Page 16 of 18

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Thu 27 Jun, 2019 23:08
by Marie
Hårdtestat luftkonditioneringen...

Image

Så här ljumma och sköna(?) temperaturer var det här idag. På högtryckssidan i köldmediekretsen noterade jag det ganska hyfsade trycket 24 bar. Där verkar då inte precis fattas några större mängder köldmedium...

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Thu 27 Jun, 2019 23:50
by amgen
Häromdagen var det tydligen 38,5 grader mitt i St. Gotthardstunneln enligt klustret, hade inte en aaning om det
om jag inte avläst mätaren. 35 utanför Milano. Hett ute men svalt och behagligt inne! :-D

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Fri 28 Jun, 2019 19:06
by Marie
I långa tunnlar blir det lätt ganska varmt om det är mycket trafik. Både motorkylning, luftkinditionering och avgaser bidrar ordentligt.

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Sun 04 Aug, 2019 00:16
by Marie
Inte bara idag men under de senaste fem veckorna..

Jag har ju i halvkvädna ordalag aviserat att det skulle bli en ganska omfattande rapport denna sommar. Två stora jobb och ett knippe smärre fix som fick hänga med på kuppen.

Först av allt så hade lamineringen i bakrutan börjat ge sig redan när jag köpte bilen för elva år sedan. Detta är en standardsjuka på W140. Det ser trist ut när det är mjölkigt i det svarta fältet i rutans ytterkant. Går iofs att fuskfixa med svart tusch så att det ser något så när ut. Vad värre är, är att elbakrutans trådar går i mellanskiktet och oxiderar sönder när lamineringen släpper. I många år har det bara fungerat en handfull trådar, och det var ju ganska irriterande.

Jag har dock tröstat mig med att jag inte ville byta ruta eftersom risken fanns att det inte skulle bli riktigt tätt igen, och täthet är A och O på en bil som tillbringar hela året utomhus. När det då i påskas började regna in i kofferten, var de argumenten mot ett rutbyte borta. Alltså beslöt vi att det nu var dags att byta bakruta, och jag ringde ned till verkstaden i Villach och bad dem ta hem en ny bakruta, så att byte skulle kunna ske snarast efter att vi anlänt till Österrike.

Det blev en nervös väntan. Vad skulle det titta fram för ett elakt rosttroll när väl den gamla rutan var urlyft?
Till all lycka visade det sig att hela bakruteramen var kärnfrisk.Det var det 28 år gamla limmet som börjat släppa och orsakade otätheten, och dessutom hade några listclips rostat bort så att blindnitarna som höll dem inte längre satt ordentligt utan även de kunde släppa in vatten.

Image

Verkstadens skicklige Spengler (bilplåtslagare) Herr Gorski håller på att demontera inredningen runt bakrutan. När ändå allt skulle ut fixades några fula ställen där hatthyllans tygklädsel släppt och korvat sig, liksom att höger bakluckegångjärn justerades, något som hade behövt göras sedan bakluckan krockskadades för fem år sedan. det var en liten aning misspassning i övre högra hörnet. Ett arbete som var mycket enklare att utföra när hatthylla och bakruta var ute.

Image

Image

Nya listclips monterades runt om.

Image

Image

Image

Samtidigt byttes alla bromsok tillrenoverade originalok och de småmurkna främre bromsrören byttes till friska cuniferrör, vilket gjorts bak för många år sedan.
Hjulupphängningarna runt om fick också en översyn i jakten på missljud på ojämn väg. Därvid konstaterades att styrstagen rostat ihop så att hjulinställning var omöjlig. Eftersom det var leveranstid på grejerna fick dock detta anstå till nästa reparationsomgång som ju också redan var inplanerad men också måste dröja på grund av leveranstid på delar. Klapperljudet däremot lokaliserades och åtgärdades. Krängningshämmarstag höger fram.

Image


Resultatet blev bra. En ny ruta ger en hel del nybilskänsla tillbaka.

Image

Image

Som vanligt är det en ovanligt spretig samling bilar man får se på denna verkstad samtidigt.
Allt ifrån att reservdelschefens Landrover behöver nya fjädrar till ett antal klassiska och nyare mercedesmodeller.

Image

Image

Image

Image

Undrar just hur många auktoriserade mercedesverkstäder som har inne två R107 samtidigt, och dessutom en R129 och två W140 (faktiskt tre W140 samma vecka)?

Image

Och dessutom en mycket prydlig lågmilad C126...


forts. följer...

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Wed 14 Aug, 2019 17:40
by Lasse Bender
Skulle bara byta bromsbelägg men slutade med nya ok (fabriksrenoverade) och skivor därtill. Vid närmare granskning visade det sig att inget av oken fungerade till 100%. Beläggen var endera snedslitna eller så var det stor skillnad på beläggslitaget i samma ok. Vissa belägg helt sopslut. Dessutom låg bromsarna på vilket även parkeringsbromsen gjorde. Kanske därför min förbrukning har varit lite hög...

Kollade förresten när jag kom hem från Roslagen vad bilen hade förbrukat. Resan ner från Hallstavik till Beddingestrand, 77 mil och 84 liter gör 1,090909...l/m vilket är ganska nära vad den skall dra enligt instruktionsboken. Egentligen är jag inte speciellt intresserad av förbrukningen i annat syfte än att jag kan konstatera att maskin är i god kondition.

Och sedan blir jag lite fundersam över allt snack om att den svenska soppans energiinnehåll är 10-15% lägre än i våra grannländer. Om det vore så är jag nere på 0,9 l/m och under det.

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Fri 16 Aug, 2019 00:19
by Marie
Lasse Bender wrote:Skulle bara byta bromsbelägg men slutade med nya ok (fabriksrenoverade) och skivor därtill. Vid närmare granskning visade det sig att inget av oken fungerade till 100%. Beläggen var endera snedslitna eller så var det stor skillnad på beläggslitaget i samma ok. Vissa belägg helt sopslut. Dessutom låg bromsarna på vilket även parkeringsbromsen gjorde. Kanske därför min förbrukning har varit lite hög...

Kollade förresten när jag kom hem från Roslagen vad bilen hade förbrukat. Resan ner från Hallstavik till Beddingestrand, 77 mil och 84 liter gör 1,090909...l/m vilket är ganska nära vad den skall dra enligt instruktionsboken. Egentligen är jag inte speciellt intresserad av förbrukningen i annat syfte än att jag kan konstatera att maskin är i god kondition.

Och sedan blir jag lite fundersam över allt snack om att den svenska soppans energiinnehåll är 10-15% lägre än i våra grannländer. Om det vore så är jag nere på 0,9 l/m och under det.


Jo det skulle du nog vara.

På centraleuropeisk Shell V-Power 100 så såg färddatorn ut så här när jag igår kört från stugan i Hermagor till Kurt i Hitzendorf. Och jag har kalibrerat färddatorn enligt ett antal tankningar under tusentals mil. så den stämmer otäckt väl. Även en 40.000-milare kan rulla ganska snålt med tanke på att det är en (just idag 15 augusti räknat från leverans från Sindelfingen!) 28 år gammal bil med veåtta och automatlåda utan lockup.

Image

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Fri 16 Aug, 2019 11:14
by Lasse Bender
Marie wrote:
Lasse Bender wrote:Skulle bara byta bromsbelägg men slutade med nya ok (fabriksrenoverade) och skivor därtill. Vid närmare granskning visade det sig att inget av oken fungerade till 100%. Beläggen var endera snedslitna eller så var det stor skillnad på beläggslitaget i samma ok. Vissa belägg helt sopslut. Dessutom låg bromsarna på vilket även parkeringsbromsen gjorde. Kanske därför min förbrukning har varit lite hög...

Kollade förresten när jag kom hem från Roslagen vad bilen hade förbrukat. Resan ner från Hallstavik till Beddingestrand, 77 mil och 84 liter gör 1,090909...l/m vilket är ganska nära vad den skall dra enligt instruktionsboken. Egentligen är jag inte speciellt intresserad av förbrukningen i annat syfte än att jag kan konstatera att maskin är i god kondition.

Och sedan blir jag lite fundersam över allt snack om att den svenska soppans energiinnehåll är 10-15% lägre än i våra grannländer. Om det vore så är jag nere på 0,9 l/m och under det.


Jo det skulle du nog vara.

På centraleuropeisk Shell V-Power 100 så såg färddatorn ut så här när jag igår kört från stugan i Hermagor till Kurt i Hitzendorf. Och jag har kalibrerat färddatorn enligt ett antal tankningar under tusentals mil. så den stämmer otäckt väl. Även en 40.000-milare kan rulla ganska snålt med tanke på att det är en (just idag 15 augusti räknat från leverans från Sindelfingen!) 28 år gammal bil med veåtta och automatlåda utan lockup.

Image


Jo, det hade jag säkert också närmat mig om jag kört 85 km/t i snitt. Nu är ju E 4:n till största delen motorväg och 1-2-väg, dock är 6-7 mil mellan Hallstavik och Sthlm inte motorväg utan 40,50,60,70,80-väg och inte heller sista 2 milen från Trbg till Beddingestrand. Jag har inte snålkört på något sätt. Hastigheten på motorväg låg för det mesta mellan 130-140 km/t på mätaren. Ibland över. Snitthastigheten blir lite knepig att bestämma, men någonstans runt 105km/t gissar jag.

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Fri 16 Aug, 2019 12:12
by Marie
Lasse Bender wrote:Jo, det hade jag säkert också närmat mig om jag kört 85 km/t i snitt. Nu är ju E 4:n till största delen motorväg och 1-2-väg, dock är 6-7 mil mellan Hallstavik och Sthlm inte motorväg utan 40,50,60,70,80-väg och inte heller sista 2 milen från Trbg till Beddingestrand. Jag har inte snålkört på något sätt. Hastigheten på motorväg låg för det mesta mellan 130-140 km/t på mätaren. Ibland över. Snitthastigheten blir lite knepig att bestämma, men någonstans runt 105km/t gissar jag.

Förvisso, men å andra sidan hade du inga bergsvägar och höjdskillnader på sådär 600m. Inte heller tät centraleuropeisk trafik....

Sen tycker jag att både du och bilproveriet borde ha märkt att bromsarna var så usla... :oops:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Sat 17 Aug, 2019 11:15
by Lasse Bender
Marie wrote:
Lasse Bender wrote:Jo, det hade jag säkert också närmat mig om jag kört 85 km/t i snitt. Nu är ju E 4:n till största delen motorväg och 1-2-väg, dock är 6-7 mil mellan Hallstavik och Sthlm inte motorväg utan 40,50,60,70,80-väg och inte heller sista 2 milen från Trbg till Beddingestrand. Jag har inte snålkört på något sätt. Hastigheten på motorväg låg för det mesta mellan 130-140 km/t på mätaren. Ibland över. Snitthastigheten blir lite knepig att bestämma, men någonstans runt 105km/t gissar jag.

Förvisso, men å andra sidan hade du inga bergsvägar och höjdskillnader på sådär 600m. Inte heller tät centraleuropeisk trafik....

Sen tycker jag att både du och bilproveriet borde ha märkt att bromsarna var så usla... :oops:


Kan nog bara hålla med.

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Thu 26 Nov, 2020 01:50
by Marie
Jag handlade lite hjulklappar till Helmut i förra veckan. De skickades från Tyskland på måndag eftermiddag och redan idag dök UPS upp med dem. Ett ganska effektivt transportföretag trots att det är amerikanskt.

Image

Det innehöll en hel del servicedelar för de närmsta åren; oljefilter, luftfilter, pollenflter, recirkfilter och en massa småplock för att hålla maskinrummet i bästa trim, bl.a. en sats vevhusventilationsslangar och så lite nytt och fräsht till exteriören som nytt Leuchtband till bakstammen. De blir ju tyvärr rosa efter något decennium ute i dagsljuset.
Naturligtvis är allt, även kylarvätskan, äkta Original Mercedes-Benz reservdelar; das Beste oder nichts!
Var nu snälla och låt bli att skvallra för Helmut innan julafton...

Image

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Thu 26 Nov, 2020 20:38
by V70tdi
Härligt med eget lager av service delar.
Kör lite lika jag med så filter finns för det mesta hemma till bilarna som finns för tillfället. Men är inte riktigt lika märkestrogen men håller mig till fabrikat som jag känner igen och haft bra erfarenhet med sedan tidigare.

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Mon 16 Aug, 2021 22:29
by Marie
Så var det då igår dags att fira en rund "födelsedag". Det var den 15 augusti 1991 som Helmut rullade av bandet i Sindelfingen.

Det blev "Vi gratulerar", ett trefaldigt leve och skål i rödvin, en italiensk Chianti.

Image

Och på de åren har det hunnit bli en aning kilometrar körda...

Image

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Tue 17 Aug, 2021 08:50
by aroncbds
Vad kul! Grattis till ett fint och välskött exemplar! :-)

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Sat 21 Aug, 2021 00:18
by amgen
Verkligen imponerande hur envist du har hållit denna 400 rullande, hatten av för det! :!:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Sat 21 Aug, 2021 09:47
by Marie
Jo, bland annat en viss envishet behövs definitivt, men det visar du ju också själv prov på med din AMG.

Helmut var ons-tors på sin ett år försenade årliga spa-kur i Villach. Han har på senare tid känts lite orolig på vägen. Bussningarna i båda nedre länkarmarna bak var slut, och stötdämparna bak och krängningshämmarstagen bak likaså, förutom att det var dubbelsidigt fjäderbrott bak, för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på.

När bärarmarna var nere för ipressning av nya bussningar kom den riktigt glada överraskningen. De var båda genomrostade i fjäderläget. Visserligen "bara" den övre plåten av de båda som bärarmen är uppbyggd av, men totalt omöjligt att se så länge fjädern är på plats, så ingen skugga må falla på Carspect. Detta visar dock hur lömskt många mercedesmodeller är konstruerade. Synnerligen trafikfarliga fel kan utvecklas i godan ro utan att bilbesiktningen har minsta chans att upptäcka dem. Extra lömskt är det på bl.a. W140 där undre plåten på bakre bärarmen dessutom är inklädd med en plastskål....

Båda plåtarna i bärarmen skulle alltså kunna rosta bort under fjädern utan att det ger anmärkning i besiktningsprotokollet!