Byte av kugghjul
Posted: Mon 04 Jul, 2016 20:22
Torkarmekanismen på w140 har ett kugghjul som ser till att torkararmen skjuts ut så att en större del av vindrutan torkas. Problemet är att detta kugghjul som är tillverkat av nylon går sönder. Detta märks genom att torkararmen slår I a-stolpen eller går ut över taket.
Jag har bytt detta kugghjul 4 ggr nu. Det brukar alltid paja när det är minusgrader ute och man kör torkarn I snabbaste hastigheten. Det stora problemet är att passa in kugghjulet I torkarmekanismen så att det kommer I rätt läge. Tidigare har jag provat mig fram men denna gång tänkte jag gå till botten med detta så det sitter rätt från första gången. Jag köpte ett nytt kugghjul på ebay.de för 240:-.
Gör så här:
- Ta bort torkarmekanismen från bilen. Akta rutan!
- Märk upp torkararmens läge I viloläget med färg eller rispa metallen.
-Lossa mutter 19 mm som sitter på baksidan av torkararmen.
-Ta bort låsringen som håller axeln och de andra brickorna.
-Dra ur axeln.
Nu kan man se resterna av kugghjulet. Oftast har några tänder lossnat. Ta bort resterna genom att slå med en kniv.
- Montera det nya kugghjulet. Det är enklast att pressa på det I en skruvtving. Pressa försiktigt, en gång sprack kugghjulet när jag pressade på det.
-Ta bort den lilla plastkåpan som sitter mellan torkarbladet och den stora plastkåpan.
Nu kan man se stålet på den arm som går fram och tillbaka. Justera armen så att ca 5.5 cm stål är mellan den stora plastkåpan och torkararmen.
-Återmontera torkararmen I mekanismen utan att skruva åt 19 mm -muttern. Armen kan enbart monteras I ett läge.
-prova att dra ner armen till den tidigare gjorda markeringen, då ska ca 2.5 cm stål vara synligt.
-Dra några gånger fram och tillbaka. Ta loss armen igen. Mät det synliga stålet. Det ska vara 5.5 cm.
Är det inte 5.5 cm betyder det att utskjutningsmekanismen går baklänges. Den måste vändas. Ta bort den stora plastkåpan. Nu syns utskjutningsmekanismen. Flippa över vev/kamaxeln till andra sidan. Återmontera allt och kontrollera att stålet håller 5.5 cm I monteringsläget och 2.5 cm I viloläget. Dra armen fram och tillbaka flera gånger.
Nu är det dags att provmontera mekanismen på bilen. Skruva fast torkarmekanismen med 2 skruvar.
Prova att dra armen manuellt från viloläget och tillbaka. Torkarbladet ska inte slå I a-stolpen eller gå utöver taket.
-Ta loss mekanismen från bilen
-Återmontera 19 mm mutter på baksidan med brickor och låsring med armen I viloläget.
-Montera mekanismen på bilen
Klart!
Kugghjulet kan inte köpas separat från Mercedes, de säljer enbart en hel torkarmekanism á 1100€.
Jag har alltså sparat ca 40 000:- sek genom att göra detta själv.
Tog 2 bilder:
http://www.kvarten.se/torkare/torkare.html
Jag har bytt detta kugghjul 4 ggr nu. Det brukar alltid paja när det är minusgrader ute och man kör torkarn I snabbaste hastigheten. Det stora problemet är att passa in kugghjulet I torkarmekanismen så att det kommer I rätt läge. Tidigare har jag provat mig fram men denna gång tänkte jag gå till botten med detta så det sitter rätt från första gången. Jag köpte ett nytt kugghjul på ebay.de för 240:-.
Gör så här:
- Ta bort torkarmekanismen från bilen. Akta rutan!
- Märk upp torkararmens läge I viloläget med färg eller rispa metallen.
-Lossa mutter 19 mm som sitter på baksidan av torkararmen.
-Ta bort låsringen som håller axeln och de andra brickorna.
-Dra ur axeln.
Nu kan man se resterna av kugghjulet. Oftast har några tänder lossnat. Ta bort resterna genom att slå med en kniv.
- Montera det nya kugghjulet. Det är enklast att pressa på det I en skruvtving. Pressa försiktigt, en gång sprack kugghjulet när jag pressade på det.
-Ta bort den lilla plastkåpan som sitter mellan torkarbladet och den stora plastkåpan.
Nu kan man se stålet på den arm som går fram och tillbaka. Justera armen så att ca 5.5 cm stål är mellan den stora plastkåpan och torkararmen.
-Återmontera torkararmen I mekanismen utan att skruva åt 19 mm -muttern. Armen kan enbart monteras I ett läge.
-prova att dra ner armen till den tidigare gjorda markeringen, då ska ca 2.5 cm stål vara synligt.
-Dra några gånger fram och tillbaka. Ta loss armen igen. Mät det synliga stålet. Det ska vara 5.5 cm.
Är det inte 5.5 cm betyder det att utskjutningsmekanismen går baklänges. Den måste vändas. Ta bort den stora plastkåpan. Nu syns utskjutningsmekanismen. Flippa över vev/kamaxeln till andra sidan. Återmontera allt och kontrollera att stålet håller 5.5 cm I monteringsläget och 2.5 cm I viloläget. Dra armen fram och tillbaka flera gånger.
Nu är det dags att provmontera mekanismen på bilen. Skruva fast torkarmekanismen med 2 skruvar.
Prova att dra armen manuellt från viloläget och tillbaka. Torkarbladet ska inte slå I a-stolpen eller gå utöver taket.
-Ta loss mekanismen från bilen
-Återmontera 19 mm mutter på baksidan med brickor och låsring med armen I viloläget.
-Montera mekanismen på bilen
Klart!
Kugghjulet kan inte köpas separat från Mercedes, de säljer enbart en hel torkarmekanism á 1100€.
Jag har alltså sparat ca 40 000:- sek genom att göra detta själv.
Tog 2 bilder:
http://www.kvarten.se/torkare/torkare.html