Centrallåspump
Posted: Thu 08 Oct, 2015 22:44
Alla som en lite längre tid ägt en W140 vet att elmotorn i centrallåspumpen inte har något evigt liv. Den liksom elmotorn i dörrstängningspumpen brukar med tiden ge upp andan. Det tråkiga är att respektive enhet inte är uppdelat i reservdelar, utan endast hela resp. enhet finns att köpa nya, och de kostar tyvärr på fel sida tiotusingen var och en av dem.
Jag bytte båda för sju år och 16.000 mil sedan, så jag börjar misstänka att de kan vara mogna för andra gången inom en icke alltför avlägsen framtid. Tyvärr är tillgången på dessa delar på skrotarna åtminstone i Sverige oftast tämligen sällsynta, men för åtminstone centrallåspumpen finns det möjligheter. Om man har en Bosch centrallåspump i sin W140 så är det faktiskt så att elmotorn i den betydligt enklare Bosch centrallåspumpen från W124 är användbar som reservdel.
Förra sommaren hittade och köpte jag en W140-pump på en skrot i Österrike. För att testa den monterade jag den direkt, men den gav upp nästan omedelbart. Reklamation hos skrotaren följde, och jag fick priset reducerat kraftigt eftersom jag ville behålla den som reservdelsförråd. I år var jag på samma skrot och fick nästan gratis en W124-pump. Här följer en kort besrivning av hur man utför elmotortransplantationen från en W124-pump till en W140-pump.
Först av allt öppnar man försiktigt ytterhöljet i botten. Då ser det ut ungefär så här, W140 överst, W124 nederst:
Som synes är själva luftpumparna väldigt lika. Man lossar eventuella skruvar som håller kretskorten, och sedan lyfter man försiktigt ut dessa, lossar slangen från själva pumpen och tar ut även denna:
Som synes består likheten fortfarande, ja själva elmotorn är faktiskt identisk. De enda skillnaderna är att 140-pumpen (till vänster) har en luftintagsanslutning samt att fästplåten är större och har fyra "gummifötter" till skillnad mot 124-pumpens tre. Alltså måste man dela på pump och elmotor, eftersom fästplåten är skruvad i själva elmotorn med två torxskruvar och fästplåten dessutom utgör bas för pumpen och de tre torxskruvar som håller samman pumpen är gängade i denna plåt. Man lossar de tre torxskruvarna och pumpen kan delas i sina beståndsdelar. Lägg noga märke till hur de olika delarna av pumphuset sitter samman så att du kan återmontera dem i exakt samma läge.
Först bottenplattan med luftkanalerna. Sedan undre pumphusgaveln. Därefter kan man lyfta bort själva pumphuset och frilägga pumpimpellern med sina fyra lösa "vingar". Se till att behålla vingarna kvar i impellern, och lyft av impellern från elmotorns axel genom att försiktigt bända under den kvarvarande pumphusgaveln. Lägg alla pumpdelarna åt sidan och upprepa på den andra pumpen. Då ser det ut ungefär så här:
Det återstår nu bara att lossa dessa båda torxskruvar och skifta plats på plåtarna.
Därefter är det bara att bygga samman pumpen igen. Använd gärna pumpdelarna från W124-pumpen eftersom de sannolikt är mindre slitna. I W124 används ju pumpen bara vid låsning/upplåsning, medan den i W140 dels sköter centrallåset, men även backpejlstänger, kofferthandtag, pneumatiskt svankstöd, samt vacuum till styrningen av klimatanläggningen; den går alltså otroligt mycket mera. Det enda som måste återanvändas från W140-pumpen är själva bottenplattan med anslutningarna.
Nästa steg blir att löda loss elkablarna från pumpmotorerna. Märk upp så att du får polariteten rätt, röd resp. svart kabel. och löd sedan fast den renoverade luftpumpen till kablarna i W140-enheten.
Bara att plocka samman sin nyrenoverade W140 centrallåspump, fäst slangen vid nippeln på pumphuset och lägg tillbaka kretskortet på sin plats och skruva fast detsamma igen och så kan du trycka fast ytterhöljet botten, så är det hela färdigt, och du kan njuta av en fungerande centrallåspump i din W140 till en kostnad som är bråkdelen av en ny och sannolikt även betydligt billigare än en beg W140-pump av tvivelaktig kvalitet - om du nu till äventyrs skulle lyckas hitta någon, vill säga....
Eftersom jag är kroniskt nyfiken av mig "obducerade" jag den trasiga elmotorn. Som synes är den vänstra borsten helt nedsliten. Inte bara kolet är slut, utan även själva metallen har också slitits ut. Att kollektorn på rotorn också ser för dj-g ut är tämligen självklart. Att den ens gick en endaste minut är ett rent under.
Jag bytte båda för sju år och 16.000 mil sedan, så jag börjar misstänka att de kan vara mogna för andra gången inom en icke alltför avlägsen framtid. Tyvärr är tillgången på dessa delar på skrotarna åtminstone i Sverige oftast tämligen sällsynta, men för åtminstone centrallåspumpen finns det möjligheter. Om man har en Bosch centrallåspump i sin W140 så är det faktiskt så att elmotorn i den betydligt enklare Bosch centrallåspumpen från W124 är användbar som reservdel.
Förra sommaren hittade och köpte jag en W140-pump på en skrot i Österrike. För att testa den monterade jag den direkt, men den gav upp nästan omedelbart. Reklamation hos skrotaren följde, och jag fick priset reducerat kraftigt eftersom jag ville behålla den som reservdelsförråd. I år var jag på samma skrot och fick nästan gratis en W124-pump. Här följer en kort besrivning av hur man utför elmotortransplantationen från en W124-pump till en W140-pump.
Först av allt öppnar man försiktigt ytterhöljet i botten. Då ser det ut ungefär så här, W140 överst, W124 nederst:
Som synes är själva luftpumparna väldigt lika. Man lossar eventuella skruvar som håller kretskorten, och sedan lyfter man försiktigt ut dessa, lossar slangen från själva pumpen och tar ut även denna:
Som synes består likheten fortfarande, ja själva elmotorn är faktiskt identisk. De enda skillnaderna är att 140-pumpen (till vänster) har en luftintagsanslutning samt att fästplåten är större och har fyra "gummifötter" till skillnad mot 124-pumpens tre. Alltså måste man dela på pump och elmotor, eftersom fästplåten är skruvad i själva elmotorn med två torxskruvar och fästplåten dessutom utgör bas för pumpen och de tre torxskruvar som håller samman pumpen är gängade i denna plåt. Man lossar de tre torxskruvarna och pumpen kan delas i sina beståndsdelar. Lägg noga märke till hur de olika delarna av pumphuset sitter samman så att du kan återmontera dem i exakt samma läge.
Först bottenplattan med luftkanalerna. Sedan undre pumphusgaveln. Därefter kan man lyfta bort själva pumphuset och frilägga pumpimpellern med sina fyra lösa "vingar". Se till att behålla vingarna kvar i impellern, och lyft av impellern från elmotorns axel genom att försiktigt bända under den kvarvarande pumphusgaveln. Lägg alla pumpdelarna åt sidan och upprepa på den andra pumpen. Då ser det ut ungefär så här:
Det återstår nu bara att lossa dessa båda torxskruvar och skifta plats på plåtarna.
Därefter är det bara att bygga samman pumpen igen. Använd gärna pumpdelarna från W124-pumpen eftersom de sannolikt är mindre slitna. I W124 används ju pumpen bara vid låsning/upplåsning, medan den i W140 dels sköter centrallåset, men även backpejlstänger, kofferthandtag, pneumatiskt svankstöd, samt vacuum till styrningen av klimatanläggningen; den går alltså otroligt mycket mera. Det enda som måste återanvändas från W140-pumpen är själva bottenplattan med anslutningarna.
Nästa steg blir att löda loss elkablarna från pumpmotorerna. Märk upp så att du får polariteten rätt, röd resp. svart kabel. och löd sedan fast den renoverade luftpumpen till kablarna i W140-enheten.
Bara att plocka samman sin nyrenoverade W140 centrallåspump, fäst slangen vid nippeln på pumphuset och lägg tillbaka kretskortet på sin plats och skruva fast detsamma igen och så kan du trycka fast ytterhöljet botten, så är det hela färdigt, och du kan njuta av en fungerande centrallåspump i din W140 till en kostnad som är bråkdelen av en ny och sannolikt även betydligt billigare än en beg W140-pump av tvivelaktig kvalitet - om du nu till äventyrs skulle lyckas hitta någon, vill säga....
Eftersom jag är kroniskt nyfiken av mig "obducerade" jag den trasiga elmotorn. Som synes är den vänstra borsten helt nedsliten. Inte bara kolet är slut, utan även själva metallen har också slitits ut. Att kollektorn på rotorn också ser för dj-g ut är tämligen självklart. Att den ens gick en endaste minut är ett rent under.