Jaha.... Då var det dags igen med en av Mercedes ständiga akilleshälar.
Fjäderbrott för femtioelfte gången.
Varför i alla glödheta kan inte Mercedes köpa fjädrar från nån svensk fjädertillverkare så att det det blir ordentligt svenskt fjäderstål i stället för det där förbannade sköra tyska skitstålet de envisas med att nyttja?
När jag räknade efter, så har jag vid detta laget köpt ELVA nya fjädrar till min W140!
I fredags i förra veckan upptäckte vi att det såg lite lågt ut mellan däck och skärmkant vänster fram. Jomenvisst, vred rodret dikt babord så man kunde inspektera hjulupphängningen, och visst fanken var halva nedersta varvet av. Rodret dikt styrbord och inspektion av höger fram. Puh, där var det helt. Direkt hem och i med fjäderverktyget och plocka ut den lösa biten så att resterna av fjädern åtminstone sitter ordentligt, och inte riskerar att ge sig ut på nya äventyr. Eftersom det ju är vettigast att byta båda så beställdes två nya originalfjädrar, och i onsdags hämtade jag dem.
Igår var det att ligga i gruset och plocka ut resten av den där förbålda lokomotivfjädern. Jag är ju så förbålt nervös när jag skall hantera odjuren, för det är ju inga små krafter som det är fråga om när man spänner samman en W140-fjäder helt...
Trött och arg efter ett par timmars slit med fjäderspännaren satt den nya fjädern på plats och jag beslöt skjuta upp bytet på högersidan till idag.
I eftermiddags grep jag mig an uppdraget med gott mod. Gissa vad jag får se så snart jag hissat upp bilen? Jo just det, på den vecka som gått har även höger fjäder valt att tacka för sig. Även här har halva nedersta varvet tagit ut skiljsmässa från resten. Man kan ju åtminstone konstatera att fjädrarna håller en jämn, om än låg kvalitet...
Nästa gång vete f-n om det inte blir Lesjöfors runt om. Det tråkiga är att Lesjöfors inte har lika många fjädrar att välja på så att man kan få fjädringen lika exakt avstämd. De har ju bara standard och förstärkt...
Hur fasiken man än vänder sig har man rumpan bak.....
MB 400SE -92
BMW K100RS -85
Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)