Kupefläkt

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Kupefläkt

Postby Osse » Thu 05 Feb, 2015 17:07

Hej. Kupéfläkten oväsnas. Jag har plockat isär den en del. Det verkar vara lagret som sitter vid själva "fläktvingen". Dock inte så lätt att komma åt. Fläktvingen är pressad på skälva rotorn på motorn. Jag ringde veho-bil. De skulle ha 9400 för en ny. Känns lite väl saftigt måste jag säga.
Har någon något råd? Bra begagnad? Skall följa få av vingen men det kan innebära en sabbad ,redan trasig fläkt :-)
Med vänlig hälsning, Oskar.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Kupefläkt

Postby Osse » Thu 05 Feb, 2015 17:16

Körde lite hobbymek/mc gycer precis. Satte upp den mellan två stolar och värmde långsamt och försiktigt upp plasten precis så att det gick att slå ur axeln med ett dorn. Skall se vad slags lagring som finns.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Kupefläkt

Postby Osse » Thu 05 Feb, 2015 17:35

En teori är att den bussning som sitter i fläktänden går för lätt i sin upphängning. Axeln går igenom den och det verkar som om den skall ta upp rörelser i motorn men den verkar ha börjat snurra med vilket jag är ganska säker på att den inte skall. Skall försöka tajta ihop de fjädrande stålgrunkor som håller den på plats. Jag förstår att det inte är lätt att förstå mitt mumbo jumbo :-)
Får se om jag får ihop den nu. Den är ju liksom ihopsatt med slagbord metallen som gör att motorn hålls ihop av snedslaget stål. Man måste nog se den för att förstå. Synd att man inte kan mms'a med en bild bara.

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Kupefläkt

Postby Bullmerca » Thu 05 Feb, 2015 19:23

Kolla lite här också om du hittar nåt vettigt, utifall att du inte får ihop din egen igen:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... 0&_sacat=0
CLS350CDI 4Matic


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests