Page 17 of 18

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Tue 24 Aug, 2021 18:40
by Mercafreaket
Marie.

Din W140 måste vara ett av Sveriges bäst skötta exemplar. :-)
All heder för det!
Alltid kul att läsa om dina äventyr med Helmut.

Som den yrkesskadade människa jag är kollade jag även upp vad högtrycksvärdet 24 bar motsvarade och det är 77 graders mättnadstemperatur på köldmediet R134a, dvs vid den temp gasen övergår till vätskeform. I kylbranchen brukar vi inte släppa aggregaten längre än till 55-60 grader (dvs. 15-16 bar) innan dom bryter för högtryck.

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Wed 25 Aug, 2021 09:44
by Marie
Mercafreaket wrote:Som den yrkesskadade människa jag är kollade jag även upp vad högtrycksvärdet 24 bar motsvarade och det är 77 graders mättnadstemperatur på köldmediet R134a, dvs vid den temp gasen övergår till vätskeform. I kylbranchen brukar vi inte släppa aggregaten längre än till 55-60 grader (dvs. 15-16 bar) innan dom bryter för högtryck.

Tack för rosorna!

Nu måste jag ju säga att trycket inte mättes med laboratoriemanometer. Det var det tryck som rapporterades via klimadatorns diagnosläge, där man kan avläsa ett bra gäng temperaturgivare, men även en tryckgivare på köldmediekretsens högtryckssida, och jag vet ju inte hur exakt den tryckgivaren är.

W140 var ju för övrigt den första bilmodell som fick det då för bilbranchen nya köldmediet R134a från fabrik, även om det fåtal bilar som levererades som modellår 1991, levererades med R12. Kanske Mercedes var modiga och satte maxtrycket väldigt högt?

Jag arbetade själv på laboratorium med utveckling av luft-vatten-värmepumpar under första halvan av 1980-talet, så jag har viss kunskap inom ämnesområdet... :wink:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Tue 09 Nov, 2021 00:06
by Marie
Vi skulle över veckoslutet åka och hälsa på en av mina söner med familj borta i Kalmartrakten. Tankade på Gulf i Skene och då fungerade dörrtillslutarna som vanligt. När vi några timmar senare stannade för att handla lite hos ICA i Lessebo, var dörrtillslutarsystemet stendött.
Inte mycket att göra åt det där och då. Bara att smälla igen dörrar och koffertlucka som på en svennebil.
Vi kom hem sent i går kväll, så felsökning och reparation fick anstå till idag. Pumpmotorn till dörrtillslutarsystemet hördes svagt, svagare än vanligt faktiskt. Nåja, då var det i varje fall inte fråga om något elfel, och pumpmotorn verkade ju surra, så den hade åtminstone inte heller brunnit - en icke helt ovanlig felkälla annars.

I det läget kändes det väldigt skönt med ett välsorterat reservdelslager i källaren. Bara att gå ner och leta i listorna efter i vilken låda det skulle ligga en fabriksny pumpenhet, och sen ut och riva inredningen i kofferten så att man nådde fram till pumpenheten, som någon Herr Dr. Ing. i Stuttgart i sin visdom beslutat gömma undan långt in mellan bränsletanken, hatthyllan och vänster hjulhus. Efter utbyte av pumpenheten fungerade dörrtillslutarsystemet åter. Så var det bara att återmontera all inredning i kofferten.

Nyfiken som jag alltid är, beslöt jag att obducera den defekta pumpenheten. Kunde det vara så enkelt att en slang mellan pump och ventilblock spruckit eller hoppat av någon nippel?
Tyvärr var det inte så simpelt. Efter lite komponentdemontering valde jag att öppna själva pumphuset. Då stod felet fullständigt klart! Pumpen är en lamellpump och lamellhjulet var spräckt i flera delar. Lamellbladen var slitna och mycket korta. Troligen hade ett av dem blivit så kort att det kantrat, och slagit sönder lamellhjulet. Detta borde man ju kunna fixa till, eller hur?

Jag hade ju hösten 2008 behövt byta ut pumpenheten eftersom pumpmotorn brunnit. Den gången bytte jag till en begagnad pumpenhet från Marcussons Bildemontering. Eftersom jag ju mycket sällan kastar bort någonting som kan innehålla användbara delar, borde den gamla pumpenheten finnas någonstans på lagret den också. Bara att leta i listorna igen.

Jodå, mycket riktigt, den fanns den också. Grävde fram den ur en annan lagerlåda, och demonterade även denna. Öppnade pumphuset och kunde konstatera att lamellbladen i denna knappast uppvisade något slitage alls och lamellhjulet var helt. Eftersom skruvarna som håller samman pumphuset även håller fast detsamma vid elmotorn var det enkelt att transplantera den friska pumpen till den friska elmotorn, så att jag återigen har en fungerande dörrtillslutarpumpenhet att stuva undan på lagret. Även den nu ännu trasigare pumpenheten sparar jag. Den innehåller ju fortfarande ett friskt ventilblock, och ett friskt elektronikkort, och de kan ju komma att vara bra att ha, någon gång i en okänd framtid.... :oops:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Thu 11 Nov, 2021 10:24
by axelvic
Bra jobbat!

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Thu 02 Dec, 2021 16:46
by Cpt Tuttle
Huga vad man är glad att man i stort sett slutat köra bil när man läser såna här historier.....vilket mörker. :shock:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Fri 03 Dec, 2021 01:04
by Marie
Cpt Tuttle wrote:Huga vad man är glad att man i stort sett slutat köra bil när man läser såna här historier.....vilket mörker. :shock:

Mörker?

Idag blev min dag väldigt upplyst! För första gången har jag lyckats klämma ner Gulf Racing 98 för mer än 1600 kr i tanken :blob5: :blob4: :blob:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Fri 03 Dec, 2021 23:03
by Cpt Tuttle
Marie wrote:
Cpt Tuttle wrote:Huga vad man är glad att man i stort sett slutat köra bil när man läser såna här historier.....vilket mörker. :shock:

Mörker?

Ja. Jag har insett att jag klarar inte av sånt här. Jag är för dum i huvudet för att klara av att hantera en bil eftersom det uppstår såna här saker hela tiden och eftersom jag är för oduglig för att reda ut dem. Nu får trampcykel duga. Don efter person.

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Sun 02 Jul, 2023 12:37
by Marie
Ja, så har den gångna vecka inneburit ett rent kuliarbete. Tvätta, claygnugga, maskinpolera och vaxa (2x). Nu återstår bara att medelst skohorn lirka ut kamelen genom nålsögat (garageporten), och ställa in två stora BMW K-serie touringmaskiner (K100RS och K1100LT) samt en styck Renault Clio III S igen.

Image

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Mon 03 Jul, 2023 01:15
by amgen
Det är på med solbrillorna direkt, man blir helt bländad!! :-D Bra jobbat! :hello1:

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Wed 05 Jul, 2023 14:14
by Etoda
Fantastisk fin och i en av de allra snyggaste färgerna!

(Men Renault Clio...? Huughaa... :shock: )

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Wed 05 Jul, 2023 23:47
by Marie
Etoda wrote:(Men Renault Clio...? Huughaa... :shock: )

Ja det är ju Mimmis garage som jag använt, och Clion är hennes. 5000 mil sedan ny för drygt 12 år sedan. En riktigt pigg liten rackare med sin 1200cc turbosnurra. Hade ju varit riktigt angenäm att köra - om den inte haft en underlig tredje pedal till vänster om bromsen, och en konstig pinne mitt i bilen för att vispa runt bland kugghjulen med. Underligt nog är det i stort sett lika gott om plats i framsätet på den som i Helmut :shock: . Dessutom kan den samsas med BMW-motorcyklarna i garaget, det kan inte Helmut, och hojarna trivs inte utomhus på vintern, och som sagt krävs det såpa och skohorn för att få Helmut genom porten.

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Wed 12 Jul, 2023 00:12
by V70tdi
Vackert :cheers:
Svårt att se den som en bruksbil med det skicket och putsen. Bra jobbat

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Wed 12 Jul, 2023 21:52
by axelvic
Jag kan bara hålla med.

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Sat 05 Aug, 2023 23:32
by Marie
Nu var det ju inte precis idag, men nu har allting lugnat ned sig så att jag har tid att berätta.
Det var söndagen den 23 juli. Vi hade bokat färja och hotell för att köra ned till vårt sommarviste i Österrike. Färjan skulle avgå på kvällen den 26 juli. Ett -som jag trodde - litet arbete återstod för att få bilen resklar. Aggregatremmen skulle bytas. Den hade hängt med sådär 10 år och ett bra stycke över 10000 mil. Då den även uppvisade ett antal småsprickor bedömde jag att det var vettigt att byta rem före resan. Sagt och gjort. Inga problem att lossa remspännaren och skifta rem. Men när den nya remmen skulle spännas, började det kännas konstigt. Hur mycket vi än skruvade på spännstången ökade spänningen bara *mycket* sakta. Till sist hade jag skruvat ut spännstången så hårt att densamma började kröka sig, och ändå stod visaren på remspännaren knappt uppe på korrekt spänning. Jag drog åt allting och så åkte vi iväg på en 4 mils provtur. När vi närmade oss hemmet hördes vid ett par tillfällen ett olycksbådande remtjut vid acceleration. Väl hemma på gården kunde vi konstatera att remmen var åt h-e för slak...

Jag antog att det hela berodde på att spännstången hade krökt sig, så måndag morgon ringde jag till Aronssons i Varberg. Självfallet fanns ingen sådan stång på Sverigelagret, utan bara på huvudlagret i Germersheim. Synnerligen osäkert om den skulle hinna fram i tid för en reparation på onsdagen. Det fanns emellertid en stång hos mercedeshandlaren på Gotland, och den borde hinna i tid. Sagt och gjort, den beställdes med expressfrakt. Jag hade även försökt få tag på Pasi, för hans R129 har ju samma remarrangemang. Han hade kanske bytt rem och spännare när han renoverade motorn i våras? Och möjligen kunde den vänstergängade stången ligga kvar i hans skrotlåda tänkte jag... Några minuter efter att jag talat med Aronsson ringde Pasi. Nej - han hade inte bytt remspännaren tyvärr. Men som den genomsnälla karl Pasi är erbjöd han sig att demontera spännaren och låna ut den!!! Detta erbjudande kunde jag självklart inte ta emot. Då skulle ju hans bil bli stående obrukbar flera veckor mitt i cabrioletsäsongen. Helt otänkbart för mig, han måste ju få njuta av bilen efter allt jobb i våras. Ut på gården igen och demontera även själva remspännaren för kontroll enligt anvisningarna i WIS. Upp med spännaren i skruvstycket och vrid spännrullens hävarm de angivna 30 graderna. Det gick segt, men vad värre var - den fjädrade inte tillbaka till utgångsläget som den borde ha gjort enligt WIS. Den fjädrade bara tillbaka sådär 5 grader - definitivt inte till utgångsläget. Hela spännaren var alltså skrot - inte bara den böjda tryckstången. Som en blixt på telefonluren igen till Aronsson. Nej, spännare fanns inte någon i Sverige, men lyckligtvis åtminstone på centrallagret i Germersheim. Den skulle möjligen kunna komma på onsdag eftermiddag, men troligare på torsdag eller åtminstone till på fredag.

I detta läge var det bara att sätta sig vid datorn och boka om färja och hotell. Jag bokade om färjan till måndag kväll den 31 juli, då måste jag hinna få delarna och montera dem. Tro inte Fagerund utan att på onsdag förmiddag ringde Aronsson och berättade att båda reservdelarna var klara för avhämtning! Detta är Mercedes reservdelshantering när den är som allra bäst! Iväg med Clion till Varberg och hämta grejerna. Montera allting, och nu spändes remmen precis som den skulle. Slutet gott - allting gott, och vi fick några extra dagar att varva ner innan resan. Vädret var ju ändå skit här nere i Österrike, så förseningen kändes inte så smärtsam. Man kan lika gärna sitta och titta på regnet i Sverige som i Österrike, och med låga regnmoln ser man ändå ingenting av Alperna.

Image

En liten bild av den nya remspännaren

Re: Vad har du gjort med din W140 idag?

Posted: Sun 06 Aug, 2023 08:40
by V70tdi
Se det positiva i att det säkerligen hade blivit jobbigare om remspännaren gett upp på vägen.
Hoppas resan ner gick fint och att vädret är med er. Här i Sverige varnar dom för rejält regn från i eftermiddag.