Elspöken 600SE

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Elspöken 600SE

Postby DieselThomsen » Tue 06 Sep, 2016 20:36

Hej!
Farsgubben fick till slut tag på sin drömbil, en 600SE -92 med mkt utrustning.
El problemen lät ju dock inte dröja på sig.
Säkringen till blinkers gick så fort man stoppade i den, sen går säkringen till AC kupefläkt (säkring under huven) och centrallås säkringen i skuffen en kort stund efter att man slagit på tändningen.

Jag upptäckte att någon varit och grottat med kombi relät till blinkersen så de har jag bytt och nu funkar således blinkers igen, men de övriga problemen kvarstår.

Finns det någon gemensam nämnare för dessa elfel, iom att alla uppstod på samma gång?

Tacksam för alla inputs! /Mvh Wille
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Elspöken 600SE

Postby Marie » Tue 06 Sep, 2016 21:23

Centrallåssäkringen misstänker jag att kan tyda på en bränd elmotor i PSE-enheten under baksätet. Den borde dock inte ha nåt samband med säkringen till kupéfläkten. W140 som inte fått massor av kärlek är skojiga djur....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: Elspöken 600SE

Postby DieselThomsen » Fri 26 May, 2017 15:33

Tänkte jag skulle återkoppla här efter vinterns felsökningar.
Farsan körde ut bilen till en kamrat som f.ö är gammal MB mek. Han smällde i en automatsäkring för att enklare kunna felsöka och då tog det eld under baksätet...
Det var PSE enheten som gick upp i rök, bilen klarade sig så när som på förstörda el-anslutningar till pumpen.

Jag Ebayade hem en begagnad pump från staterna, komplett med kontakter och allt så vi kunde skarva ihop de. Dock visade det sig att denna pump var helt utsliten, vi försökte bygga en hel pump av två och fick allt att funka...i 2 dar sen gick det inte att låsa bilen. Därimot fungerade precis ALLT annat, såsom softclose på dörrar etc.
Så jag fick vackert ta hem en tredje pump, som visade sig vara spräckt i botten...så nu sitter det alltså pumpdelar från 3 pumpar i bilen men än så länge fungerar det (ta i trä). :mrgreen:
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests