Nybliven ägare till en 400SE 93:a

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
philip_w
Proffs
Proffs
Posts: 215
Joined: Wed 12 Jul, 2006 17:45
Location: Eslöv

Nybliven ägare till en 400SE 93:a

Postby philip_w » Mon 10 Oct, 2016 21:58

Efter åtta års uppehåll så har det till slut blivit en mercedes igen, en w140 som verkar vara ganska välskött men som givetvis har sina skavanker.
Tänkte köra med den månaden ut och sen vinterförvara den och samtidigt åtgärda så många fel som möjligt. Verkar finnas mycket kunskap om dessa vagnar i detta forumet så jag hoppas att ni kommer att stå ut med mina många frågor om denna modell, då jag förstått att det är ganska avancerade byggen så lär det komma många frågor. Väl mött så länge
Nuvarande stjärnor
400 SE 93:a
Föredetta stjärnor
220T 95:a
400E 93:a
200E 92:a
300E 88:a
230 78:a

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Nybliven ägare till en 400SE 93:a

Postby V70tdi » Mon 10 Oct, 2016 22:30

philip_w wrote:Efter åtta års uppehåll så har det till slut blivit en mercedes igen, en w140 som verkar vara ganska välskött men som givetvis har sina skavanker.
Tänkte köra med den månaden ut och sen vinterförvara den och samtidigt åtgärda så många fel som möjligt. Verkar finnas mycket kunskap om dessa vagnar i detta forumet så jag hoppas att ni kommer att stå ut med mina många frågor om denna modell, då jag förstått att det är ganska avancerade byggen så lär det komma många frågor. Väl mött så länge


Du kan nog väcka Marie mitt i natten med avancerade frågor och få ett korrekt svar vad gäller dom bilarna :-D
Kul att se fler av dom få lite omvårdnad. Kör på med uppdateringar så vi tangentbordsrenoverare får leva lite :lol:
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

philip_w
Proffs
Proffs
Posts: 215
Joined: Wed 12 Jul, 2006 17:45
Location: Eslöv

Re: Nybliven ägare till en 400SE 93:a

Postby philip_w » Mon 10 Oct, 2016 22:46

Tänkte skriva en lista med hitintills upptäckta fel som ska fixas, och projekt som ska göras på bilen finns kanske någon som råkat ut/eller gjort något liknande och har något tips.

1.Tankmätaren har fastnat i 1/4 tank, provade tanka fullt igår och då gick den ner till 0 istället :(

2. Radion (Becker) är stendöd,likaså sätesvärmen, kanske något samband. Har hittat några elsheman men inte till strömmatningen för radion.

3. Justerspaken till elspaglarna har knäckts och ska bytas, hur får man smidigast bort träpanelen?

4. Skulle vilja montera in en färddator som jag läste att någon på forumet redan gjort, vilka delar behöver man plocka och funkar det till alla modeller?

Sen är jag nyfiken på alla dolda funktioner som verkar finnas på dom här bilarna typ som att man kan vrida på något vred och få fram olika givarevärden
i yttertemp displayen, beskriv gärna hur man gör.

Mycket på en gång men de blir så när man fått ett projekt på hjärnan.
Nuvarande stjärnor
400 SE 93:a
Föredetta stjärnor
220T 95:a
400E 93:a
200E 92:a
300E 88:a
230 78:a

philip_w
Proffs
Proffs
Posts: 215
Joined: Wed 12 Jul, 2006 17:45
Location: Eslöv

Re: Nybliven ägare till en 400SE 93:a

Postby philip_w » Mon 10 Oct, 2016 22:50

De ska jag absolut göra V70tdi.....

Tänkte fixa några bilder så snart som möjligt så ni får beskåda skönheten :-D tyvärr kommer projektet nog att gå relativt långsamt då man har diverse andra bilar att sköta om med :-(
Nuvarande stjärnor
400 SE 93:a
Föredetta stjärnor
220T 95:a
400E 93:a
200E 92:a
300E 88:a
230 78:a

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nybliven ägare till en 400SE 93:a

Postby Marie » Tue 11 Oct, 2016 02:34

philip_w wrote:Tänkte skriva en lista med hitintills upptäckta fel som ska fixas, och projekt som ska göras på bilen finns kanske någon som råkat ut/eller gjort något liknande och har något tips.

1.Tankmätaren har fastnat i 1/4 tank, provade tanka fullt igår och då gick den ner till 0 istället :(

2. Radion (Becker) är stendöd,likaså sätesvärmen, kanske något samband. Har hittat några elsheman men inte till strömmatningen för radion.

3. Justerspaken till elspaglarna har knäckts och ska bytas, hur får man smidigast bort träpanelen?

4. Skulle vilja montera in en färddator som jag läste att någon på forumet redan gjort, vilka delar behöver man plocka och funkar det till alla modeller?

Sen är jag nyfiken på alla dolda funktioner som verkar finnas på dom här bilarna typ som att man kan vrida på något vred och få fram olika givarevärden
i yttertemp displayen, beskriv gärna hur man gör.

Mycket på en gång men de blir så när man fått ett projekt på hjärnan.


Vi börjar med det enkla.

3) Öppna askfatet och plocka ur insatsen som man gör när den skall tömmas.
Lyft upp fjädern som pressar upp insatsen.
Lossa skruven till träfronten på askfatet. OBS Bara lossa, den skall inte skruvas ur helt.
Lyft upp träfronten och dra den mot dig så att fästskruven går ut genom sitt "nyckelhålsformade" hål.
Nu kommer du åt de båda bakåtriktade torx-skruvarna som håller samman de båda träpanelbitarna. Skruva ut de båda torx-skruvarna, en vid vardera hörnet av askfatet. Urtagen i askfatshållaren ger dig en vink om var du skall leta.
Drag upp dekorramen runt växelväljaren.
Med ett lämpligt verktyg - t.ex. en instrumenthake - genom springan framför växelväljarkonsolen lyfter du den bakre träpanelhalvan så att den kommer upp först i framkanten, och lirka den sedan framåt/uppåt. LYFT FÖR HELVETE INTE i bakkanten förrän du fått loss den riktigt, annars bryter du plasttungorna som håller panelen i bakkant.
Nu har du baksidan av panelen åtkomlig och kan byta spegelreglaget.

2) Radion har två matningar. En obruten för att hålla minneskretsarna igång och en som styrs av tändlåsets radioläge. Eftersom sätesvärmen matas över tändningsläget och inte över radioläget, tror jag inte riktigt att de båda felen hänger samman. Men jag VET inte.

4) Det du behöver är naturligtvis själva färddatorn med dess inklädnad som ersätter glasögonfackets insats mitt i panelens överkant. Sen behöver du färddatorns manöverpanel som skall fällas in i bakkant av träpanelen vid växelväljaren (samma träpanel som du frågade om i 3).) Eftersom det är ett möbelsnickarjobb att fräsa ut hålet för manöverpanelen, är det enklast om du kan få med träpanelen från bilen med färddatorn. Sen behöver du även kabelstammen för färddatorn. Den går bl.a. till elplinten framför förardörren, till kombiinstrumentet, till plinten för intrumentbelysningen innanför radion och givetvis till färddator och dess manöverpanel. Det är givetvis bra att få med sig alla fästskruvar och fästclips också. Färddatorn bör passa från alla bensinare.

1) Detta är bara en vild gissning utifrån egen erfarenhet. Det finns en ventil mellan aktivkolkanistern för bensintanksavluftningen och själva tanken. Den kan strula så att det uppstår undertryck i tanken (något som INTE får förekomma, ett lätt ÖVERtryck är däremot OK) Får man undertryck i tanken "sugs" tanken samman och bucklas ihop. Då kommer röret för nivågivaren i kläm och flottören fastnar. Det *kan* gå att försiktigt "blåsa upp" tanken igen med tryckluft och sedan får du demontera nivågivaren och försöka få flottören att löpa som den skall i röret igen.
OBS! Det kan lika gärna handla om något annat fel, det är bara en gissning utifrån vad som hänt mig en gång.

5) Du kan få klimapanelen att visa de olika givarnas mätvärden genom att hålla in "REST"-knappen cirka 10 sekunder tills det kommer en etta i vänster display. Du bläddrar sedan igenom givarna med vänster "AUTO"-knapp. Mätvärdet visas i höger display. Direkt minns jag att
1 är kupégivaren i taket vid takbelysningen,
2 är utetemp (egentligen temp i luftintagslådan för kliman)
3 är vänster värmeelement
4 är höger värmeelement
5 är förångaren
6 är kylvätsketemp
7 är tryck på högtryckssidan i köldmediekretsen (visas i bar)
8 tror jag att är styrspänning till kupéfläkt.
sen minns jag inte resten, för det är de sju första som brukar vara intressanta...

Sen finns det en diagnosfunktion för kombiinstrumentet. Den kommer du åt genom att med en penna trycka på en lilla runda knappen mitt i inställningsknappen för klockan. Där har jag inte funktionerna i huvudet, de bör du kunna googla fram på nätet, men jag minns att man kan läsa av bensintanksinnehållet i liter, och mätvärden från LMM och en sabla massa annat.

Du kan gärna läsa "Vad har du gjort med din 140 idag" så får du en liten bild av vad man kan hålla på med för att hålla liv i en sådan leksak. Slutligen hälsar jag dig givetvis välkommen som medlem i "Klubb Svarta Hålet", det finns egentligen inga gränser för vad en W140 kan få för sig att vilja sluka i reparationer och underhåll - i varje fall om man vill att den skall fungera fullt ut som det är tänkt, vad avser tekniska finesser och komfort.... :wink: :roll: :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

philip_w
Proffs
Proffs
Posts: 215
Joined: Wed 12 Jul, 2006 17:45
Location: Eslöv

Re: Nybliven ägare till en 400SE 93:a

Postby philip_w » Thu 13 Oct, 2016 19:58

Tack för beskrivningarna, provade funktionen med lilla knappen i klockvredet och det funkade fint.

philip_w
Proffs
Proffs
Posts: 215
Joined: Wed 12 Jul, 2006 17:45
Location: Eslöv

Re: Nybliven ägare till en 400SE 93:a

Postby philip_w » Fri 09 Dec, 2016 23:01

Tänkte uppdatera lite vad som hänt med mercan sen sist. och vad som ska göras under vintern

Började med att byta alla oljor i motor växellåda och bakaxel och givetvis filter i motorn och i växellådan.

Bilen vibrerade kraftigt vid inbromsning så det fick bli nya skivor och belägg fram.
Passade även på att dra av en bult till vänstra oket så det fick borras ett bra tag innan 10.9 bulten ville ge med sig.
Smörjde även upp alla åtta kolvarna fram.
När allt sen kommit ihop så försvann skakningarna vid inbromsning, och bromsarna tog så bra som man kan förvänta sig på en kvalitets bil. skönt de.

däremot så är det vibrationer när man kommer upp i 80 km/h känns som något med kardanaxeln, så det måste kollas upp.

provade att starta bensinvärmaren men det gick inte så värmaren demonterades och ska försöka serva den på något vis så att den funkar igen.
egentlligen är värmaren inte så nödvändig iom att bilen bara ska köras på somrarna men jag gillar när all utrustning fungerar som det ska.

Under höstens sista "finkörning" till Kristianstad så gav fönsterhissen upp på höger bakdörr samt att vänster bakdörr inte går att öppna inifrån sen tidigare.
Så båda dörrsidorna bak måste av, de också under vintern.

Köpte även ett par väldigt fina originalfälgar som det ska sättas nya däck på.

Sen finns det alltid en massa annat som ska fixas som tex att radion är död, trasig innerskärm bak, och lite lackskavanker.
Nuvarande stjärnor
400 SE 93:a
Föredetta stjärnor
220T 95:a
400E 93:a
200E 92:a
300E 88:a
230 78:a

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nybliven ägare till en 400SE 93:a

Postby Marie » Sat 10 Dec, 2016 01:57

philip_w wrote:Tänkte uppdatera lite vad som hänt med mercan sen sist. och vad som ska göras under vintern

Började med att byta alla oljor i motor växellåda och bakaxel och givetvis filter i motorn och i växellådan.

Bilen vibrerade kraftigt vid inbromsning så det fick bli nya skivor och belägg fram.
Passade även på att dra av en bult till vänstra oket så det fick borras ett bra tag innan 10.9 bulten ville ge med sig.
Smörjde även upp alla åtta kolvarna fram.
När allt sen kommit ihop så försvann skakningarna vid inbromsning, och bromsarna tog så bra som man kan förvänta sig på en kvalitets bil. skönt de.

däremot så är det vibrationer när man kommer upp i 80 km/h känns som något med kardanaxeln, så det måste kollas upp.

provade att starta bensinvärmaren men det gick inte så värmaren demonterades och ska försöka serva den på något vis så att den funkar igen.
egentlligen är värmaren inte så nödvändig iom att bilen bara ska köras på somrarna men jag gillar när all utrustning fungerar som det ska.

Under höstens sista "finkörning" till Kristianstad så gav fönsterhissen upp på höger bakdörr samt att vänster bakdörr inte går att öppna inifrån sen tidigare.
Så båda dörrsidorna bak måste av, de också under vintern.

Köpte även ett par väldigt fina originalfälgar som det ska sättas nya däck på.

Sen finns det alltid en massa annat som ska fixas som tex att radion är död, trasig innerskärm bak, och lite lackskavanker.


Köp innerskärmar medan de finns.... De blir hårda och spröda med åren, och utan så får man upp en massa skit där man definitivt INTE vill ha den, bl.a. i kupéns utluftningsventiler bakom stötfångarens sidor.

Bakdörren kan bli ganska svår att klä av innan du fått upp den. Kolla först att centrallåset låst upp på den aktuella dörren. sen är det bra att vara två. En drar hårt i ytterhandtaget och en ligger på rygg i baksätet och försöker pressa med fötterna (utan skor) vid låset. Förhoppningsvis släpper det då.

Bensineldad motor- och kupévärmare. Gissa vem som blev avis...
Djävelusisk att eftermontera eftersom man skall upp med ett rörställ som skall anslutas till vattensystemet mellan motor och torpedvägg. Knappt ens en barnmorska har händer som får plats där. Hade det inte varit för den proceduren hade jag köpt en begagnad från min hov- och livskrotare nere i Österrike.

Gött med riktiga bromsar, och att byta alla vätskor är aldrig fel på en bil där servicehistoriken kanske är en aning luddig.

När det gäller vibrationerna så kan jag bara säga "God Jakt!"

Det finns ungefär en halvmiljon saker som skapar vibrationer runt 80 på de här höskrindorna. Den ofjädrade vikten på varje hjul är ansenlig, det vet ju du nu när du haft loss hjul, bromsskivor och ok. Och det verkar finnas en egenfrekvens på framhjulen som passar precis vid 80.

Skall vi börja framifrån så är ju det självklara obalans i hjulen, men även glapp i någon av alla leder i framvagnen - glöm inte hjälpstyrarmen -, lite för stort lagerspel i framhjulen, stumma motorkuddar, växellådskudden, hardyskivorna, stödlagret mitt på kardanen, kuddar till slutväxeln, drivaxlar, ledpunkter i bakvagnsupphängningen.

Sen *kan* det också vara att motorn går lite orent runt 1500-1900 rpm och då *kan* det vara utslitna ventilstyrningar. Varva motorn till det området med öppna dörrar och känn efter med fingrarna om det rister i dörrarna vid det varvet. Om det gör det så är nästa steg kompressionsprov. Det räcker att en burk ligger sådär 15-20% under de andra för att det skall kännas...

Kul att läsa om någon annans vedermödor med en W140. Mina egna är väl ganska uttjatade vid detta laget...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

philip_w
Proffs
Proffs
Posts: 215
Joined: Wed 12 Jul, 2006 17:45
Location: Eslöv

Re: Nybliven ägare till en 400SE 93:a

Postby philip_w » Sun 11 Dec, 2016 16:29

Då ska jag försöka få tag i innerskärmar så fort som möjligt då, tror du att det finns nya att få tag i eller blir det till att leta på skrotarna?

Som tur är så kan jag öppna bakdörren utifrån :-D

Trodde inte att original bensinvärmare var något som du blev avis på.....har originalmonterad telefon också. Häftigt men lite obekvämt för armbågen när man kör.

Då får jag räkna med ett tidsödande jobb att hitta vibrationerna, men jag ska inte ge upp för det är värt att få bilen så komfortabel som den var från fabrik.

Återkommer när/om jag hittar vad som orsakar vibrationerna.

PS vet du var man kan få tag i urtagsverktyg till Becker originalstereon.

Mvh Philip
Nuvarande stjärnor
400 SE 93:a
Föredetta stjärnor
220T 95:a
400E 93:a
200E 92:a
300E 88:a
230 78:a

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nybliven ägare till en 400SE 93:a

Postby Marie » Sun 11 Dec, 2016 19:36

philip_w wrote:Då ska jag försöka få tag i innerskärmar så fort som möjligt då, tror du att det finns nya att få tag i eller blir det till att leta på skrotarna?


De fanns i varje fall nya i våras. De från skroten är ju i princip lika gamla och sköra så de är nästan omöjliga att demontera oskadda. Dessutom skjuts de lätt sönder av stenskott när de blivit sköra, så boten är kortsiktig. Men vad göra den dagen de nya inte finns mera? Mina gamla var lappade med urklipp från oljedunkar och popnit i ett antal år. Men i våras tog vi tag i problemet på allvar och bytte till nya innerskärmar.

philip_w wrote:Som tur är så kan jag öppna bakdörren utifrån :-D


Det är inte så enkelt då, att den bara är barnspärrad???

philip_w wrote:Trodde inte att original bensinvärmare var något som du blev avis på.....har originalmonterad telefon också. Häftigt men lite obekvämt för armbågen när man kör.


Det fanns ju lite olika telefonmontage. Det i med urtag i armstödet är jag inte avis på, då var det på sidan av mittkonsolen trevligare.

philip_w wrote:Då får jag räkna med ett tidsödande jobb att hitta vibrationerna, men jag ska inte ge upp för det är värt att få bilen så komfortabel som den var från fabrik.

Återkommer när/om jag hittar vad som orsakar vibrationerna.


Börja med att kolla *NOGA* på stödlager och hardyskivor. Inte snordyrt och borde vara ett starkt alternativ när du tycker att vibrationerna kommer därifrån.

philip_w wrote:vet du var man kan få tag i urtagsverktyg till Becker originalstereon.


Din Mercedeshandlare eller nånstans på e-bay, och troligen även i universalsatser med bilradiourmonteringsverktyg. Jo det är lugnast att ha verktygen, för att plocka ur stereon har man väl gjort så många gånger vid detta laget att man kan göra det i sömnen...
Fast de som nysåldes i Sverige hade vanligen inte Becker, utan Blaupunkt Toronto monterade hos importören/Philipsons, så det är en sådan jag har... Även de är snordyra på begmarknaden idag.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Nybliven ägare till en 400SE 93:a

Postby doolar » Sun 18 Dec, 2016 12:39

Trevlig tråd - vill du ha den flyttad till projektdelen av forumet så citera mig eller skicka PM så flyttar jag den. Jag tror du får fler läsare där, och därmed mer hjälp med dina frågor (och vi blir fler som hittar och läser). :-D

Om armaturen till tanken är liknande eller samma typ som den till W124 så kan det bara vara att flottörmekanismen är smutsig. Ut med den och rengör. Ett annat bra knep för att den inte ska bli trött är att alltid fulltanka så den får jobba hela vägen. Men Marie kan nog förtydliga om det finns någon liknelse mellan modellerna, jag har aldrig skruvat i en W140.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nybliven ägare till en 400SE 93:a

Postby Marie » Sun 18 Dec, 2016 18:39

doolar wrote:Men Marie kan nog förtydliga om det finns någon liknelse mellan modellerna, jag har aldrig skruvat i en W140.


Problemet för mig är detsamma fast tvärtom. Jag har haft isär skiten på W140, men aldrig på en W124 :wink:
Jag *tror* dock att det är samma princip. En flottör som löper utefter en gejder inuti ett yttre skyddsrör. Två resistanstrådar löper längs hela rörets höjd och flottören förbinder dem på sin aktuella höjd.
Ja blir det då oxid och avbrott så visar tankmätaren noll, och samtidigt finns risken att flottören kärvar på gejdern och fastnar vid någon höjd, i synnerhet om tanken varit utsatt för undertryck och bucklats samman så att flottörens skyddsrör klämts/böjts.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Nybliven ägare till en 400SE 93:a

Postby doolar » Mon 19 Dec, 2016 16:16

Marie wrote:
doolar wrote:Men Marie kan nog förtydliga om det finns någon liknelse mellan modellerna, jag har aldrig skruvat i en W140.


Problemet för mig är detsamma fast tvärtom. Jag har haft isär skiten på W140, men aldrig på en W124 :wink:
Jag *tror* dock att det är samma princip. En flottör som löper utefter en gejder inuti ett yttre skyddsrör. Två resistanstrådar löper längs hela rörets höjd och flottören förbinder dem på sin aktuella höjd.
Ja blir det då oxid och avbrott så visar tankmätaren noll, och samtidigt finns risken att flottören kärvar på gejdern och fastnar vid någon höjd, i synnerhet om tanken varit utsatt för undertryck och bucklats samman så att flottörens skyddsrör klämts/böjts.


Då är det samma typ/princip. :-)
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests