Soppaförbrukning 500 -92
Posted: Mon 09 Jun, 2014 23:08
Tycker min 500:a har lite hög förbrukning. Det är väldigt svårt att komma under 1.15 på långkörning, har varit där någon gång tror jag under mina 6 000 mil med bilen.
Det är väl inget stort problem iofs, och det är en stor och tung bil, men om det är något man kan få bättre, så varför inte försöka.
Bilen går jämnt och fint, jag kör mestadels strax under motorvägsfart. och mest själv i bilen. Upplevde det som att den simpla förbrukningsmätaren hoppade ner ett snäpp när jag hade cruisen på 108 istf 110. Vet inte om det blev nån skillnad i verkligheten.
Kör mest med farthållaren, och det drar ju lite mer då, men det är det värt.
Har ju sett i en del trådar uppgifter om 0.9 - 1 l/mil. Det känns i princip omöjligt för min bil.
Lite fakta: Den har gått ca 30 000 mil, nybytta stift (Bosch av rätt typ...), nya Bosch lock och rotorer, nya luftfilter. Byter olja varje 1000 mil. Kör med ca 2.5bar i däcken.
Vad har ni för erfarenhet vid ca 110 km/h, ren långkörning. Alltså verkliga siffror, inte vad undertrycksmätaren säger. Den ligger ju betydligt under det verkliga för mej.
Vet nån hur den mätaren fungerar, är det bara ett mått på undertrycket in i motorn, eller är det mer intelligent än så?
Kan jag ha slitna spridare som skickar in lite för mycket soppa, eller justeras det automatiskt genom lambdan så motorstyrningen sänker öppettiden till spridarna när dom blir slitna?
Kör jag för lugnt, så den "sotar igen"? (den får ju ta i lite mer ibland....)
Tacksam för kommentarer och erfarenheter.
Det är väl inget stort problem iofs, och det är en stor och tung bil, men om det är något man kan få bättre, så varför inte försöka.
Bilen går jämnt och fint, jag kör mestadels strax under motorvägsfart. och mest själv i bilen. Upplevde det som att den simpla förbrukningsmätaren hoppade ner ett snäpp när jag hade cruisen på 108 istf 110. Vet inte om det blev nån skillnad i verkligheten.
Kör mest med farthållaren, och det drar ju lite mer då, men det är det värt.
Har ju sett i en del trådar uppgifter om 0.9 - 1 l/mil. Det känns i princip omöjligt för min bil.
Lite fakta: Den har gått ca 30 000 mil, nybytta stift (Bosch av rätt typ...), nya Bosch lock och rotorer, nya luftfilter. Byter olja varje 1000 mil. Kör med ca 2.5bar i däcken.
Vad har ni för erfarenhet vid ca 110 km/h, ren långkörning. Alltså verkliga siffror, inte vad undertrycksmätaren säger. Den ligger ju betydligt under det verkliga för mej.
Vet nån hur den mätaren fungerar, är det bara ett mått på undertrycket in i motorn, eller är det mer intelligent än så?
Kan jag ha slitna spridare som skickar in lite för mycket soppa, eller justeras det automatiskt genom lambdan så motorstyrningen sänker öppettiden till spridarna när dom blir slitna?
Kör jag för lugnt, så den "sotar igen"? (den får ju ta i lite mer ibland....)
Tacksam för kommentarer och erfarenheter.