Problem med m119, limp home?

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Problem med m119, limp home?

Postby Merca-Hakan » Fri 20 May, 2016 00:14

Tjenare.

Ja, jag har som bekant en 500 sel -92 då med m119.
Glad i hågen så har jag grejat med bilen och bytt övre motorkablage till ett nytt från MB, bytt olja filter, fördelarlock (bosch) å grejer i vår här.
Så jag tänkte ju fara och besiktiga bilen imorgon men jag får skjuta på det då jag har fått ett problem på halsen som jag inte vet vad det beror på.

Till saken så är det som så;
Om jag startar bilen och från stillestående så går bilen ypperligt upp till ca 50km/h utan problem, den går precis som den ska .. rappt och bra, för att sedan gå mkt sämre efter ca 50 knyck och sedan så lyser/blinkar varningstriangeln i mitten på mätarhuset och reagerar knappt på gasen alls.
Sänker jag farten till under 50km/h igen och trampar på så är det samma visa sedan över 50 igen då med blinkande varningslampa i mätarhuset, självaste ASR lampan nere till höger lyser ej vid körning, bara triangeln i mitten av mätarhuset.

Den går fint på tomgång och allt sådant, inga konstigheter med bilen i överlag, Senast som i söndags förra helgen den 15/5 så fungerade allt utan problem.

Så, är det någon som har något tips på vad jag ska se över och leta mig till?

Mvh.
Håkan -84

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Problem med m119, limp home?

Postby Marie » Fri 20 May, 2016 01:38

Bara ett snabbskott från höften så här på nattkröken...

Det jag direkt tänker är att den verkar få för sig att den slirar med bakhjul. Det är ju det den lampan indikerar, och att den stryper gaspådraget och eventuellt också försöker bromsa det "spinnande" hjulet stämmer också.
Hur står det till med hjul och däck?
Rätt däckdimensioner överallt?
Inte toklågt lufttryck i ett bakdäck?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Problem med m119, limp home?

Postby pasi » Fri 20 May, 2016 12:12

hur ser abs kransar ut?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Problem med m119, limp home?

Postby Merca-Hakan » Fri 20 May, 2016 12:29

Marie wrote:Bara ett snabbskott från höften så här på nattkröken...

Det jag direkt tänker är att den verkar få för sig att den slirar med bakhjul. Det är ju det den lampan indikerar, och att den stryper gaspådraget och eventuellt också försöker bromsa det "spinnande" hjulet stämmer också.
Hur står det till med hjul och däck?
Rätt däckdimensioner överallt?
Inte toklågt lufttryck i ett bakdäck?


Ahh just det!
Jag har inte samma hjul fram tex just nu då jag inte har några däck till fälgarna som ska sitta på bilen tex så har satt dit två andra just för att jag skulle kunna besiktiga, men däcktryck och sådant är kollat, brukar kolla över sånt med jämna mellanrum.
Sen har jag varit och justerat handbromsen, igår när jag efterdrog hjulen så var en av bakfälgarna lite varmare än den andra.
Kan det vara så enkelt att jag helg enkelt har en anliggande broms bara på en sida som gör att det blir såhär tro??


Pasi
Om ABS kransen är kass borde inte abs lampan lysa i samma veva då??
En kamrat hade så på sin w211 att kransen var dålig och lampan lös som följd, men det kanske är lite annars på w140 iofs.
Håkan -84

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Problem med m119, limp home?

Postby pasi » Fri 20 May, 2016 15:47

Merca-Hakan wrote:
Marie wrote:Bara ett snabbskott från höften så här på nattkröken...

Det jag direkt tänker är att den verkar få för sig att den slirar med bakhjul. Det är ju det den lampan indikerar, och att den stryper gaspådraget och eventuellt också försöker bromsa det "spinnande" hjulet stämmer också.
Hur står det till med hjul och däck?
Rätt däckdimensioner överallt?
Inte toklågt lufttryck i ett bakdäck?


Ahh just det!
Jag har inte samma hjul fram tex just nu då jag inte har några däck till fälgarna som ska sitta på bilen tex så har satt dit två andra just för att jag skulle kunna besiktiga, men däcktryck och sådant är kollat, brukar kolla över sånt med jämna mellanrum.
Sen har jag varit och justerat handbromsen, igår när jag efterdrog hjulen så var en av bakfälgarna lite varmare än den andra.
Kan det vara så enkelt att jag helg enkelt har en anliggande broms bara på en sida som gör att det blir såhär tro??


Pasi
Om ABS kransen är kass borde inte abs lampan lysa i samma veva då??
En kamrat hade så på sin w211 att kransen var dålig och lampan lös som följd, men det kanske är lite annars på w140 iofs.


Ja där har du en poäng, abs lampan bör ju lysa då om den inte får signal från kransarna..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Problem med m119, limp home?

Postby Merca-Hakan » Fri 20 May, 2016 16:16

Jag ska ta dän hjulet imorgon förmiddag och mäta givaren där, vad ska det bli eller va för typ av signal på givarn när hjulet snurrar??

Var in på MB och hämtade några grejer idag och frågade verkarn lite om det här då han själv just har haft en 500E tex, och han menade på att abs-givaren vad paj eller kransen som du sa Pasi.
Han menade även på det du sa Marie att bilen tror att det slirar att det är därför den stryper effekten.
Och att det inte nödvändigvis betydde att ABS lampan lyste.

För det rasslar lite lätt vid höger bakhjul ungefär som att man ska ha dragit en hjulbult för långt in, så det kan ju mkt väl vara så att kransen är lite trasig då.

Aja, ska titta på det här imorgon och är givaren hel så får jag beställa en krans och kolla det.
Håkan -84

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Problem med m119, limp home?

Postby pasi » Fri 20 May, 2016 19:09

Merca-Hakan wrote:Jag ska ta dän hjulet imorgon förmiddag och mäta givaren där, vad ska det bli eller va för typ av signal på givarn när hjulet snurrar??

Var in på MB och hämtade några grejer idag och frågade verkarn lite om det här då han själv just har haft en 500E tex, och han menade på att abs-givaren vad paj eller kransen som du sa Pasi.
Han menade även på det du sa Marie att bilen tror att det slirar att det är därför den stryper effekten.
Och att det inte nödvändigvis betydde att ABS lampan lyste.

För det rasslar lite lätt vid höger bakhjul ungefär som att man ska ha dragit en hjulbult för långt in, så det kan ju mkt väl vara så att kransen är lite trasig då.

Aja, ska titta på det här imorgon och är givaren hel så får jag beställa en krans och kolla det.


Ahaa..hoppas du hittar felet :)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Problem med m119, limp home?

Postby Marie » Fri 20 May, 2016 19:29

Har du olika däckdimension fram och bak så sitter svaret med 99.99% säkerhet där.

Fram finns inga lösa ABSkransar, de är utfrästa ur själva naven och strular ytterst sällan. Dessutom hade ASR och/eller ABS-lampan lyst då. Bak sitter kransarna inuti slutväxeln på tidiga W140, så där är det också väldigt osannolikt att de skall ha fått stryk.

När dammskyddskanten på bromssköldarna bak börjat rosta sönder ligger de ofta emot spåret i bromsskivan och orsakar oljud. Att bakbromsarna blir varma är inget konstigt om ASR går in och försöker bromsa bort slirning. ..

Koncentrera du dina ansträngningar på att få samma däckdimension runt om, så får du nog bilen att gå som folk igen.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Problem med m119, limp home?

Postby Merca-Hakan » Sat 21 May, 2016 01:11

Marie wrote:Har du olika däckdimension fram och bak så sitter svaret med 99.99% säkerhet där.

Fram finns inga lösa ABSkransar, de är utfrästa ur själva naven och strular ytterst sällan. Dessutom hade ASR och/eller ABS-lampan lyst då. Bak sitter kransarna inuti slutväxeln på tidiga W140, så där är det också väldigt osannolikt att de skall ha fått stryk.

När dammskyddskanten på bromssköldarna bak börjat rosta sönder ligger de ofta emot spåret i bromsskivan och orsakar oljud. Att bakbromsarna blir varma är inget konstigt om ASR går in och försöker bromsa bort slirning. ..

Koncentrera du dina ansträngningar på att få samma däckdimension runt om, så får du nog bilen att gå som folk igen.


Aha se där, nu lär man sig något nytt här, är rätt intressant att få veta hur det funkar och är uppbyggt.

Men jag har en uppsättning med hjul och däck som ligg som bör passa också, ska slänga på dom imorgon och prova.
Återkommer med hur det gick under eftermiddagen imorgon!

Jag är i alla fall evigt tacksam för de råd och tips jag fått så ni vet :wink: :-)
Håkan -84

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Problem med m119, limp home?

Postby Merca-Hakan » Sat 21 May, 2016 20:53

Mkt riktigt så berodde detta på olika däckdimmensioner fram och bak.

Så problemet är nu löst och kärran går som aldrig förr om man säg. :lol: :-)

Så tack för hjälpen som sagt, hade nog inte listat ut en sån där egentligen enkel och logisk sak själv faktiskt.
Håkan -84


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests