Gnäll och skum från servo (400SE -92)

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Gnäll och skum från servo (400SE -92)

Postby Gelgamesh » Fri 17 Feb, 2017 19:56

Fick bli lite motion av bilen idag. Men eftersom den läcker lite servoolja när den står länge så kollade jag oljan i behållaren. Eller ja... Dumt nog kom jag ihåg detta efter att ha startat och hört hur det gnäller från servot.

Det tråkiga är att ljudet inte försvunnit det minsta efter flera mil "motionstur". Och det är väldigt "skummigt" i behållaren.

Har jag gjort ett dyrt misstag eller bara använt fel olja? Eller finns det någon luftningsprocedur jag inte känner till?

Finns det andra kufiska saker att tänka på eller har jag helt enkelt pajat min bil?


(hyggligt erfaren biltok, men är alldeles för "Citroënskadad", så allt som inte har grön hydraulolja är nytt för mig.)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Gnäll och skum från servo (400SE -92)

Postby Fotografen » Fri 17 Feb, 2017 21:50

Jag har inte mekat w140 men prova luftningsproceduren i min "råmande servo"-tråd i w163-avdelningen.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Gnäll och skum från servo (400SE -92)

Postby Marie » Sun 19 Feb, 2017 00:16

Hej (igen)!

Du har sannolikt startat motorn med för låg oljenivå i styrservots behållare. Därvid har luft sugits in i pumpen och tryckts ut i styrväxeln. Troligen har du inte åstadkommit någon bestående skada, men du har ett pyssel framför dig att få ut luften igen. Det är viktigt att INTE starta motorn förrän systemet är fyllt och luftfritt.
Dokumenten AR46.30-P-0010A och RA46097650715X i WIS ger närmare anvisningar om proceduren för fyllning och avluftning.

Detta kan vara ett tillfälle att byta olja och oljefilter i styrservot och fylla med rätt olja (MB Styrservoolja - inte vanlig ATF) och om du har läckage, prova att tillsätta 3% Omega 917 (bör vara ett känt preparat för en citroënist). Omega 917 har hållit läckaget vid axeltätningen på min styrservopump borta nu i 18000 mil.

Jag har båda WIS-dokumenten som pdf, men kan ju inte bifoga dem här. Skicka ett PM med mailadress så mailar jag dem till dig.

Fotografens metod verkar vara förenligt med vad MB skriver i sina anvisningar så den kan du nog prova.
MB är ju bara väldigt tydliga med att påpeka att man INTE får starta motorn förrän systemet är korrekt fyllt, för att inte få luft och skumbildning. Vad man skall göra om man redan klantat sig säger de däremot inte något om, så Fotografens anvisning är nog ett bra tips som kanske MB borde lägga till i WIS... :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Gnäll och skum från servo (400SE -92)

Postby Gelgamesh » Sun 19 Feb, 2017 08:50

Tusen tack. Jag skickar PM. :)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Gnäll och skum från servo (400SE -92)

Postby Gelgamesh » Sun 19 Feb, 2017 10:46

Under tiden har jag kollat runt lite och insett att det kanske inte var den bästa av idéer att hälla ATF-olja i servostyrningen. "Tyckte den såg röd ut" var den något ignoranta tanken bakom detta. Nästa tanke är hur mycket mitt långa och fruktlösa provkörningsförsök riskerat att skada något?

Sänder en ödmjukhetens tanke till alla Citroën-nybörjare som gjort de mest egendomliga av misstag och fått mig att skaka på huvudet och tänker, hur mycket bättre är jag själv då?

Jag har självklart denna bil stående på godsets mest trånga garageplats. Detta kräver backande och mycket styrning. Så "Röda Berith" skall idag få byta plats med den absolut felfria Citroën XM:en "Grålle" som onödigt nog vinterförvaras i verkstadens rymligaste mekplats.

Dagens ord får bli "eftertanke". För det var inte särskilt många rätt i den här helheten.

Jag är lite duktigare än så här... egentligen.

(Ursäkta detta terapiartade inlägg)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Gnäll och skum från servo (400SE -92)

Postby Marie » Sun 19 Feb, 2017 11:56

Hej!
Som jag skrev innan, tror jag inte att du åstadkommit någon bestående skada. Bara lite extra pyssel. Sitter och väntar på mässan i kyrkan nu. Återkommer i eftermiddag med pdf-filerna via mail.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Gnäll och skum från servo (400SE -92)

Postby Marie » Sun 19 Feb, 2017 17:42

Mail skickat!
Ack vad jag log när du skrev dina tankar kring citroënnykomlingar. Oj vilka grodor jag troligen skulle göra mig skyldig till om jag skaffade en cittra....
På något sätt misstänker jag att en XM är mindre servicekrävande än en W140, så din "garagerockad" låter välbetänkt.... :oops:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Gnäll och skum från servo (400SE -92)

Postby Gelgamesh » Sun 02 Apr, 2017 20:01

Hej igen. Som av en händelse väcktes "Berith" ur sin vila idag. Det som började som en vision om att städa garaget blev snabbt ett undflyende resonemang om att det bästa jag kunde göra vore att städa ut Mercan. Jättestolt efter att ha fått ut nära 2.3 ton ur verkstan kände jag mig nöjd och stängde porten. Men innan dess gjorde jag något mycket olydigt. Eftersom det redan var ATF i servot så fyllde jag upp lite extra och gjorde sen som så att jag lyfte upp framhjulen och svängde en massa gånger (avstängd motor) och fyllde efterhand. Det var inte lite luft som måste ha gömt sig kan jag säga. Och jag inser att man som Citroënägare är väldigt bortskämd i detta med luftning. Alltid något. Synd bara att man på trettio år som biltok inte har lyckats lära sig hur man egentligen skall göra med "vanligt servo".

Efter en lång och mycket närande mystur med tyst servo undrar jag nu vad som är bästa knepet vid oljebyte. Alltså, jag tänkte köpa rätt olja samt byta det lilla filtret. Men vågar man köpa oljan i vilken affär som helst? AD i Kinna påstår att de har olja som är "godkänd av både Audi, MB m.fl." Och det är alltså inte ATF vi talar om då utan "riktig" servoolja.

Min idé är helt enkelt att suga ur ATF och ersätta med rätt olja och göra om proceduren några gånger. Men det känns både som att onödigt med pengar och olja kommer gå åt innan min OCD anser att det är bra nog. Hur hade ni som vet vad ni gör burit er åt om ni råkat få tag på en bil med fel olja i servot? Bästa "flushningsprocedur" alltså? Och jag kan ju även behöva lite mentalt stöd i fråga om i vilket läge det nya filtret skall i. Om jag gör det direkt blir det ju ATF-sjukt, och om jag väntar tills systemet är flushat så ligger ju ATF kvar i filtret och lurar. Och om jag flushar filterlöst så kanske jag får en snigel i ögat...

Japp. Så här dålig blir man i huvudet av att bara ha mekat Citroën i 25 år.

(Marie, du hade varit en exemplarisk XM-ägare. Det behövs akut sådana som du i Citroënvärlden.)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests