Multirem byte

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Multirem byte

Postby s500lang » Sun 21 Dec, 2014 22:08

Hur ofta ska man byta multiremmen?. Den som sitter nu har gått ca 15000 mil och verkar lite torr.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Multirem byte

Postby Fotografen » Sun 21 Dec, 2014 22:16

Jag har alltid bytt mina remmar on condition, när det börjar bli sprickor i rillorna är det dags. Vet inte om det finns någon rekommendation på körsträcka.
Remmens livslängd borde vara en kombination av körsträcka, ålder, temperatur och belastning.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Multirem byte

Postby Marie » Mon 22 Dec, 2014 03:37

Jag svarar precis som Fotografen. Sen är det ju trots allt så att när det väl börjar ge sig, så kan det gå fort. Både jag och verkstadschefen i Österike kollade min multiribbrem i somras (jag ville ha bytt den, men han tyckte att den var OK). Sen när jag kört ytterligare ett par månader och ett par hundra mil, så upptäckte vi här hemma i Sverige att den börjat fransa sig i ena kanten. Totalt hade den väl hängt med styvt 11000 mil...

Lättast kollar man konditionen där remmen löper med insidan (ribborna) utåtoch böjjs "bakåt" t.ex. över fläktens remskiva eller spännrullen. Ser man inga sprickor i ribborna där, så är den *för ögonblicket* frisk...

Sen är det YTTERST VIKTIGT att kolla att även remspännaren är i ordning och varken är dålig i lagren eller hårdnad i gummit. En dålig remspännare kan knäcka en ny rem på nolltid, och dessutom ordentligt påskynda de drivna aggregatens hädanfärd (vattenpump, servopump, ac-kompressor, sekundärluftpump och generator). Viktigt är även att man spänner remmen enligt anvisningarna i verkstadshandboken.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Multirem byte

Postby Håkan J » Tue 23 Dec, 2014 23:19

Ett tips:
Byt även det lilla löphjulet samtidigt som spännaren
Om det är slut brukar det ge upphov till div. rassel och missljud
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Multirem byte

Postby s500lang » Mon 29 Dec, 2014 23:57

Bytt och klart. Den gamla var väldigt torr och frasade när man böjde på den. 611 kr kostade den på MB.


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests