Byte av kugghjul

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Byte av kugghjul

Postby s500lang » Mon 04 Jul, 2016 20:22

Torkarmekanismen på w140 har ett kugghjul som ser till att torkararmen skjuts ut så att en större del av vindrutan torkas. Problemet är att detta kugghjul som är tillverkat av nylon går sönder. Detta märks genom att torkararmen slår I a-stolpen eller går ut över taket.

Jag har bytt detta kugghjul 4 ggr nu. Det brukar alltid paja när det är minusgrader ute och man kör torkarn I snabbaste hastigheten. Det stora problemet är att passa in kugghjulet I torkarmekanismen så att det kommer I rätt läge. Tidigare har jag provat mig fram men denna gång tänkte jag gå till botten med detta så det sitter rätt från första gången. Jag köpte ett nytt kugghjul på ebay.de för 240:-.

Gör så här:

- Ta bort torkarmekanismen från bilen. Akta rutan!
- Märk upp torkararmens läge I viloläget med färg eller rispa metallen.
-Lossa mutter 19 mm som sitter på baksidan av torkararmen.
-Ta bort låsringen som håller axeln och de andra brickorna.
-Dra ur axeln.

Nu kan man se resterna av kugghjulet. Oftast har några tänder lossnat. Ta bort resterna genom att slå med en kniv.

- Montera det nya kugghjulet. Det är enklast att pressa på det I en skruvtving. Pressa försiktigt, en gång sprack kugghjulet när jag pressade på det.
-Ta bort den lilla plastkåpan som sitter mellan torkarbladet och den stora plastkåpan.

Nu kan man se stålet på den arm som går fram och tillbaka. Justera armen så att ca 5.5 cm stål är mellan den stora plastkåpan och torkararmen.

-Återmontera torkararmen I mekanismen utan att skruva åt 19 mm -muttern. Armen kan enbart monteras I ett läge.
-prova att dra ner armen till den tidigare gjorda markeringen, då ska ca 2.5 cm stål vara synligt.
-Dra några gånger fram och tillbaka. Ta loss armen igen. Mät det synliga stålet. Det ska vara 5.5 cm.

Är det inte 5.5 cm betyder det att utskjutningsmekanismen går baklänges. Den måste vändas. Ta bort den stora plastkåpan. Nu syns utskjutningsmekanismen. Flippa över vev/kamaxeln till andra sidan. Återmontera allt och kontrollera att stålet håller 5.5 cm I monteringsläget och 2.5 cm I viloläget. Dra armen fram och tillbaka flera gånger.

Nu är det dags att provmontera mekanismen på bilen. Skruva fast torkarmekanismen med 2 skruvar.
Prova att dra armen manuellt från viloläget och tillbaka. Torkarbladet ska inte slå I a-stolpen eller gå utöver taket.

-Ta loss mekanismen från bilen
-Återmontera 19 mm mutter på baksidan med brickor och låsring med armen I viloläget.
-Montera mekanismen på bilen

Klart!

Kugghjulet kan inte köpas separat från Mercedes, de säljer enbart en hel torkarmekanism á 1100€.
Jag har alltså sparat ca 40 000:- sek genom att göra detta själv.

Tog 2 bilder:
http://www.kvarten.se/torkare/torkare.html

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byte av kugghjul

Postby Marie » Mon 04 Jul, 2016 22:34

Tack för en utförlig och fin beskrivning.

Jag kan dock inte säga att jag har någon upplevelse av att detta skulle vara något typfel. Nu har jag ju inte särskilt lång erfarenhet av W140, bara 8 år och 17500 mil, under vardagstrafik i alla slags väder, men såpass länge har mitt klarat sig, och inget tyder på att kugghjulet bytts under de föregående 17800 milen och 17 åren heller.

Däremot har jag behövt byta axel och lagring till höger torkararm vid 30000 mil. Den glappade en del.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Byte av kugghjul

Postby s500lang » Wed 06 Jul, 2016 08:05

Marie wrote:Tack för en utförlig och fin beskrivning.

Jag kan dock inte säga att jag har någon upplevelse av att detta skulle vara något typfel. Nu har jag ju inte särskilt lång erfarenhet av W140, bara 8 år och 17500 mil, under vardagstrafik i alla slags väder, men såpass länge har mitt klarat sig, och inget tyder på att kugghjulet bytts under de föregående 17800 milen och 17 åren heller.

Däremot har jag behövt byta axel och lagring till höger torkararm vid 30000 mil. Den glappade en del.


Du kanske inte kör så mycket med torkarna i minusgrader? I och med att det finns firmor som erbjuder denna detalj kan man nog säga att det är ett vanligt fel. Det första kugghjulet jag monterade hade bara 16 kuggar (ska vara 17) som jag köpte billigt av en firma i Sverige, det höll bara ett år. Jag ville inte betala de 500:- som de då kostade i USA. Med 16 kuggar blev rörelsemönstret lite lustigt men det fungerade. Det knepiga är som sagt att passa in torkararmen på länkaget, det finns inga inställningsstreck el. dyl. Torkaren går från Lite utdragen - Helt indragen - Helt utdragen - Helt indragen - Lite utdragen innan den vänder. Ganska smart konstruktion.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byte av kugghjul

Postby Marie » Wed 06 Jul, 2016 09:54

s500lang wrote:Du kanske inte kör så mycket med torkarna i minusgrader?
...........

Det knepiga är som sagt att passa in torkararmen på länkaget, det finns inga inställningsstreck el. dyl. Torkaren går från Lite utdragen - Helt indragen - Helt utdragen - Helt indragen - Lite utdragen innan den vänder. Ganska smart konstruktion.

När bilen är en bruksbil som går året om, även på modiga vintervägar är det givetvis också en hel del vindrutetorkande i minusgrader.

Jag har också letat efter detta i det tyska W140forumet utan att hitta något om problem med vindrutetorkarna.

Från mitt eget arbete med torkeriet vet jag ju att inställningen är noggrant beskriven i WIS, och att man behöver en del olika tolkar (som jag har för mig att det även finns ritning på) för att man skall få torkaren riktigt rätt inställd, och det handlade - om jag minns rätt - om betydligt fler mått än de du nämner i din beskrivning. Dessutom är de enligt min minnesbild måttsatta med toleransintervall. Det kan väl inte vara så att din torkare har svårt att hålla eftersom den inte ställts in rätt?
Som sagt garderar jag mig då det var ett antal år sedan jag hade isär torkeriet.
Jag skulle ju dessutom känna mig mycket tveksam till att handla delar från okända källor, i synnerhet i Amerika, där ingen ens hört talas om finmekanik. Jag skulle hellre köpa begagnat från en specialiserad mercedesskrot som även säljer torkarmekanismer i delar. Så gjorde jag med torkaraxel och lagring till höger torkare.

Men vem vet, till vintern kanske det drabbar mig också. Bilen är ju trots allt ett kvartssekel gammal och har rullat sina 35000 mil.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Byte av kugghjul

Postby s500lang » Thu 07 Jul, 2016 18:49

Marie wrote:
s500lang wrote:Du kanske inte kör så mycket med torkarna i minusgrader?
...........



Från mitt eget arbete med torkeriet vet jag ju att inställningen är noggrant beskriven i WIS, och att man behöver en del olika tolkar (som jag har för mig att det även finns ritning på) för att man skall få torkaren riktigt rätt inställd, och det handlade - om jag minns rätt - om betydligt fler mått än de du nämner i din beskrivning. Dessutom är de enligt min minnesbild måttsatta med toleransintervall. Det kan väl inte vara så att din torkare har svårt att hålla eftersom den inte ställts in rätt?

l.


När man byter kugghjulet så tar man alltså bara bort torkararmen. Det övriga länkaget lämnas orört. Kugghjulet löper i en halvmåneformad bana och axeln kan bara monteras på ett sätt, genom en urgröpning i den lilla kanten som sitter framför halvmånen. Och då gäller det att det länkage som skapar rörelsen och sitter under den stora plastkåpan är i rätt läge.

Jag tror att jag har fått byta för att jag har pendlat mycket vintertid, särskilt minns jag vintern 2010 med under -20 månadsvis.

Jag vill inte heller handla från USA pga tull osv. men första gången var jag tvungen eftersom dessa kugghjul inte fanns på ebay.de. Nu finns tex:
http://www.ebay.de/itm/MERCEDES-W140-Sc ... SwAuNW5TmU

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byte av kugghjul

Postby Marie » Thu 07 Jul, 2016 23:25

Vi använder nog utrustningen väldigt olika, så det går inte att jämföra.
Dels är det otroligt sällan jag har upplevt temperturer på -20°C och lägre, dels så är det i min värld knappast att man använder vindrutetorkare alls när kvicksilvret kryper under -10°C. Då saltas det ju inte längre och moddsprutet upphör. Öht har jag nog inte använt högsta hastigheten på torkarna mer än en enda gång under alla år, och det var vid ett rejält åskregn här nere i Österrike. 85% av användningen är ju med pausreläet eller enkelslag genom att jag duttar med fingret på kombispakens knopp, och resterande 15% på låg fart.

Min far som lärde mig köra hade ju själv lärt sig på 30-talet och då var vindrutetorkare inget man anvönde i onödan, för de fungerade knappt. Fortfarande när jag var barn var vindrutetorkarna vacuumdrivna och fungerade inte under acceleration, och vindrutespolare fanns inte alls på farsans Volvo PV444. Första bilen vi hade med eldriven torkare och dessutom vindrutespolare var SAAB 96, och då var vi inne på 1960-talet.
Jag kommer aldrig att glömma den gången farsan skickade mig till Borås mellan jul och nyår 1974 för att köpa kläder till butikens nyårsrea. Det hade varit 40 mil i väldigt slaskigt och moddigt väder, och SAAB 99an hade även spolare och torkare på lyktorna och slukade vatten då man spolade, så jag hade behövt stanna och köpa spolarvätska i Laholm på hemvägen. När jag presenterade kvittot på utlägget formligen exploderade far. En tank spolarvätska skall räcka hela säsongen enligt honom och han hade ju fyllt på strax före jul!

Efter den skrapan har jag också varit extremt sparsam med både spolare och torkare. Vanligen klarar jag fortfarande hela året på mindre än en tank spolarvätska, det är lagom att fylla på till besiktningen, oavsett om jag kört 2000 eller 5000 mil under året. 2014 fick jag fylla på en extra gång här nere i Österrike. Då gick slngnippeln till nivåröret för polarvätskan sönder, så att alltsammans rann ut! :-(
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: Byte av kugghjul

Postby kimsababy » Fri 08 Jul, 2016 07:13

Haha flum
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Dags igen

Postby s500lang » Wed 19 Oct, 2016 20:49

Jag körde ca 100 mil på autobahn här i veckan i kraftigt regn och pendlade mellan läge 2-3 på torkarna, Gissa vad som hände?

Denna gång funderar jag på att steloperera torkarmekanismen så att den torkar av en mindre del av rutan utan att slå i a-stolpen. Det borde gå.

Å andra sidan har jag handgreppen vid byte av kugghjulet i färskt minne så det kommer gå lätt med ett nytt byte.

Jag läste någonstans att w140-karossen är oöverträffad när det gäller avtorkad yta på vindrutan med uppemot 95%. Kan ju vara kul att fortsätta så.

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Dags igen

Postby sl60 ///AMG » Thu 27 Oct, 2016 21:53

s500lang wrote:.... Gissa vad som hände?
Nu avslöjar jag nog min okunnighet, men går det inte att fräsa ett kugghjul i aluminium istället? Torde ju löna sig i längden med den frekvens som du har nu på bytena.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Byte av kugghjul

Postby torake » Fri 28 Oct, 2016 08:37

Teoretiskt sett kan det ju fungera men det är inte bara att fräsa, det är troligtvis ganska tighta toleranser och får man inte till det, vilket man till 95% inte får, då kommer hjulet att slita ned kuggbanan istället och så har man två problem.

Jag är nog inne på Maries spår, att det finns ett ursprungsfel på just den mekanismen, i form av slitage eller tillverkningstoleranser, så att den belastar kugghjulet för hårt eller inte helt rakt.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests