Stötdämpare bak, original vs. Bilstein?

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Stötdämpare bak, original vs. Bilstein?

Postby Gelgamesh » Wed 24 May, 2017 21:21

Rubriken sa väl egentligen allt. Originaldämpare för 5000kr/paret ungefär eller Bilstein "vet-ej-vilken-sort" för pris jag inte känner till?

Synpunkter? Glöm inte att jag är svårt skadad av decennier av passionerat arbete med samtliga av Citroëns fräna system. Väldigt kinkig med fjädringskänsla alltså.

Det gäller en 400SE från 1992 som just nu känns ganska bedrövlig bak.

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Stötdämpare bak, original vs. Bilstein?

Postby Bullmerca » Wed 24 May, 2017 22:44

Vi får vänta på svar från Marie här tror jag :-) Jag har ju själv en 400SE-92, känns bra i fjädringen men har ett missljud höger bak som snart ska kollas, kan ju vara dämparen om det inte är en bussning.
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Stötdämpare bak, original vs. Bilstein?

Postby Marie » Sat 27 May, 2017 01:28

Har du nivåreglering så är Du som Citronist nog mera kompetent än jag.

Är det däremot "normal" stålfjädring bak på din bil, så kostade två original bakdämpare våren 2013 här i Sverige SEK 4702,63, så 5000 idag låter inte helt orimligt. Vid bytet hade min bil rullat 29.252 mil. Idag står vägmätaren på 36.728 mil. Dämparna är fortfarande helt friska trots fyra resor Österrike tor med full last och släp. Alltså är MB-Original inte total skit i det här sammanhanget. Jag undrar verkligen om Bilstein är bättre?

f.ö. är aktuellt pris hos Autohaus Dröge i Werl EUR 456,06 + frakt.

Frågan är bara om inte det borde handla om en totalrenovering av bakvagnen för att få en citronist åtminstone halvvägs nöjd. Fräscha stag och bärarmslagringar och byte av de fyra "elefantfötterna" skulle säkerligen förbättra fjädringskomforten åtskilligt (och det behövs nog även fram)
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Stötdämpare bak, original vs. Bilstein?

Postby Gelgamesh » Sat 27 May, 2017 08:24

Tackar för eminent svar i vanlig ordning.

Helt vanlig fjädring på min bil. Skönt att veta att original funkat bra för dig. Mina är original och har inte rullat många mil, men har många års stillestånd, och de känns som cykelpumpar nästan. Lite därav min oro, men du sa vad jag behövde höra. Original är bra nog. :)

Kommer ihåg det du sa om elefantfötterna när vi sågs, och jodå. Det lär bli till att se över allt pö om pö. Överst på listan står dock växellådsupphängning (helslut gummi) och de sorgliga bakdämparna. Sen får vi se om det blir ett sabbatsår på pallbockar eller rullande projekt. Båda alternativen har sina fördelar och nackdelar.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Stötdämpare bak, original vs. Bilstein?

Postby Marie » Sat 27 May, 2017 10:38

Ett sabbatsår på pallbockar låter mycket farligt. Ta ett område i taget, så blir det hanterbart både ekonomiskt och känslomässigt. En 25 år gammal W140 är ett fat utan botten om man går igång i stor stil och börjar tänka "jag tar detta också ( i en helt annan ände) när jag ändå håller på".
Ta de mest akuta problemen först, och fixa dem samt det som därvid ändå är helt- eller halvvägs demonterat. Till exempel om du tar ner bakvagnsbryggan för att byta elefantfötter, så byt broms- och bränslerör samtidigt. Det är en miljon gånger lättare när bakvagnsbryggan ändå är ur vägen. Snåla inte heller utan byt alla ledpunkter i bak- respektive framvagn när du ändå håller på. Ett stag som för stunden är OK går sönder nästa månad, så det blir tröstlöst. Lägg upp en underhållsplan helt enkelt över de närmsta åren. Sen kommer mr Murphy ändå att framtvinga rockader i den planen... :mrgreen:

Ger du dig däremot in på ett sabbatsår på pallbockar blir det nog 10 år eller för evigt....

Att tänka på är också att det är mer som går sönder på grund av åldrande än vad som de facto slits ut. Därför är jag inte en obetingad vän av låga miltal. Som någon skrev på ett tyskt forum: "Es heißt 'Fahrzeug' nicht 'Stehzeug'! "
Man kan ju lika gärna få ut så många mil körglädje som möjligt för pengarna...
Last edited by Marie on Sat 27 May, 2017 11:08, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Stötdämpare bak, original vs. Bilstein?

Postby Gelgamesh » Sat 27 May, 2017 11:03

Är helt med dig där också. Låt oss nöja oss med att jag har lärt mig den hårda vägen...

Kul nördig koppling mellan W140 och Citroën XM i det du säger. Man brukar ge samma råd där kring bakvagnen. Skall du göra "bla bla" så kosta på dig att sänka ner bakramen så blir "bla bla och bla samt bla och även bla" hundra gånger enklare.


Fler nördiga iakttagelser:

Som Citroënfantast inser man att det är hysteriskt många rörliga punkter i bakvagnen på en Merca (24?) medan en Citroën har totalt fyra st. INKLUSIVE hjullagret.

I samma mening kan man ju fundera på att Citroën trots världens mest minimalistiska bakvagn lyckats få in flest antal andra exotiska komponenter i samma bakram. Bara och välja mellan vilken väg till psyket man vill ta alltså... Skogar av rör, gasklockor, elektrohydrauliska ventiler eller en helt vanlig multilink med fler bussningar än vad som egentligen ansetts möjligt.

Vilken tur att jag har objekt av båda sorter.... Och dessutom två stycken luftfjädrade tunga bussar med aktiv krängningshämning.

Konsten att skaffa sig sofistikerade problem...

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Stötdämpare bak, original vs. Bilstein?

Postby Marie » Sat 27 May, 2017 11:30

Gelgamesh wrote:Som Citroënfantast inser man att det är hysteriskt många rörliga punkter i bakvagnen på en Merca (24?) medan en Citroën har totalt fyra st. INKLUSIVE hjullagret.


Ja, hur definierar man rörliga punkter? Jag räknar till 30 rörliga punkter i bakvägen på w140 exklusive elefantfötterna (alltså 34 med dem). Och då är inte slutväxeln och drivaxlarna heller med i kalkylen, och jag har räknat vardera hjullagret som ett. Och skall gummiinfästningen i vardera änden av stötdämparna räknas? Då ökar det med ytterligare fyra....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests