Vad har du gjort med din W140 idag?

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Tue 15 May, 2018 00:17

Lasse Bender wrote:Själv bytte jag till Lesjöforsfjädrar fram vid senaste fjäderbrott och kan inte märka någon som helst skillnad mot Mercedes original.


Ingen skillnad? Så du menar att de knäcks lika snabbt? :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Lasse Bender » Tue 15 May, 2018 14:57

Marie wrote:
Lasse Bender wrote:Själv bytte jag till Lesjöforsfjädrar fram vid senaste fjäderbrott och kan inte märka någon som helst skillnad mot Mercedes original.


Ingen skillnad? Så du menar att de knäcks lika snabbt? :wink:


Haha...I komfort.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Tue 12 Jun, 2018 00:59

De senaste dagarnas arbete med W140 finns redovisat här:

viewtopic.php?p=759608#p759608
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Mimmi » Thu 14 Jun, 2018 00:16

Hej!

I går var vi i Borås på Torgträffen.
Det är Sjuhäradsbygdens MotorHistoriker som med viss hjälp av Borås stad under sommaren arrangerar en fordonsträff på Stora Torget mitt i stan. Torget och gatorna runt är i vanliga fall bilfria, men tillstånd är utfärdat att köra in och parkera på torget 18.30 till 21.00 på tisdagarna.

Arrangemanget drar mängder av nyfikna samt många fordon. Åldersgränsen är blott 20 år, något jag tycker är minst tio år för lite. Det är olika teman, i går var det USA-bilar. De fordon som passar in i temat står för sig, de övriga parkerar blandat på torget. I går var det över 130 bilar plus motorcyklar och några gamla bussar. Det fanns allt från trettiotals originalbilar till Hot Rod, amerikanska muskelbilar och bruksbilar fram till 20-årsgränsen representerade.
Det som fascinerade oss mest var att vår 140 väckte så stort intresse, det var oräkneliga människor som kom och tittade och frågade om allt möjligt. Det var både bilintresserade kunniga till fullständigt okunniga "vanliga" åskådare.
Man blir tydligen hemmablind, för oss är det ju bara en halvgammal Mercedes. Vi hade tur på ett sätt, vi parkerade bakom en R129, bredvid stod en SAAB 96 -64, och en Triumph Spitfire -65 och bakom en SAAB 93F -60. På så sätt såg ju W140 enorm ut, kanske det bidrog till uppmärksamheten.

För de som bor i Sjuhäradsbygden eller dess närhet rekommenderar jag ett besök! :-)
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Wed 20 Jun, 2018 23:40

I går var det exakt 10 år sedan Mimmi hittade min W140 åt mig, och vi åkte och tittade på den för första gången, hos Rejmes i Halmstad...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Sat 30 Jun, 2018 00:49

Vi hade börjat irritera oss på att motorhuvisoleringen börjat bli grådassig och fläckig. Alltså var det dags att göra något åt den saken, eller med andra ord återinfärga isoleringen. Efter att vi konsulterat den lokala färghandlaren bytte en mystisk dekokt i helt omärkt burk ägare. Häxbrygden hade en viskositet som vatten och var svart som tusch. Resultatet blev inte så tokigt....

Image

Image

På detta sätt ville vi fira att det i onsdags var tioårsjubileum i min ägo.
Last edited by Marie on Thu 05 Jul, 2018 11:29, edited 2 times in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Bullmerca » Sat 30 Jun, 2018 20:28

Image

Var och hämtade ut min skönhet i dag. Körde in den nybesiktigad i höstas och hann nu bara köra några meter så tändes ASR och ABS-lampa. Var börjar jag? 8) Annars går bilen underbart!
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Sun 01 Jul, 2018 02:22

Jag är ingen vän av att byta komponenter på rena gissningar, så mitt grundförslag är att du bör koppla upp den mot en Stardiagnos och läsa av felkoderna - i synnerhet i modulen traction. Min ryggmärgskänsla säger att du har en indikation på en krasslig varvtalsgivare där, vilket i klartext betyder ABS-givare. Det finns dock andra tänkbara kandidater som bromsljuskontakten. Därav den uttryckliga rekommendationen att först läsa felkoder.

Efter att ha följt det tyska W140-forumet under ett antal år, tror jag att det är få bilar som står stilla och går sönder i större omfattning än W140. Generellt verkar de bilar som körs åtminstone varje vecka året om, inte orsaka mer huvudvärk än andra modernare Mercedes - kanske rent av mindre - medan bilar som står flera månader ofta är ständiga problembarn.

En egen SD är W140-ägarens bästa vän. Jag vet inte vad jag skulle ta mig till utan min. Det är inte SÅ ofta jag behöver den, men när något bär sig underligt åt är det väldigt skönt att bara koppla upp vagnen och grotta ned sig i alla upptänkliga styrenheter. Nu i veckan konstaterade jag att kondensorfläktarna inte verkade arbeta. De bör starta på lågfart när trycket på högtrycksidan går över 14 bar, men jag hade 19 utan att fläktarna arbetade. Fram med SDn och rensa lite felkoder i klimamodulen, och cpåfan så startade kondensorfläktarna igen. Det var antagligen någon av det gäng felkoder som uppstod när bilbatteriet fick infarkt i vintras som var boven. Det känns faktiskt lite kymigt att en bil som redan om knappt fyra år platsar i gammelbilsammanhang är så magnifikt genomdatoriserad.
Elaka rykten säger att Win-HHT inte ingår i de senaste SD. Om du funderar på att investera, så förvissa dig om att Win-HHT finns med. Utan den är de tidiga nittiotalarna inte ordentligt diagnostiserbara.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Bullmerca » Mon 02 Jul, 2018 21:50

Glömde skriva att även hastighetsmätaren är död. Varvräknare fungerar.
CLS350CDI 4Matic

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby amgen » Mon 02 Jul, 2018 23:18

Helt enig med Maries rekommendation! :!:

Men, jag har haft ett liknande problem och då var det glapp i multikontakten under huven. Ärgade kontakter?
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Tue 03 Jul, 2018 03:19

Japp... ABS-givarna levererar signalen till hastighetsmätaren också. Ytterligare ett indicium på saknad ABS-givarsignal. Som amgen skriver så kolla att det inte är ärgat i kontakten för ABS-givare invid den falska torpedväggen på vänster och höger sida i motorrummet. Ärg där ger samma resultat som kabelbrott i ABS-givarkabeln.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Fri 10 Aug, 2018 00:33

Höjt värdet påtagligt, dvs tankat den.

Lille Helmut var visst lite törstig i värmen....

Image


Jag har nu också en liten kort rapport att avge över lånebilen vi hade medan Helmut vilade upp sig på ReHa-kliniken.
Som synes var det en X250d. Det var delvis en angenäm bekantskap. Stor och rejäl, men med svängradie som en oljetanker, och förarplatsen hade definitivt en viss känsla av kommandobrygga. Den positiva överraskningen var drivlinan. På ett sådant här arbetsfordon kan jag ju acceptera en oljefyrad spis, och motorn var faktiskt riktigt pigg svarade bra på gaspådrag. Imponerande för att vara en fyra och nog det bästa på hela bilen. Automatlådan var definitivt en trevlig bekantskap även den, och växlade både upp- och ned precis när jag tänkte mig det. Den växlade faktiskt ned vid motorbromsning i stället för att som de flesta automater växla upp. Framkomligheten med fyrhjulsdrift nändes jag inte testa, det hade varit synd att skita ned den vita elefanten, men det kändes frestande att gett sig ut på "smugglarvägen" över berget till Italien. Den har jag länge längtat efter att utforska.

Komforten lämnade däremot en hel del övrigt att önska. Småstudsig till och med på salsgolvslät Autobahn, och även sätena kunde varit bättre avfjädrade. Även i- och urstigning var tveksam. För hög för att bekvämt sätta sig in i, och dörröppningen var för låg för att svinga sig upp i.
Bilen var dessutom extrautrustad med fotsteg, men för folk i min och Mimmis storlek var de mest i vägen. Man blev skitig om benen om man inte använde dem, och använde man dem slog man ofelbart skallen i dörrkarmen.
Ljudnivån var däremot angenäm och kliman välfungerande så komfortpoängen hamnade inte helt i botten.

Hade jag behövt en rejäl arbetsbil i firman hade den helt klart varit ett alternativ.

Image
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby V70tdi » Sat 11 Aug, 2018 10:52

X250d lät ju inte speciellt imponerande då det bästa på hela bilen är en ren Nissankonstruktion. Hur upplevde ni förbrukningen på den ? Många som klagar över att Navarorna blivit så törstiga.
Bränslepriset är ju inte långt ifrån det Svenska :( men kvaliten är väl bättre där ännu utan en massa sprit i soppan. Hur skiljer sig förbrukningen på den soppan mot den Svenska ? Nu är det ju svårt att jämföra Alpkörning mot Skåne men från sista tankningen och hem så borde det gå att få en ganska rättvis bild ?
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Sat 11 Aug, 2018 12:46

V70tdi wrote:X250d lät ju inte speciellt imponerande då det bästa på hela bilen är en ren Nissankonstruktion.


Det var nog just därför som den var så bra. De mercadieslar jag haft tidigare som lånebil har definitivt inte imponerat.

V70tdi wrote:Hur upplevde ni förbrukningen på den ? Många som klagar över att Navarorna blivit så törstiga.


Om förbrukningen vet jag inte ett dyft. När jag fick ut den var tanken inte full, men jag fyllde den helt i samband med återlämningen, som jag alltid gör med gratis lånebilar, och eftersom jag inte vet hur långt jag körde så går det inte att räkna ut något alls. Dessutom är det för mig en av de ointressantaste parametrarna hos en bil. Det går åt vad det går åt. Viktigare är en kultiverad karaktär hos motorn och en hög komfort hos resten av bilen.

V70tdi wrote:Bränslepriset är ju inte långt ifrån det Svenska :( men kvaliten är väl bättre där ännu utan en massa sprit i soppan. Hur skiljer sig förbrukningen på den soppan mot den Svenska ? Nu är det ju svårt att jämföra Alpkörning mot Skåne men från sista tankningen och hem så borde det gå att få en ganska rättvis bild ?


Observera att bilden på pumpen var tankning av W140 med 100 oktan Shell V-power.

Var i Sverige hittade du i onsdags riktig 100 oktansoppa för 15,61 per liter (det var vad Volvofinans debiterade mig för den tankningen)? Jag betalade ungefär en krona mera i Sverige för 98 oktan före avresan.

Inte lätt att få rättvisa siffror där heller. Här nere är det småkörningar och alpvägar, under hemresan är det med stor takbox och släp lastat med 2 tunga BMW touringhojar. Erfarenhetsmässigt handlar det om 5-7% lägre förbrukning i Tyskland efter första tankningen med tysk soppa under nedresorna. Jag kör ju på svensk soppa från färjan till nordligaste Bayern och sen på tysk soppa därefter. Man måste ju jämföra förbrukningen på fin tysk betongautobahn med de olika bränsleslagen. Att jämföra förbrukning på tysk betongautobahn med förbrukning på svensk grovasfalt är som att jämföra äpplen och bananer...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Fotografen » Sat 11 Aug, 2018 15:09

Marie wrote:Var i Sverige hittade du i onsdags riktig 100 oktansoppa för 15,61 per liter


Det vore ju en nåd att stilla bedja om.
Att vi ska behöva stå ut med sämre soppa i detta land, EU och multinationella oljebolag till trots...?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest