Multirem byte
Multirem byte
Hur ofta ska man byta multiremmen?. Den som sitter nu har gått ca 15000 mil och verkar lite torr.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Multirem byte
Jag har alltid bytt mina remmar on condition, när det börjar bli sprickor i rillorna är det dags. Vet inte om det finns någon rekommendation på körsträcka.
Remmens livslängd borde vara en kombination av körsträcka, ålder, temperatur och belastning.
Remmens livslängd borde vara en kombination av körsträcka, ålder, temperatur och belastning.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Multirem byte
Jag svarar precis som Fotografen. Sen är det ju trots allt så att när det väl börjar ge sig, så kan det gå fort. Både jag och verkstadschefen i Österike kollade min multiribbrem i somras (jag ville ha bytt den, men han tyckte att den var OK). Sen när jag kört ytterligare ett par månader och ett par hundra mil, så upptäckte vi här hemma i Sverige att den börjat fransa sig i ena kanten. Totalt hade den väl hängt med styvt 11000 mil...
Lättast kollar man konditionen där remmen löper med insidan (ribborna) utåtoch böjjs "bakåt" t.ex. över fläktens remskiva eller spännrullen. Ser man inga sprickor i ribborna där, så är den *för ögonblicket* frisk...
Sen är det YTTERST VIKTIGT att kolla att även remspännaren är i ordning och varken är dålig i lagren eller hårdnad i gummit. En dålig remspännare kan knäcka en ny rem på nolltid, och dessutom ordentligt påskynda de drivna aggregatens hädanfärd (vattenpump, servopump, ac-kompressor, sekundärluftpump och generator). Viktigt är även att man spänner remmen enligt anvisningarna i verkstadshandboken.
Lättast kollar man konditionen där remmen löper med insidan (ribborna) utåtoch böjjs "bakåt" t.ex. över fläktens remskiva eller spännrullen. Ser man inga sprickor i ribborna där, så är den *för ögonblicket* frisk...
Sen är det YTTERST VIKTIGT att kolla att även remspännaren är i ordning och varken är dålig i lagren eller hårdnad i gummit. En dålig remspännare kan knäcka en ny rem på nolltid, och dessutom ordentligt påskynda de drivna aggregatens hädanfärd (vattenpump, servopump, ac-kompressor, sekundärluftpump och generator). Viktigt är även att man spänner remmen enligt anvisningarna i verkstadshandboken.
Re: Multirem byte
Ett tips:
Byt även det lilla löphjulet samtidigt som spännaren
Om det är slut brukar det ge upphov till div. rassel och missljud
Byt även det lilla löphjulet samtidigt som spännaren
Om det är slut brukar det ge upphov till div. rassel och missljud
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Multirem byte
Bytt och klart. Den gamla var väldigt torr och frasade när man böjde på den. 611 kr kostade den på MB.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests