Vad har du gjort med din W140 idag?

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Wed 27 Feb, 2019 02:15

Eftersom det sedan mer än en vecka formellt är vår här, blev det aktuellt med vårtvätten. Skönt att jobba ute, 14,4°C.

Image
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Wed 22 May, 2019 00:51

Image

Image

Idag blev det läge för 40.000 milaservicen. Det gäller ju att passa på när vädret är tjänligt. Det var mycket som gjorde mig glad. Alla gnäller ju om hur dåligt fördelarlocken på M119 håller. De jag bytte ut idag hade tjänstgjort 5500 mil och var inte slut ännu, men behöver putsas upp innan de sätts in på en ny runda. Beställde dessutom fyra nya lock och fyra nya rotorer idag. Då har jag så jag klarar mig ett bra tag till.

En annan glädjekälla var att jag fick ut 7,5 liter begagnad olja vid oljebytet, vilket då jag inte gjort någon påfyllning mellan bytena, betyder att förbrukningen på 1000 mil varit ungefär en halv liter. Inte så pjåkigt för en motor som snurrat iväg 40.000 mil.

Den tredje glädjekällan var hur tändstiften såg ut. De har hängt med sina 2000 mil och börjar bli lite avbrända i elektrodkanterna, men rena och fina alla åtta. Ingenting som tyder på annat än en prima förbränning i alla cylindrarna (vilket ju även avgasvärdena vid senaste besiktningen visade). Även detta är nästan anmärkningsvärt på en 40.000 mils motor

Image

Mercedes har ju knappast gjort sig kända för fina ottomotorer, men M119 verkar höra till de mera lyckade skapelserna.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby s500lang » Thu 23 May, 2019 11:21

Det är 5000 mil för att byta tändstift på den senare m119. Mercedesmotorer har vunnit 24-timmars på Le Mans 2 ggr, första gången med silverpilen och andra gången med just m119 (1989).

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Fri 24 May, 2019 01:15

s500lang wrote:Det är 5000 mil för att byta tändstift på den senare m119.

Jo förvisso. Men det är de modernare med direkttändning, och dessutom med iridiumstift. De gamla hederliga Bosch F8DC4 betalar jag ungefär 16 kr/styck för. För 5000 mil skulle det innebära en snittkostnad om 320 kr vid byte i samband med vartannat 1000-mila oljebyte. För den summan är jag tveksam över om du kan få 8 st iridiumstift...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Lasse Bender » Fri 24 May, 2019 17:14

Marie wrote:Image

Image

Idag blev det läge för 40.000 milaservicen. Det gäller ju att passa på när vädret är tjänligt. Det var mycket som gjorde mig glad. Alla gnäller ju om hur dåligt fördelarlocken på M119 håller. De jag bytte ut idag hade tjänstgjort 5500 mil och var inte slut ännu, men behöver putsas upp innan de sätts in på en ny runda. Beställde dessutom fyra nya lock och fyra nya rotorer idag. Då har jag så jag klarar mig ett bra tag till.

En annan glädjekälla var att jag fick ut 7,5 liter begagnad olja vid oljebytet, vilket då jag inte gjort någon påfyllning mellan bytena, betyder att förbrukningen på 1000 mil varit ungefär en halv liter. Inte så pjåkigt för en motor som snurrat iväg 40.000 mil.

Den tredje glädjekällan var hur tändstiften såg ut. De har hängt med sina 2000 mil och börjar bli lite avbrända i elektrodkanterna, men rena och fina alla åtta. Ingenting som tyder på annat än en prima förbränning i alla cylindrarna (vilket ju även avgasvärdena vid senaste besiktningen visade). Även detta är nästan anmärkningsvärt på en 40.000 mils motor

Image

Mercedes har ju knappast gjort sig kända för fina ottomotorer, men M119 verkar höra till de mera lyckade skapelserna.


När jag byter olja får jag ut lika mycket som jag har hällt i, d.v.s. 8 liter varken mer eller mindre. Senaste bytet här om dagen 550 mil, 8 liter ut enligt Biltemas gradering på oljesugen. Något märkligt.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Sat 25 May, 2019 00:42

Lasse Bender wrote:När jag byter olja får jag ut lika mycket som jag har hällt i, d.v.s. 8 liter varken mer eller mindre. Senaste bytet här om dagen 550 mil, 8 liter ut enligt Biltemas gradering på oljesugen. Något märkligt.



Är det den tryckluftsdrivna oljebytare de sålde för några år sedan? Då borde du kolla graderingen med ett korrekt mått. Jag har också en sådan oljebytare och där har jag enligt dess gradering fått ut betydligt mera än vad det sedan var när jag hällde över spilloljan i de dunkar jag hade den nya oljan i innan jag fyllde den i motorn. Hade markerat nivån för den färska oljan med tuschpenna och då fattades det olja den gången. Jag litar alltså inte alls på skalan på den oljebytaren.

I fallet nu för någon dag sedan använde jag en elektrisk pump, och då fylldes den ena dunken till markeringen för ny olja, och då fattades det ungefär en halvliter till att nå upp till markeringen på dunk nr 2.

Vi byter väl båda enligt serviceanvisningarna. Du följer tydligen bytesintervallet enligt tid, dvs max ett år mellan bytena, medan jag ju kör avsevärt mer än 1000 mil per år och måste byta efter körsträcka, dvs efter max 1000 mil.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby s500lang » Sat 25 May, 2019 11:58

Marie wrote:
s500lang wrote:Det är 5000 mil för att byta tändstift på den senare m119.

Jo förvisso. Men det är de modernare med direkttändning, och dessutom med iridiumstift. De gamla hederliga Bosch F8DC4 betalar jag ungefär 16 kr/styck för. För 5000 mil skulle det innebära en snittkostnad om 320 kr vid byte i samband med vartannat 1000-mila oljebyte. För den summan är jag tveksam över om du kan få 8 st iridiumstift...



Jag kör på också på F8DC4 utan problem, var har du fåẗt iridiumstift ifrån?

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Lasse Bender » Sat 25 May, 2019 15:31

Marie wrote:
Lasse Bender wrote:När jag byter olja får jag ut lika mycket som jag har hällt i, d.v.s. 8 liter varken mer eller mindre. Senaste bytet här om dagen 550 mil, 8 liter ut enligt Biltemas gradering på oljesugen. Något märkligt.



Är det den tryckluftsdrivna oljebytare de sålde för några år sedan? Då borde du kolla graderingen med ett korrekt mått. Jag har också en sådan oljebytare och där har jag enligt dess gradering fått ut betydligt mera än vad det sedan var när jag hällde över spilloljan i de dunkar jag hade den nya oljan i innan jag fyllde den i motorn. Hade markerat nivån för den färska oljan med tuschpenna och då fattades det olja den gången. Jag litar alltså inte alls på skalan på den oljebytaren.

I fallet nu för någon dag sedan använde jag en elektrisk pump, och då fylldes den ena dunken till markeringen för ny olja, och då fattades det ungefär en halvliter till att nå upp till markeringen på dunk nr 2.

Vi byter väl båda enligt serviceanvisningarna. Du följer tydligen bytesintervallet enligt tid, dvs max ett år mellan bytena, medan jag ju kör avsevärt mer än 1000 mil per år och måste byta efter körsträcka, dvs efter max 1000 mil.



Ja det är den oljebytaren jag har. Har väl egentligen inte funderat så speciellt mycket över fenomenet konstaterar bara att skalan knappast kan vara relevant. Jag vet ju hur mycket jag häller i, men skall ändå göra en mätning av mängden som fortfarande står kvar i behållaren. När jag lite noggrannare kollade nivån i behållaren så är det nog t.o.m. 8,2 liter. Alltså två deciliter mer än jag har hällt i.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Sat 25 May, 2019 19:30

s500lang wrote:
Marie wrote:
s500lang wrote:Det är 5000 mil för att byta tändstift på den senare m119.

Jo förvisso. Men det är de modernare med direkttändning, och dessutom med iridiumstift. De gamla hederliga Bosch F8DC4 betalar jag ungefär 16 kr/styck för. För 5000 mil skulle det innebära en snittkostnad om 320 kr vid byte i samband med vartannat 1000-mila oljebyte. För den summan är jag tveksam över om du kan få 8 st iridiumstift...



Jag kör på också på F8DC4 utan problem, var har du fåẗt iridiumstift ifrån?


Det var din uppgift om 5000 mils bytesintervall på tändstiften som fick mig att koppla fel i skallen till M113 och specialmetallstift.

Jag har nu slagit upp i WIS och W140 tillverkade 1 juli 1993 - 31 maj 1997 har föreskrivet tändstiftsbyte var 3000 mil, ingenting annat, och då med bl.a. Bosch F8DC4. Varifrån har Du fått siffran 5000 mil? Den hittar jag inte någonstans.

För W140 tillverkade fram till 30 juni 1993 gäller enligt serviceplanen byte var 2000 mil. Detta överensstämmer med originalservicehäftet i min bil tillverkad 15 augusti 1991. I servicehäftet står dock en fotnot att det tekniska bytesintervallet är 3000 mil, men att man valt att sänka till 2000 mil för att det skall passa samman med serviceplanen med 1000/2000 mils intervaller.
Jag har testat att glesa ut stiftbytena till 3000 mil men från cirka 2500 mil har jag noterat en lätt försämrad motorgång och stigande bränsleförbrukning, så jag byter var 2000 mil ändå.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Wed 05 Jun, 2019 01:15

Gjort den yttre rekonden inför sommaren. Fick låna en grannes asfalterade gårdsplan. Lite lättare med asfalt som underlag för rullpall när man putsar sidorna på bilen.

Image

Image

Image

Image

Image
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby snepo » Wed 05 Jun, 2019 19:17

Fin bil

amgen
Expert
Expert
Posts: 801
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby amgen » Wed 05 Jun, 2019 23:22

Tjusig! :-D
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Fri 07 Jun, 2019 23:01

Tack!

Det känns skönt att höra efter allt slit
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Marie » Sun 23 Jun, 2019 16:21

För en vecka sedan var det dags...

På BAB 9 några kilometer söder om Triptis rullade det fram 400.000 på vägmätaren.

Soppaförbrukningen sjunker fortfarande en aning för varje år som går, så man börjar ju undra om den inte snart borde vara inkörd.... ?

:mrgreen:

Image
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Postby Lasse Bender » Thu 27 Jun, 2019 22:11

Lasse Bender wrote:
Marie wrote:
Lasse Bender wrote:När jag byter olja får jag ut lika mycket som jag har hällt i, d.v.s. 8 liter varken mer eller mindre. Senaste bytet här om dagen 550 mil, 8 liter ut enligt Biltemas gradering på oljesugen. Något märkligt.



Är det den tryckluftsdrivna oljebytare de sålde för några år sedan? Då borde du kolla graderingen med ett korrekt mått. Jag har också en sådan oljebytare och där har jag enligt dess gradering fått ut betydligt mera än vad det sedan var när jag hällde över spilloljan i de dunkar jag hade den nya oljan i innan jag fyllde den i motorn. Hade markerat nivån för den färska oljan med tuschpenna och då fattades det olja den gången. Jag litar alltså inte alls på skalan på den oljebytaren.

I fallet nu för någon dag sedan använde jag en elektrisk pump, och då fylldes den ena dunken till markeringen för ny olja, och då fattades det ungefär en halvliter till att nå upp till markeringen på dunk nr 2.

Vi byter väl båda enligt serviceanvisningarna. Du följer tydligen bytesintervallet enligt tid, dvs max ett år mellan bytena, medan jag ju kör avsevärt mer än 1000 mil per år och måste byta efter körsträcka, dvs efter max 1000 mil.



Ja det är den oljebytaren jag har. Har väl egentligen inte funderat så speciellt mycket över fenomenet konstaterar bara att skalan knappast kan vara relevant. Jag vet ju hur mycket jag häller i, men skall ändå göra en mätning av mängden som fortfarande står kvar i behållaren. När jag lite noggrannare kollade nivån i behållaren så är det nog t.o.m. 8,2 liter. Alltså två deciliter mer än jag har hällt i.


Efter någotsånär noggrann mätning av oljemängd ut ur motorn så blev resultatet 7,75 liter. Alltså 0,25 liters förbrukning på 550 mil.


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests