Page 2 of 2

Re: Centrallåspump

Posted: Fri 06 May, 2016 19:31
by s500lang
torake wrote:Skillnaden mellan en tekniskt okunnig och en tekniskt kunnig är att den ena kollat i kopplings- och vakuumdiagrammet. Där kan man se att pumpen har en ventil med vilken den kopplar om mellan ortopedsätet och centrallåssystemet. Det går alltså inte att manövrera de två samtidigt.

Däremot har den ingen ventil för att koppla om mellan sug- och trycksida, så den får nog vackert växla riktning om den vill kunna skapa både över- och undertryck.

Sen kan vi gå vidare med en grundkurs i pneumatik för att förstå hur man åstadkommer olika kraft med samma givna tryckdifferens, här kommer den: F = P * A (där F är kraften, P är trycket och A är membranets eller kolvens area). Visst var det enkelt? Man kan alltså åstadkomma precis vilken kraft man vill utan att för den skull behöva flera pumpar. Jag tror nog mera på Maries förklaring, alternativt att det helt enkelt var olika ingenjörsteam som byggde de olika funktionerna, och de ville inte vara beroende av varandras beslut under utvecklingsarbetet.


Ja visst är det så att det är möjligt att skapa den kraft man vill ha utan att använda olika pumpar. Problemet är snarare att slangar, membran o.s.v. är för klena i centrallåssystemet för att kopplas ihop med softclosepumpen samtidigt som arbetstrycket i centrallåssystemet är för lågt för att användas för att dra igen en dörr. Därav två olika pumpar/system som jobbar med olika tryck. Det är min spekulation. Jag är amatörmekaniker.

Re: Centrallåspump

Posted: Fri 06 May, 2016 22:02
by torake
Okej. Jag förstår hur du tänker, tror jag... men det är tyvärr inte rätt.
En vakuumpump kan nämligen aldrig åstadkomma ett kraftigare tryck än cirka 1,0 bar. Oavsett storlek och effekt på pumpen.

Så länge vi befinner oss utomhus, på jordens yta alltså...

Re: Centrallåspump

Posted: Tue 10 May, 2016 20:09
by Gelgamesh
Var förbi lokala Mercedeshandlaren idag och kollade lite grejer. Och håll i er nu. Alltså, jag menar allvar nu. Sitt ner. Dagspriset på centrallåspumpen till W140 är idag på Hedin Bil i Mölndal trettiofemtusenåttahundra svenska kronor.

Som hittat.

Re: Centrallåspump

Posted: Wed 11 May, 2016 00:25
by Marie
Gelgamesh wrote:Var förbi lokala Mercedeshandlaren idag och kollade lite grejer. Och håll i er nu. Alltså, jag menar allvar nu. Sitt ner. Dagspriset på centrallåspumpen till W140 är idag på Hedin Bil i Mölndal trettiofemtusenåttahundra svenska kronor.

Som hittat.


Varför tror du att jag skrev tipset om hur man byter elmotor i en sådan pump?

Men "hedningen" är sig lik, du får pumpen för €2528,75 hos Auto Bendig. En liten nätt differens om drygt elvatusen boråspesetas.

Re: Centrallåspump

Posted: Wed 11 May, 2016 08:42
by kimsababy
Gelgamesh wrote:Var förbi lokala Mercedeshandlaren idag och kollade lite grejer. Och håll i er nu. Alltså, jag menar allvar nu. Sitt ner. Dagspriset på centrallåspumpen till W140 är idag på Hedin Bil i Mölndal trettiofemtusenåttahundra svenska kronor.

Som hittat.


Köper folk verkligen för dessa pengar? 5lax på sin höjd kan man ju tycka..

Re: Centrallåspump

Posted: Wed 11 May, 2016 09:49
by torake
De har jackat upp priset för att de bara har några få kvar i lager och inte vill producera mer.

Funnes en efterfrågan skulle man troligen kunna producera en likvärdig pump, trots liten serie, för max en tusing.

Det är datakortet och elmotorn som kostar lite pengar (500kr tillsammans), resten kunde man printa med en 3D-skrivare.

Re: Centrallåspump

Posted: Wed 11 May, 2016 11:44
by Marie
Priset hos I & A Hedning var redan hösten 2008 över 15000 kr.
Dessutom behövs en näve småkrafs för att få dit den nuvarande reservdelspumpen i en bil från 1991-1994. Anslutningarna är nämligen ändrade tyvärr.

Normalt är annars Mercedes prispolitik numera att man rear ut de sista hyllvärmande exemplaren för att få plats med delar till myriaden av nya modeller. Tvärtom tror jag att man faktiskt låtit nytillverka en handfull eftersom det ju är en detalj som sannolikt omsätts, fast den saken kan det nog bli stopp på nu när hyfsade exemplar av hela bilen kostar mindre än pumpen...

En annan "rolig" historia är plastbaksidan till mittkonsolens träplatta bakom och runt växelväljaren. Plastbiten i fråga innehåller fästöronen till bl a fönsterhissknapparna, och är trasig på 11 av 10 gamla 140. Lagas normalt även av mercedesverkstäder med lim, gjutmassa och/eller skruvar. Den är lögn i spisen att hitta i EPC när man söker med chassinummer, men kan dyka upp när man trixar runt. Det finns hundratals kvar i centrallagret! Och de kostar nästan inget. Heter A 140 683 00 00 om någon vill laga grejen ordentligt.

Re: Centrallåspump

Posted: Fri 13 May, 2016 20:04
by s500lang
Marie wrote:Priset hos I & A Hedning var redan hösten 2008 över 15000 kr.
Dessutom behövs en näve småkrafs för att få dit den nuvarande reservdelspumpen i en bil från 1991-1994. Anslutningarna är nämligen ändrade tyvärr.

t.


Denna del (som inte består av andra delar) måste vara den dyraste till w140. Tändmodulen är kanske dyrare. Man kan trösta sig med att ytterbackspegel med radar till Volvo v70 kostar ca 12 000:-.

Re: Centrallåspump

Posted: Mon 07 Jan, 2019 05:20
by Marie
Jag har precis återställt bilderna i startinlägget i tråden.