Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
300TD RESPIRATOR
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Sun 27 May, 2012 13:32

Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby 300TD RESPIRATOR » Wed 11 Jun, 2014 07:33

Hej!

tänkte ge mig på ett oljebyte i automatlådan på min W140 350 TD -93

vilken typ av olja kan jag använda till min 4 stegs låda, och hur mkt går det i?

om jag vill skölja ur lådan helt och hållet, hur ska jag göra då?

Ur med gamla oljan, ner med tråget, avfetta, torka rent, så långt är jag med.
Men jag har ju fortfarande skitolja kvar i alla kanaler å ledningar i ventilpaketet och oljekylaren (om ja nu har en sådan, placering?)

hur får jag ur resterande olja?

har sett klipp där man har en slang i en dunk med automatolja i, som man sedan trycker upp i växellådsfiltrets hål, är det såpass sugande effekt så att lådan klarar av att suga upp olja från en behållare eller är det nått trycksatt system som hjälper till att "knuffa upp" oljan?
ser väldigt smidigt ut iaf, låta lådan suga upp ren fin olja ur dunken och samtidigt gå igenom alla växellägen och se all gammal olja droppa ner från ventilpaketet för att sedan bli klarare och klarare i nyans.
funkar den metoden eller måste man ha nån special manick för att få upp oljan ur dunken å in i lådan?

har även hört något om att det finns olja i nått turbinhus eller momentomvandlare som man oxå bör byta i samtidigt?
sitter den i eller intill själva lådan?
vill ju byta all gammal olja när man ändå e där å pillar, samtidigt skölja ur så man vet att det är rent och fräscht.
har även köpt omega 917 som skall hjälp till och mjuka upp dem trötta packningarna, har fått goda recensioner iaf, värt och prova tycker jag.

tack på förhand!

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby silentdawg » Wed 11 Jun, 2014 16:36

Har du läckage på lådan eftersom du tänkte använda omega? annars rätt onödig tillsats om du inte har det problemet idag.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

300TD RESPIRATOR
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Sun 27 May, 2012 13:32

Re: Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby 300TD RESPIRATOR » Wed 11 Jun, 2014 17:31

framåtväxlarna går i prickfritt. backen går men vil gärna ha så plant underlag som möjligt.
bilen har gått 28000km

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby Marie » Wed 11 Jun, 2014 21:06

Eftersom du på en såpass gammal bil har avtappningsplugg även på momentomvandlaren lär du inte behöva skölja lådan, du får ut såpass stor del av oljan ändå. Sköljning är framför allt vettigt på de nyare lådorna som saknar avtappningsplugg i momentomvandlaren. då blir det ett antal liter kvar trots att du tar ned sumpen.

Omega917 tycker jag låter vettigt om man på det viset kan skjuta upp en renovering av lådan något år.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby silentdawg » Wed 11 Jun, 2014 21:59

Varför inte slå i en burk kanel i kylaren också, utifall den skulle börja läcka?
Omega kan stoppa fuktande små läckor i packningar och oringar men det har aldrig åtgärdat mekaniska problem som utslitna ventilpaket och sånt som med tillräckligt många mil till slut blir ett faktum. Är inte problemet en läcka så tror jag inte nån mirakelvätska är en lösning, helt enkelt. Ja - det är billigare än att renovera men nej - det hjälper knappast.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby Marie » Wed 11 Jun, 2014 22:14

silentdawg wrote:Varför inte slå i en burk kanel i kylaren också, utifall den skulle börja läcka?
Omega kan stoppa fuktande små läckor i packningar och oringar men det har aldrig åtgärdat mekaniska problem som utslitna ventilpaket och sånt som med tillräckligt många mil till slut blir ett faktum. Är inte problemet en läcka så tror jag inte nån mirakelvätska är en lösning, helt enkelt. Ja - det är billigare än att renovera men nej - det hjälper knappast.


I en automatlåda så kan det visst hjälpa. Ofta är det fråga om O-ringar och andra tätningar i ventilpaket och manövercylindrar som åldrats och hårdnat, och därmed uppstår INRE läckage och/eller otillräcklig manöverkraft, Och i de fallen så kan faktiskt Omega 917 återställa funktionen för en ganska avsevärd tid framåt.
Omega 917 är inte endast till för yttre läckage.
Omega 917 kan antingen användas förebyggande med 1% inblandning eller reparerande med 3% inblandning. Omega 917 har jag hittills inte sett några negativa biverkningar av, till skillnad mot kanel i kylsystem....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby silentdawg » Thu 12 Jun, 2014 19:52

I korthet; som tillfällig lösning kan medlet fungera. Men ingen på denna sida kan ens med god vilja tro att en flaska -oavsett innehåll- ersätter en seriös renovering? Kanel fungerar också kortvarigt..
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby Marie » Thu 12 Jun, 2014 22:26

silentdawg wrote:I korthet; som tillfällig lösning kan medlet fungera. Men ingen på denna sida kan ens med god vilja tro att en flaska -oavsett innehåll- ersätter en seriös renovering? Kanel fungerar också kortvarigt..


Kortvarigt och kortvarigt, allt är ju relativt...
Det har fått min tidigare läckande styrservopump att hålla tätt i 6 år och 14.000 mil hittills. Och det har fått den läckande vevaxeltätningen på min Yamaha XJ900 att hålla tätt i 8.000 mil och 8 år. Inget hokuspokus med det inte.
Det handlar ju inte om något som är trasigt - då hjälper INTE några kemikalier - men när en gummitätning hårdnat av ålder och värme kan man få den mjuk igen med rätt medel.

Jag trodde inte en sekund på detta när det gällde vevaxeltätningen på Yamahan, men tyckte att simmerringsbytet var såpass arbetskrävande och dyrt att jag trots allt testade på rekommendation från en mek jag har förtroende för.
Och eftersom det fungerade så har jag använt det till ett antal andra fall när tätningar krympt eller hårdnat, och så länge tätningen inte har sprickor eller andra fysiska skador, så funkar faktiskt Omega 917.
Kruxet är att när man börjat använda "reparationsdosen" 3% Omega 917 så måste man fortsätta med den inblandningen vid varje oljebyte tills man byter tätningen. Annars har man läckan ganska snart igen. Men i så fall är det bara att blanda i på nytt så tätnar det igen.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby Fotografen » Fri 13 Jun, 2014 20:48

Jag har samma erfarenhet av Omega 917 som Marie, det hjälper på läckage orsakade av hårda gummitätningar men man måste forsätta med Omega när man väl börjat.
Den läckande pinjongtätningen i bakaxeln på Fården har det däremot inte kurerat så där är det något annat som krånglar, glappa lager eller rostporer på axeln.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

300TD RESPIRATOR
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Sun 27 May, 2012 13:32

Re: Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby 300TD RESPIRATOR » Mon 16 Jun, 2014 08:30

misstänkte det då ja hade separat plugg på låda och omvandlaren på min gamla w124 300tdt -93 46k på mätaren och lådan gick perfekt både framåt och bakåt, men böt aldrig olja i den.
har jag samma låda i nuvarande tro? har ju samma spis med lite större slagvolym bara.

man fyller ju på via röret för nivå stickan till lådan. men hur funkar det med momentomvandlaren då? sitter dennes oljekanaler ihop med lådan(så den fylls på av automatlådan) eller måste momentomvandlaren fyllas på separat, med tanke på att den ha separat plugg? vart isf?
jag får verka hur korkad som helst, men känner att ja vill få reda på hur det ligger till en gång för alla:)
dem ja känner som är någorlunda kunniga kommer bara med tomma indicier och gissningar.
vill ju inte tabba mig p.g.a. otillräcklig/felaktig info.

då skippar vi sköljning. och satsar på väl rengjort tråg, magnet samt nytt filter och 3% omega 917.
hur många liter ca går det i min låda? nån som har kläm på det? och hur mkt mängd är 3% av min totala oljemängd i lådan?

jo ja kände så oxå! kan ju knappast bli sämre.

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby V70tdi » Mon 16 Jun, 2014 10:20

300TD RESPIRATOR wrote:misstänkte det då ja hade separat plugg på låda och omvandlaren på min gamla w124 300tdt -93 46k på mätaren och lådan gick perfekt både framåt och bakåt, men böt aldrig olja i den.
har jag samma låda i nuvarande tro? har ju samma spis med lite större slagvolym bara.

man fyller ju på via röret för nivå stickan till lådan. men hur funkar det med momentomvandlaren då? sitter dennes oljekanaler ihop med lådan(så den fylls på av automatlådan) eller måste momentomvandlaren fyllas på separat, med tanke på att den ha separat plugg? vart isf?
jag får verka hur korkad som helst, men känner att ja vill få reda på hur det ligger till en gång för alla:)
dem ja känner som är någorlunda kunniga kommer bara med tomma indicier och gissningar.
vill ju inte tabba mig p.g.a. otillräcklig/felaktig info.

då skippar vi sköljning. och satsar på väl rengjort tråg, magnet samt nytt filter och 3% omega 917.
hur många liter ca går det i min låda? nån som har kläm på det? och hur mkt mängd är 3% av min totala oljemängd i lådan?

jo ja kände så oxå! kan ju knappast bli sämre.


Mängden kan jag inte svara på men momentomvandlaren fylls av lådans oljepump så det är bara att fylla på via röret till mätstickan och starta motorn så pumpar du in oljan i momentomvandlaren.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby Fotografen » Mon 16 Jun, 2014 22:43

På en -93 borde det sitta plugg på momentomvandlaren.

På min gamla 300E tillämpades följande procedur för att fylla efter tömd låda+momentomvandlare;
Fyll fyra liter.
Starta motorn, fyll på ytterligare 2,2 liter (nu har du fyllt 6,2 liter totalt).
Nivån ska nu vara 12 mm under min på stickan (eftersom oljan är kall).
Kör lådan varm.
Justera nivån (till mellan strecken, nu är den ju varm).
Kontrollera täthet.

Procedeuren borde vara lika på din låda, möjligen med andra mängder.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby Hynboholm » Mon 16 Jun, 2014 22:47

Glöm inte att "gå igenom" alla växellägen några gånger vid uppstarten.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby Fotografen » Mon 16 Jun, 2014 22:51

Exakt!
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

300TD RESPIRATOR
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Sun 27 May, 2012 13:32

Re: Byte växellådsolja, automatlåda, sköljning?

Postby 300TD RESPIRATOR » Tue 17 Jun, 2014 07:45

tack så jätte mkt för en utförlig förklaring alla delaktiga!
ni är guld värda alla ni som bidragit!


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest