vettiga 235/60R16 100W att köpa längre, och den dan lär det vara lika lätt att hitta original 18" 140-fälgar till hanterbart pris som det är att hitta höns med stomatolgarnityr...
Detta var förra veckan enda satsen 18" originalfälgar till W140 i hela Sverige på Bildelsbasen.....

Jag åker hellre W140 med 18-tummare än inte alls. Nöden har ingen lag.... :evil:

Jag är väl lite av en hamster. Jag har redan två uppsättningar åttahålare och en uppsättning MoPf femtonhålare i 16"... :oops:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Feliks » Sun 06 May, 2018 21:18

Ah då är jag helt med på hur du resonerar - du känns som den siste personen på jorden som skulle hotta upp bilen med 18" för nöjets skull men då fick vi en logiskt förklaring :mrgreen:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Sun 06 May, 2018 23:12

Feliks wrote:Ah då är jag helt med på hur du resonerar - du känns som den siste personen på jorden som skulle hotta upp bilen med 18" för nöjets skull men då fick vi en logiskt förklaring :mrgreen:

Som sagt hoppas jag innerligt att jag slipper använda artontummarna någonsin, men det känns skönt att nu ha dem undanstoppade i förrådet tillsammans med fyra fabriksnya dörrar och en massa andra hamstrade reservdelar....
Tanken är ju att kunna köra W140 så länge jag kan köra bil....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby s500lang » Mon 07 May, 2018 22:30

Jag kör med 225:or. Funkar bra.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Mon 07 May, 2018 22:40

s500lang wrote:Jag kör med 225:or. Funkar bra.


Det gör det säkert. I Sverige. I varje fall så länge du inte kör med maxlast och plattan i mattan, och plattan i mattan är inte populärt hos svensk polis, men det är en helt annan historia...

Det är INTE kul att i Tyskland behöva ringa bärgare för transport till gummiverkstad och sen pröjsa fyra nya sulor i enligt tysk lag godkänd dimension. Tysk polis kan vara oerhört grinig med sådant, och huruvida det är OK i Sverige skiter man högaktningsfullt i där nere. Där slår man upp vad tillverkaren godkänt på aktuell bil, och det är vad som gäller, punkt slut...

Mercedes har inte godkänt den dimensionen på annat än 300SE, och därmed är det körförbud om det sitter sådana på 400, 500 och 600. Precis så enkelt är det.
Här finns dokumentet som anger vad som gäller: https://www.mercedes-benz.de/passengerc ... 100316.pdf
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby s500lang » Wed 09 May, 2018 09:29

Marie wrote:
s500lang wrote:Jag kör med 225:or. Funkar bra.


Det gör det säkert. I Sverige. I varje fall så länge du inte kör med maxlast och plattan i mattan, och plattan i mattan är inte populärt hos svensk polis, men det är en helt annan historia...

Det är INTE kul att i Tyskland behöva ringa bärgare för transport till gummiverkstad och sen pröjsa fyra nya sulor i enligt tysk lag godkänd dimension. Tysk polis kan vara oerhört grinig med sådant, och huruvida det är OK i Sverige skiter man högaktningsfullt i där nere. Där slår man upp vad tillverkaren godkänt på aktuell bil, och det är vad som gäller, punkt slut...

Mercedes har inte godkänt den dimensionen på annat än 300SE, och därmed är det körförbud om det sitter sådana på 400, 500 och 600. Precis så enkelt är det.
Här finns dokumentet som anger vad som gäller: https://www.mercedes-benz.de/passengerc ... 100316.pdf


Jag har blivit stoppad av polisen i DE men de har aldrig klagat på däcken. Det kanske bara gäller tyskreggade bilar? Vad tillverkaren har godkänt behöver inte vara samma som vad lagstiftaren i resp. land har godkänt. För övrigt är det mycket sällan jag kör över 180 km/h, nästa bil kanske borde ha mindre motor?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Fri 11 May, 2018 23:54

Jaha.... Då var det dags igen med en av Mercedes ständiga akilleshälar.
Fjäderbrott för femtioelfte gången.

Varför i alla glödheta kan inte Mercedes köpa fjädrar från nån svensk fjädertillverkare så att det det blir ordentligt svenskt fjäderstål i stället för det där förbannade sköra tyska skitstålet de envisas med att nyttja?
När jag räknade efter, så har jag vid detta laget köpt ELVA nya fjädrar till min W140!

I fredags i förra veckan upptäckte vi att det såg lite lågt ut mellan däck och skärmkant vänster fram. Jomenvisst, vred rodret dikt babord så man kunde inspektera hjulupphängningen, och visst fanken var halva nedersta varvet av. Rodret dikt styrbord och inspektion av höger fram. Puh, där var det helt. Direkt hem och i med fjäderverktyget och plocka ut den lösa biten så att resterna av fjädern åtminstone sitter ordentligt, och inte riskerar att ge sig ut på nya äventyr. Eftersom det ju är vettigast att byta båda så beställdes två nya originalfjädrar, och i onsdags hämtade jag dem.

Igår var det att ligga i gruset och plocka ut resten av den där förbålda lokomotivfjädern. Jag är ju så förbålt nervös när jag skall hantera odjuren, för det är ju inga små krafter som det är fråga om när man spänner samman en W140-fjäder helt...

Image

Trött och arg efter ett par timmars slit med fjäderspännaren satt den nya fjädern på plats och jag beslöt skjuta upp bytet på högersidan till idag.

I eftermiddags grep jag mig an uppdraget med gott mod. Gissa vad jag får se så snart jag hissat upp bilen? Jo just det, på den vecka som gått har även höger fjäder valt att tacka för sig. Även här har halva nedersta varvet tagit ut skiljsmässa från resten. Man kan ju åtminstone konstatera att fjädrarna håller en jämn, om än låg kvalitet... :evil:

Image

Nästa gång vete f-n om det inte blir Lesjöfors runt om. Det tråkiga är att Lesjöfors inte har lika många fjädrar att välja på så att man kan få fjädringen lika exakt avstämd. De har ju bara standard och förstärkt...
Hur fasiken man än vänder sig har man rumpan bak.....
Last edited by Marie on Thu 05 Jul, 2018 11:15, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Mattileinen » Sat 12 May, 2018 09:28

Kul att se att du är igång och skruvar Marie :-)
Fjädrar är alltid lika "spännande" att hålla på med :fadein:

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Sat 12 May, 2018 23:15

Skruvar och skruvar...

Jo, å ena sidan är det ett sjudj-a skruvande på den där fjäderspännaren för att få tryckt samman fjädrarna. Å andra sidan är det bara en enda mutter att skruva bort på vardera sidan för att kunna byta framfjäder på en 140, nämligen övre infästningen av stötdämparen. Inte ens hjulet behöver man plocka av. Alltid något när man monterar så usla fjädrar. :roll:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Lasse Bender » Mon 14 May, 2018 19:23

Själv bytte jag till Lesjöforsfjädrar fram vid senaste fjäderbrott och kan inte märka någon som helst skillnad mot Mercedes original.


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests