Hej gott folk. Det var ett tag sedan. Småbarnslivet är döden för en w140 ägare. En fråga. Jag har en tråd om min kupefläkt vill jag minnas. Men jag bytte iallafall fläkt men då uppstod konstiga fenomen. Den gick på högvarv och lite mitt i mellan osv. Nu bytte jag iallafall fläktreglaget. Det som sitter på fläkten och skall dela ut mer eller mindre jord till fläkten så att säga.
Satte dit det och allt funkade fint i 3 minuter. Sen blev det helt dött. Öppnade upp och petade till på kontakten till reglaget. Då hoppade allt igång igen. Frid och fröjd tänkte jag. Jag kanske inte fick i kontakten korrekt även om den nu satt helt intryckt. Körde återigen några km och plötsligt stendöd igen.
Samma procedur. Tig nu isär kontakten och inspekterade. Allt ser toppenbra ut. (Den är ny) alla kablar sitter ordentligt fast och allt. När jag trycker till på kontakten så trycker jag ju även på hela reglaget/styrdonet. Och det sitter monterat på fläkten med den här zinkpastan som medföljde. Den ligger alltså mellan reglaget och stommen på fläkten. Min fråga: skall stålchassit på reglaget jorda i fläkten? Och om det nu skall det kan det bli problem med det då pastan är där. Och leder pasta ström? Osv. Eller kan. Det vara glapp i reglaget och när jag trycker lite så hoppar det igång eller är det så att när jag trycker/vickar lite lätt så jordar den och hoppar då igång. Tusen funderingar.
Kylpastan till fläktnotståndet/reglaget.
Re: Kylpastan till fläktnotståndet/reglaget.
Jag vågar inte försöka komma med några vildare teorier om vad som spökar, men jag har en stilla undran i all ödmjukhet. Vad har regulatorn för ursprung?
Det finns ju en hel del billigare efterapningar på marknaden, och efter vad jag läst på det tyska W140-forumet, så är många av dem av tvivelaktig kvalitet. Original, Bosch eller Behr är väl det som de flesta hamnar på efter några försök. Jag har lyckligtvis - ta i trä - ännu ej haft problem med fläkten för egen del. Kylpastan är hur som helst av yttersta vikt eftersom komponenter i regulatorn annars överhettas och går hädan.
Det finns ju en hel del billigare efterapningar på marknaden, och efter vad jag läst på det tyska W140-forumet, så är många av dem av tvivelaktig kvalitet. Original, Bosch eller Behr är väl det som de flesta hamnar på efter några försök. Jag har lyckligtvis - ta i trä - ännu ej haft problem med fläkten för egen del. Kylpastan är hur som helst av yttersta vikt eftersom komponenter i regulatorn annars överhettas och går hädan.
Re: Kylpastan till fläktnotståndet/reglaget.
Hej. Ned det är Hella som är märket.
Verkar vara något glapp. Så fort jag trycker lite lätt på den så hoppar det igång. Får returnera.
Verkar vara något glapp. Så fort jag trycker lite lätt på den så hoppar det igång. Får returnera.
Re: Kylpastan till fläktnotståndet/reglaget.
Osse wrote:Hej. Ned det är Hella som är märket.
Verkar vara något glapp. Så fort jag trycker lite lätt på den så hoppar det igång. Får returnera.
Mitt fläktreglage pajade och jag köpte ett nytt av halvbra kvalitet fläkten gick i några månader sedan la den av. Köpte då ett nytt Bosch. Dyrt! Döm om min förvåning när fläkten inte gick med det heller. Det visade sig att det var själva motorn som var slut men fungerade ibland om om man petade på den. Jag försökte plocka isär motorn men det var i princip omöjligt så jag köpte ett helt "nytt" paket m motor o reglage från en 600:a.
Så kolla motorn innan du beställer nytt reglage.
Re: Kylpastan till fläktnotståndet/reglaget.
Hej hej. Returnerade och fick ett nytt. Fungerar fint nu
Re: Kylpastan till fläktnotståndet/reglaget.
Osse wrote:Hej hej. Returnerade och fick ett nytt. Fungerar fint nu
Nyfiken... Hella och Behr är ju samma, så jag undrar var du köpte det?
Re: Kylpastan till fläktnotståndet/reglaget.
På cd on köpte jag det. Döm om min förvåning när jag såg att de hade såna bildelar. Fungerar fint nu när jag fått ett nytt iallafall.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 21 guests