Centrallåspump

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Centrallåspump

Postby Marie » Thu 08 Oct, 2015 22:44

Alla som en lite längre tid ägt en W140 vet att elmotorn i centrallåspumpen inte har något evigt liv. Den liksom elmotorn i dörrstängningspumpen brukar med tiden ge upp andan. Det tråkiga är att respektive enhet inte är uppdelat i reservdelar, utan endast hela resp. enhet finns att köpa nya, och de kostar tyvärr på fel sida tiotusingen var och en av dem.

Jag bytte båda för sju år och 16.000 mil sedan, så jag börjar misstänka att de kan vara mogna för andra gången inom en icke alltför avlägsen framtid. Tyvärr är tillgången på dessa delar på skrotarna åtminstone i Sverige oftast tämligen sällsynta, men för åtminstone centrallåspumpen finns det möjligheter. Om man har en Bosch centrallåspump i sin W140 så är det faktiskt så att elmotorn i den betydligt enklare Bosch centrallåspumpen från W124 är användbar som reservdel.

Förra sommaren hittade och köpte jag en W140-pump på en skrot i Österrike. För att testa den monterade jag den direkt, men den gav upp nästan omedelbart. Reklamation hos skrotaren följde, och jag fick priset reducerat kraftigt eftersom jag ville behålla den som reservdelsförråd. I år var jag på samma skrot och fick nästan gratis en W124-pump. Här följer en kort besrivning av hur man utför elmotortransplantationen från en W124-pump till en W140-pump.

Först av allt öppnar man försiktigt ytterhöljet i botten. Då ser det ut ungefär så här, W140 överst, W124 nederst:

Image

Som synes är själva luftpumparna väldigt lika. Man lossar eventuella skruvar som håller kretskorten, och sedan lyfter man försiktigt ut dessa, lossar slangen från själva pumpen och tar ut även denna:

Image

Som synes består likheten fortfarande, ja själva elmotorn är faktiskt identisk. De enda skillnaderna är att 140-pumpen (till vänster) har en luftintagsanslutning samt att fästplåten är större och har fyra "gummifötter" till skillnad mot 124-pumpens tre. Alltså måste man dela på pump och elmotor, eftersom fästplåten är skruvad i själva elmotorn med två torxskruvar och fästplåten dessutom utgör bas för pumpen och de tre torxskruvar som håller samman pumpen är gängade i denna plåt. Man lossar de tre torxskruvarna och pumpen kan delas i sina beståndsdelar. Lägg noga märke till hur de olika delarna av pumphuset sitter samman så att du kan återmontera dem i exakt samma läge.
Först bottenplattan med luftkanalerna. Sedan undre pumphusgaveln. Därefter kan man lyfta bort själva pumphuset och frilägga pumpimpellern med sina fyra lösa "vingar". Se till att behålla vingarna kvar i impellern, och lyft av impellern från elmotorns axel genom att försiktigt bända under den kvarvarande pumphusgaveln. Lägg alla pumpdelarna åt sidan och upprepa på den andra pumpen. Då ser det ut ungefär så här:

Image

Det återstår nu bara att lossa dessa båda torxskruvar och skifta plats på plåtarna.
Därefter är det bara att bygga samman pumpen igen. Använd gärna pumpdelarna från W124-pumpen eftersom de sannolikt är mindre slitna. I W124 används ju pumpen bara vid låsning/upplåsning, medan den i W140 dels sköter centrallåset, men även backpejlstänger, kofferthandtag, pneumatiskt svankstöd, samt vacuum till styrningen av klimatanläggningen; den går alltså otroligt mycket mera. Det enda som måste återanvändas från W140-pumpen är själva bottenplattan med anslutningarna.

Nästa steg blir att löda loss elkablarna från pumpmotorerna. Märk upp så att du får polariteten rätt, röd resp. svart kabel. och löd sedan fast den renoverade luftpumpen till kablarna i W140-enheten.

Bara att plocka samman sin nyrenoverade W140 centrallåspump, fäst slangen vid nippeln på pumphuset och lägg tillbaka kretskortet på sin plats och skruva fast detsamma igen och så kan du trycka fast ytterhöljet botten, så är det hela färdigt, och du kan njuta av en fungerande centrallåspump i din W140 till en kostnad som är bråkdelen av en ny och sannolikt även betydligt billigare än en beg W140-pump av tvivelaktig kvalitet - om du nu till äventyrs skulle lyckas hitta någon, vill säga....

Eftersom jag är kroniskt nyfiken av mig "obducerade" jag den trasiga elmotorn. Som synes är den vänstra borsten helt nedsliten. Inte bara kolet är slut, utan även själva metallen har också slitits ut. Att kollektorn på rotorn också ser för dj-g ut är tämligen självklart. Att den ens gick en endaste minut är ett rent under.

Image
Last edited by Marie on Mon 07 Jan, 2019 05:18, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Centrallåspump

Postby Hynboholm » Fri 09 Oct, 2015 07:49

Intressant! Tack för att du delar med dig!

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Centrallåspump

Postby svnartis » Sun 18 Oct, 2015 09:13

ja ett stort tack för att du skrev om detta.

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Centrallåspump

Postby s500lang » Sun 25 Oct, 2015 18:57

Bra info. Dock är det väl så att de flesta funktionerna drivs av bilmotorns vakuum när den är igång. Därför spelar den utökade utrustningen på en w140 mindre roll jämfört med w124.

Jag har aldrig haft problem med min pump. Det är möjligt att mitt användarsätt spelar in. Jag har tex använt restvärme en enda gång på 17500 mil.

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Centrallåspump

Postby Gelgamesh » Mon 02 May, 2016 18:25

Passar på att låna tråden till mitt problem.

Min 92:a (400se utan softclose) tappade precis centrallås och indragning av bakluckans handtag. Blev först hoppfull när jag såg att centrallåsets säkring i bakre säkringsdosan var trasig. Bytte den och sen funkade det... en gång. Säkringen håller men det är dött igen. När jag manövrerar med t.ex nyckel så kan man svagt höra ett klick någonstans bakifrån. Gissar förstås på trasig pumpmotor efter att läst denna tråd, men med tanke på att trycket vid startad motor sägs komma från motorns vacuum så borde det ju funka med motorn igång. Det gör det nämligen inte.

Idéer? Sen vill jag inbilla mig att pumpen sitter under baksätet (?) Stämmer det, och är det i.s.f. bara att rycka loss, eller är det något särskilt att tänka på?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Centrallåspump

Postby torake » Mon 02 May, 2016 18:59

s500lang wrote:Bra info. Dock är det väl så att de flesta funktionerna drivs av bilmotorns vakuum när den är igång. Därför spelar den utökade utrustningen på en w140 mindre roll jämfört med w124.

Jag skulle vilja ifrågasätta detta. Eller åtminstone påstå att vakuumsystemet till centrallåset på w126 inte är kopplat till förbränningsmotorn. När man aktiverar upp- eller låsning startar alltid pumpen och går åt olika håll (blås eller sug) beroende på efterfrågad funktion.

Klimatanläggningens vakuumsystem skall jag inte uttala mig om, däremot eftersom jag inte mekat med det. Om jag skulle designa ett softclose-system skulle jag f.ö. inte bry mig om att koppla det till förbränningsmotorn eftersom dörrar oftast öppnas och stängs med motorn avstängd.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Centrallåspump

Postby Gelgamesh » Mon 02 May, 2016 20:53

Känns som att jag är villig att hålla med föregående talare, även om jag egentligen inte vet. Jag lyfte baksätet (pinsamt enkelt) och hittade pumpen. Och jag kan konstatera att det är därifrån klicket kommer när man försöker låsa eller aktivera "back-antennerna". Och antennerna funkar förstås inte heller.

Jag fick för mig att nedfällningen av bakre nackstöden även gick på vacuum, men dessa funkar som de skall.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Centrallåspump

Postby Marie » Mon 02 May, 2016 22:04

Gelgamesh wrote:Passar på att låna tråden till mitt problem.

Min 92:a (400se utan softclose) tappade precis centrallås och indragning av bakluckans handtag. Blev först hoppfull när jag såg att centrallåsets säkring i bakre säkringsdosan var trasig. Bytte den och sen funkade det... en gång. Säkringen håller men det är dött igen. När jag manövrerar med t.ex nyckel så kan man svagt höra ett klick någonstans bakifrån. Gissar förstås på trasig pumpmotor efter att läst denna tråd, men med tanke på att trycket vid startad motor sägs komma från motorns vacuum så borde det ju funka med motorn igång. Det gör det nämligen inte.

Idéer? Sen vill jag inbilla mig att pumpen sitter under baksätet (?) Stämmer det, och är det i.s.f. bara att rycka loss, eller är det något särskilt att tänka på?


Centrallåset går med ENBART pumpen, då det använder både över- och undertryck. Inte som "de gamle" där man skickade undertryck till olika sidor om membranet i manöverdonen. Det är alltså fullständigt korrekt att centrallåset strejkar om pumpmotorn är död - och det är den sannolikt. Jag hittade förresten i höstas helt nya pumpmotorer av fabrikat Johnson på en firma i Tyskland vid namn Pollin. Verkar dock tyvärr vara slut nu, men jag köpte ett smärre antal i höstas för att vara rustad för framtiden.

Baksätets sittdyna har en liten spak under framkanten vid vardera sidan. Tryck på dem medan du lyfter i framkanten för att lossa sätet. Tänk även på att om du har elvärme i baksätet så finns det det två elkablar i bakkanten, som du måste lossa innan du lyfter ut sittdynan.

torake wrote:Jag skulle vilja ifrågasätta detta. Eller åtminstone påstå att vakuumsystemet till centrallåset på w126 inte är kopplat till förbränningsmotorn. När man aktiverar upp- eller låsning startar alltid pumpen och går åt olika håll (blås eller sug) beroende på efterfrågad funktion.

Klimatanläggningens vakuumsystem skall jag inte uttala mig om, däremot eftersom jag inte mekat med det. Om jag skulle designa ett softclose-system skulle jag f.ö. inte bry mig om att koppla det till förbränningsmotorn eftersom dörrar oftast öppnas och stängs med motorn avstängd.


Ja det är precis som på 126, pumpen jobbar med både över- och undertryck när det handlar om låsningen (och bakluckehandtaget).
Däremot är det som någon skrev, så att man även använder motorvacuum som stöd när det gäller klimatanläggningen. Med trasig centrallåspump blir dock funktionen i klimatanläggningen mycket osäker, för så snart man trampar till på gasen så minskar motorvacuumet, och då ändras spjällen i klimatanläggningen. Mycket irriterande - minst sagt. Den som nån gång kört en lite äldre bil med vacuumdrivna vindrutetorkare (t.ex. Volvo PV444) vet vad jag menar...

Däremot, Tor-Åke, så har centrallåspumpen i W140 inte ETT SKIT med softclose att göra. Softclose sköts av en HELT ANNAN pump som sitter till vänster om bränsletanken. Blanda alltså inte in den funktionen i den här diskussionen, men du har rätt i att den funktonen inte har det minsta samband med motorvacuumet.

s500lang wrote:Bra info. Dock är det väl så att de flesta funktionerna drivs av bilmotorns vakuum när den är igång. Därför spelar den utökade utrustningen på en w140 mindre roll jämfört med w124.

Jag har aldrig haft problem med min pump. Det är möjligt att mitt användarsätt spelar in. Jag har tex använt restvärme en enda gång på 17500 mil.


Din pump går in och håller undertrycket till klimatanläggningen när du trampar till på gasen, helt utan att du märker det. Dessutom jobbar den varenda gång du ändrar på framsätenas svankstöd eller ännu mer om du har ortopediskt ryggstöd...
Jag skulle vilja påstå att centrallåspumpen i en W140 har MINST 10 gånger så mycket drifttid som en W124 med samma miltal.
Last edited by Marie on Mon 02 May, 2016 23:04, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Centrallåspump

Postby torake » Mon 02 May, 2016 22:47

Hmmm har s124 också en separat pump till softclose? Jag älskar gamla mercedes. Nya - not so much. :-D

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Centrallåspump

Postby Marie » Mon 02 May, 2016 22:57

Gelgamesh wrote:Jag fick för mig att nedfällningen av bakre nackstöden även gick på vacuum, men dessa funkar som de skall.

Det finns två system (olika utrustningsnivå). Det enklare släpper en spärr m.hj.a. vacuum så att nackstöden bak "faller ned", men där får man resa dem igen för hand. Den lite bättre utrustningsnivån både sänker och höjer nackstöden bak med en elmotor.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Centrallåspump

Postby Marie » Mon 02 May, 2016 22:59

torake wrote:Hmmm har s124 också en separat pump till softclose? Jag älskar gamla mercedes. Nya - not so much. :-D


S124:s softclose (kombiluckan) drivs av en elmotor i luckan, inte luft.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Centrallåspump

Postby s500lang » Wed 04 May, 2016 20:40

torake wrote:
s500lang wrote:Bra info. Dock är det väl så att de flesta funktionerna drivs av bilmotorns vakuum när den är igång. Därför spelar den utökade utrustningen på en w140 mindre roll jämfört med w124.

