Page 1 of 2

Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Tue 09 Jul, 2013 18:59
by KevinW209
Hej är spekulant på en 600 Sel men med några problem
Det första är att den är låg bak och en indikering med någon symbol
Liknande en stötdämpare ? ... är det vanligt med problem medfjädring ?
Sen så går den inte bra är slö och känns som den är i nått nödläge men varvar
Fritt...kännde soppa lukt vid bak hjulet kan det vara så att den inte har nog bra
tryck eller är den någon data historia på dom dära med ?
Vill dock tillägga att den säljs för ett dödsbo och har stått ca 2år
Är jätte glad för tips då jag är super sugen på just en "Monster" Merca ;-)

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Tue 09 Jul, 2013 19:07
by torake
Köp en W140 som fungerar om du inte har väldigt mycket pengar som du vill göra av med.

Marie lade nyss 60.000kr på sin W140 för att få några smågrejer fixat. Bara de grejerna du räknade upp låter som c:a 20-30.000 i reservdelar och några veckors jobb.

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Tue 09 Jul, 2013 19:14
by KevinW209
Hmm kan vara möjligt men man blir ju sugen skulle få loss den för 8000kr
och skulle man se bilen skulle man tro den kostar en kvarts miljon :wink:
Men det jag är mest rädd för är just data grejjerna för händig på just
det kan jag inte skryta med....

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Tue 09 Jul, 2013 19:20
by torake
Slö och går dåligt = misstänkt dåliga motorkabelhärvor = osäker men minst 10.000kr. Kanske också ytterligare brända boxar eller spjällhus = minst 10.000 till
Säckande nivåreglering = läckande stötdämpare eller ventilpaket = minst 10.000kr till

Och då tillkommer felen du inte har hittat.

Rekonda och polera en bil så den ser ut som 250.000kr = några hundringar och ett par dagars jobb. (om den inte är rostig förstås)

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Tue 09 Jul, 2013 21:22
by DieselThomsen
8000 bagis får du ju igen lätt genom att sälja några få delar från den om de skulle visa sig att det inte är ekonomiskt försvarbart att laga upp den så jag hade helt klart slagit till :-)

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Tue 09 Jul, 2013 22:22
by Fotografen
KevinW209 wrote:Hej är spekulant på en 600 Sel men med några problem
Det första är att den är låg bak och en indikering med någon symbol
Liknande en stötdämpare ? ... är det vanligt med problem medfjädring ?
Sen så går den inte bra är slö och känns som den är i nått nödläge men varvar
Fritt...kännde soppa lukt vid bak hjulet kan det vara så att den inte har nog bra
tryck eller är den någon data historia på dom dära med ?
Vill dock tillägga att den säljs för ett dödsbo och har stått ca 2år
Är jätte glad för tips då jag är super sugen på just en "Monster" Merca ;-)


Tja...8 000 är den nog värd...men...vad kostar det att få rull på den?
50?
100?
Hur mycket kan du skruva själv?
Ska det vara din enda bil som måste fungera? Glöm Det isf...ska du få rull på den och ha den som hobbyvagn på en smal budget så krävs tid, kunnande och framför allt ett garage där den kan stå inomhus, och där du inte riskerar att åka ut hastigt och lustigt. Blir den stående utomhus går den sönder fortare än du hinner laga den...
Det här är bilar som byggdes för miljonärer, priserna på reservdelar och verkstäder är fortfarande för miljonärer.
Det är inte ett omöjligt projekt, men man måste veta vad man köper.

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Wed 10 Jul, 2013 00:45
by Marie
KevinW209 wrote:kännde soppa lukt vid bak hjulet kan det vara så att den inte har nog bra
tryck eller är den någon data historia på dom dära med ?


Datorer är det sannerligen ingen brist på i en 600SE. Det är ett insprutningssystem för vardera cylinderbanken, dvs två stycken styrboxar. Du hittar knappast någon värre datoriserad bil från den tiden.
Att omgående skaffa en kopia av Mercedes servicedatorsystem rekommenderas varmt om du skall hålla på med en W140.

Bensinlukt vid ena bakhjulet *kan* vara läck på soppapump och/eller soppafilter (om det är vid höger bakhjul det stinker).

Med de kunskaper jag har idag om W140 så avråder jag Å DET BESTÄMDASTE från att köpa en bil som inte är ordentligt i ordning och - så vitt man kan utröna - felfri. Och att köpa ett lik med diverse fel av mer eller mindre obestämd karaktär är ett ekonomiskt vågspel i den högre skolan. Det kan sluta lyckligt, men det är troligare att tiotusenlapparna bara flaxar åt alla möjliga håll...

Den som säger att man får tillbaka 8000 lätt genom att sälja delar har iofs rätt i sak, MEN dels är det en massa arbete med att först släpa hem aset, och sen att demontera och sälja delarna. Dels krävs det därtill en hel del kunnande för att demontera utan att förstöra. I synnerhet gäller detta inredningen.

Men den största invändningen är att de flesta människor inser inte sitt misstag omedelbart, utan ofta har man redan bytt grejer för några tiotusenlappar innan man inser att bilen är ett fullständigt ekonomiskt svart hål. Och i det läget är det näst intill omöjligt att rädda de redan investerade pengarna.

Jag känner till en kille som gav sig på ett ännu värre lik än det du beskriver, och därtill fick ordning på den utan att hamna i ekonomisk ruin, men den killen var utbildad mecatroniker, och jobbade dessutom på en Mercedesverkstad... :wink:

Är du inte riktig fena på både bilelektronik och duktig bilmekaniker så är dina odds usla för att få den där bilen att funka som den skall på denna sidan 100.000. Tråkigt att behöva säga det, men så är det faktiskt.

Sen skall det väl sägas att "småfixen" som kostade 60 långa för mig var byte av AC-kompressor, byte av AC-förångare och byte av de flesta spjällmotorerna i AC-anläggningen samt dessutom en 30.000 milsservice med byte av motorolja, automatolja, bakaxelolja samt dessutom nedplockning av sumpen för rensning och kontroll av oljepumpspickupen och byte av motoroljenivågivaren samt byte av tändlägesgivaren. Det handlade om 2 veckor på Mercedesverkstad.

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen; "Har man inte råd till en S-Klasse ny så har man sannolikt inte råd till den begagnad heller". De här bilarna är INTE billiga att reparera och underhålla, så enkelt är det. Sen kvittar det i stort sett hur billiga de råkar vara att köpa.

Du gör ett betydligt bättre köp om du satsar 50.000-70.000 på en felfri och välunderhållen bil med känd och BRA historik, men även där bör du ha kvar minst 30.000 i plånboken till oförutsedda utgifter.

För att återgå till bilen du är intresserad av. Hur står det till med klimatanläggningen?
Funkar den som den skall och finns det ordentligt med gas i den trots att bilen stått ett par år? Om inte så bered dig på ytterligare stora utgifter. Läckande förångare är ett standardfel på de här bilarna, och det kostar MINST 35.000 att få fixat på verkstad. Förvisso KAN man göra det själv, men det är definitivt ingen barnlek - i synnerhet inte om man inte är van att skruva och har ett VÄLDIGT stort garage att vara i. Grejerna som skall rivas ut tar MYCKET stor plats, och du behöver mycket utrymme runt bilen för att kunna jobba med vidöppna dörrar.

Slutligen bör jag säga att jag fullkomligt ÄLSKAR min W140, och jag ångrar inte en sekund att jag köpte den för fem år sedan.

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Wed 10 Jul, 2013 01:52
by Fotografen
Marie wrote:Är du inte riktig fena på både bilelektronik och duktig bilmekaniker så är dina odds usla för att få den där bilen att funka som den skall på denna sidan 100.000. Tråkigt att behöva säga det, men så är det faktiskt.


Marie wrote:Du gör ett betydligt bättre köp om du satsar 50.000-70.000 på en felfri och välunderhållen bil med känd och BRA historik, men även där bör du ha kvar minst 30.000 i plånboken till oförutsedda utgifter.


Kloka ord.

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Wed 10 Jul, 2013 15:39
by Zed
Marie wrote:Massa text...



Man kan iofs ifrågasätta det friska i att köpa en W140 och lämna in den för 60k på Mercedesverkstad. ;)

En sådan bil köper jag bara om jag:

A: Kan skruva själv
B: Har en ytterst duktig mekaniker som mekar nästan gratis.

Men visst, gillar man inte sina pengar och vill förefalla välbärgad med en 20 år gammal Merca som man lämnar in på MB så visst...

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Wed 10 Jul, 2013 17:04
by Marie
Zed wrote:
Marie wrote:Massa text...



Man kan iofs ifrågasätta det friska i att köpa en W140 och lämna in den för 60k på Mercedesverkstad. ;)

En sådan bil köper jag bara om jag:

A: Kan skruva själv
B: Har en ytterst duktig mekaniker som mekar nästan gratis.

Men visst, gillar man inte sina pengar och vill förefalla välbärgad med en 20 år gammal Merca som man lämnar in på MB så visst...


"A" passar iofs mycket väl in på mig och det gör att jag är mycket kräsen med HUR arbetena på min bil görs - tattargenvägar är helt otänkbara och originaldelar det enda tänkbara såvida inte jag hittar tekniskt sett ännu bättre alternativ, men eftersom jag sedan min "B" (gamle fine K-märkte bilmek) pensionerade sig, saknar lokal att arbeta i då det behöver skruvas, så blir det att jag lämnar in på en verkstad där jag till 100% litar på att jobbet blir ordentligt gjort, och dessutom billigare än på stjärnmärkta verkstader i Sverige.

Dessutom är det inte precis läge att skjuta upp att åtgärda ett AC-haveri när man för ett antal månader befinner sig i ett åtskilligt varmare klimat än det svenska, och dessutom bor i husvagn och saknar alla mekmöjligheter och verktyg.

Sen handlar det i mitt fall om en vardagsbil som bara måste rulla, och om den står på verkstad ersättas med en låne-/hyrbil. Om jag sen verkar välbärgad eller inte skiter jag högaktningsfullt i, jag har valt bil efter dess egenskaper, driftsäkerhet och komfort - inte efter eventuell status.
Finns det något jag hatar så är det bilar som är rostbenägna, och det diskvalificerar tyvärr alla Mercedes tillverkade efter 1995.

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Wed 10 Jul, 2013 19:36
by pasi
DieselThomsen wrote:8000 bagis får du ju igen lätt genom att sälja några få delar från den om de skulle visa sig att det inte är ekonomiskt försvarbart att laga upp den så jag hade helt klart slagit till :-)


håller absolut med!

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Wed 10 Jul, 2013 19:45
by torake
pasi wrote:
DieselThomsen wrote:8000 bagis får du ju igen lätt genom att sälja några få delar från den om de skulle visa sig att det inte är ekonomiskt försvarbart att laga upp den så jag hade helt klart slagit till :-)


håller absolut med!


Kan ju vara lite knepigt att ta reda på om det är ekonomiskt försvarbart att reparera den, utan att spendera pengar som han inte får tillbaka. Många fel märks inte förrän man börjar använda bilen ordentligt. Det är därför det är så marigt att köpa en bil som inte funkar korrekt vid provkörningen, gäller alla bilar, men spec. för W140 och M120 är att reservdelarna kostar lite mer än till en W124 med M104.

Finns en till W140, en 400 som slumpas bort för 8000kr på blocket om det är någon här som är hugad.

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Wed 10 Jul, 2013 20:14
by pasi
torake wrote:
pasi wrote:
DieselThomsen wrote:8000 bagis får du ju igen lätt genom att sälja några få delar från den om de skulle visa sig att det inte är ekonomiskt försvarbart att laga upp den så jag hade helt klart slagit till :-)


håller absolut med!


Kan ju vara lite knepigt att ta reda på om det är ekonomiskt försvarbart att reparera den, utan att spendera pengar som han inte får tillbaka. Många fel märks inte förrän man börjar använda bilen ordentligt. Det är därför det är så marigt att köpa en bil som inte funkar korrekt vid provkörningen, gäller alla bilar, men spec. för W140 och M120 är att reservdelarna kostar lite mer än till en W124 med M104.

Finns en till W140, en 400 som slumpas bort för 8000kr på blocket om det är någon här som är hugad.


det är aldrig ekonomiskt försvarbart att köpa bil överhuvudtaget, jag ville bara få en till mb ägare hit till forumet :lol: Nej men det är som ni säger, är man inte kunnig att mecka själv så är det nog ingen bra ide men jag tror fortfarande man får mer för den än 8000kr av att sälja den i delar i värsta fall.

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Wed 10 Jul, 2013 22:00
by torake
Ett alternativ om man har gott om tid är ju att göra som GUS här på forumet gjorde, köpte två bilar (R129 V12) med lite olika fel och plockade ihop dom till en fungerande bil, och lärde sig massor på kuppen.

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Posted: Wed 10 Jul, 2013 23:37
by Fotografen
Den modellen är inte så dum men det kräver att man har plats för två bilar inomhus. Ingen bil mår bra av att bli stående ute, speciellt inte dessa.