Jag skulle vilja ifrågasätta detta. Eller åtminstone påstå att vakuumsystemet till centrallåset på w126 inte är kopplat till förbränningsmotorn. När man aktiverar upp- eller låsning startar alltid pumpen och går åt olika håll (blås eller sug) beroende på efterfrågad funktion.

Klimatanläggningens vakuumsystem skall jag inte uttala mig om, däremot eftersom jag inte mekat med det. Om jag skulle designa ett softclose-system skulle jag f.ö. inte bry mig om att koppla det till förbränningsmotorn eftersom dörrar oftast öppnas och stängs med motorn avstängd.


Jag tror inte att pumpen går åt olika håll beroende på om man låser eller låser upp. Däremot finns det antagligen switchar som ändrar riktning på vakuumet. Sen tycker man ju att det borde räcka med en pump för både softclose och allt det andra.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Centrallåspump

Postby Marie » Wed 04 May, 2016 23:42

s500lang wrote:
torake wrote:
s500lang wrote:Bra info. Dock är det väl så att de flesta funktionerna drivs av bilmotorns vakuum när den är igång. Därför spelar den utökade utrustningen på en w140 mindre roll jämfört med w124.

Jag skulle vilja ifrågasätta detta. Eller åtminstone påstå att vakuumsystemet till centrallåset på w126 inte är kopplat till förbränningsmotorn. När man aktiverar upp- eller låsning startar alltid pumpen och går åt olika håll (blås eller sug) beroende på efterfrågad funktion.

Klimatanläggningens vakuumsystem skall jag inte uttala mig om, däremot eftersom jag inte mekat med det. Om jag skulle designa ett softclose-system skulle jag f.ö. inte bry mig om att koppla det till förbränningsmotorn eftersom dörrar oftast öppnas och stängs med motorn avstängd.


Jag tror inte att pumpen går åt olika håll beroende på om man låser eller låser upp. Däremot finns det antagligen switchar som ändrar riktning på vakuumet. Sen tycker man ju att det borde räcka med en pump för både softclose och allt det andra.


Jodå, pumpmotorn växlar rotationsriktning, inget snack om den saken.

Visst borde det ha räckt med en pump, och så är det väl från W220 och C215. Men eftersom dörrtillslutarna var tillägg på många av W140-varianterna, så var det ett helt separat system.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Centrallåspump

Postby s500lang » Thu 05 May, 2016 17:31

Jodå, pumpmotorn växlar rotationsriktning, inget snack om den saken.

Visst borde det ha räckt med en pump, och så är det väl från W220 och C215. Men eftersom dörrtillslutarna var tillägg på många av W140-varianterna, så var det ett helt separat system.[/quote]

Nja, jag är lite skeptisk till att pumpen skulle ändra riktning för vad händer då om man låser upp samtidigt som man pumpar upp ortopedkudden eller höjer/sänker strålkastarna? Finns det inga tekniskt kunniga ingenjörer på detta forum? Efter att ha tänkt efter lite så vill jag besvara min egen fråga varför det finns 2 st pumpar. Anledningen är sannolikt att de jobbar med helt olika tryck, det krävs mycket mer kraft att dra igen en dörr än att höja/sänka strålkastarna.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Centrallåspump

Postby torake » Thu 05 May, 2016 20:02

Skillnaden mellan en tekniskt okunnig och en tekniskt kunnig är att den ena kollat i kopplings- och vakuumdiagrammet. Där kan man se att pumpen har en ventil med vilken den kopplar om mellan ortopedsätet och centrallåssystemet. Det går alltså inte att manövrera de två samtidigt.

Däremot har den ingen ventil för att koppla om mellan sug- och trycksida, så den får nog vackert växla riktning om den vill kunna skapa både över- och undertryck.

Sen kan vi gå vidare med en grundkurs i pneumatik för att förstå hur man åstadkommer olika kraft med samma givna tryckdifferens, här kommer den: F = P * A (där F är kraften, P är trycket och A är membranets eller kolvens area). Visst var det enkelt? Man kan alltså åstadkomma precis vilken kraft man vill utan att för den skull behöva flera pumpar. Jag tror nog mera på Maries förklaring, alternativt att det helt enkelt var olika ingenjörsteam som byggde de olika funktionerna, och de ville inte vara beroende av varandras beslut under utvecklingsarbetet.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests