Paranoid lagringsfråga.

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Paranoid lagringsfråga.

Postby Gelgamesh » Fri 02 Jun, 2017 09:31

(Bläddra ner till "Alltså" om du inte orkar läsa min svada)

Inte för att jag skall lägga min bil i malpåse, men den är tillfälligt avställd i väntan på delar och tid. Den får vila av ren empati då en del saker är för dåliga (brustet växellådsfäste, stötdämpare, fördelarlock m.m.)

Eftersom jag har nya däck och är Citroënskadad (och säkert knäpp) så snurrar ju tankarna igång, och jag vet att detta tangerar hårklyverier, men here goes:

-Däcken. Dyrt men litet problem. Dock störande med vibrationer. Hjälper sådana där "urgröpta/konkava" hjuldollys alls? Eller finns det bättre doningar?

-Bussningar. Man vill ju helst palla upp bilen och avlasta upphängningar så gott det går, men gör man bussningarna en björntjänst då? De borde ju vara ganska hårt vridna om hjulen hänger fritt?

-Hydrauliska upphängningar för motor och hjälpramar, Som sagt, jag är Citroënskadad och förklarar gärna fenomenet "demolekylär diffusion" för den som undrar. Mina cittror ser jag till att förvara med trycklös fjädring (ihopsjunken fjädring). De gamla löser det automatiskt men bilar med "antisjunk" från 94 och framåt kan hålla höjden i åratal, och dessa brukar man då hitta som ladufynd med kassa klockor. Membranen släpper alltså ut avsevärt mindre självläck om de avlastas. Och jag kan inte hjälpa det men jag tänker att samma situation gäller för de hydrauliska kuddarna på w140.

-Fjädrar och dämpare. Fjädern borde vara solklar för även en Citroënist. Så utsträckt som möjligt borde vara bra för denna. Men stötdämparna? Mina originaldämpare har absolut inga stora mil bakom sig men är slut bak efter många års stillestånd. Hade de mått bättre av att "hänga" tro? Känns som att det inte spelar någon roll där, men jag var som sagt Citroënskadad och har mest sett gasklockor i mitt snart 30-åriga bilinnehav.


Alltså:

Om DU rent hypotetiskt skulle långtidsförvara din W140 som är fräsch i chassi/fjädring/motorupphängning; vad skulle DU då prioritera och hur? Däcken? Fjädrarna? Bussningar?

Man kanske skulle ställa sig frågan vad som är enklast och billigast att offra i stället. Då flummar jag förstås iväg och tänker mig en uppallad kaross med visst stöd för motor/låda samt remmar som spänner upp fjädrarna. Då borde man ha löst allt men kanske dödar sina fjädrar, vilket ändå kanske är det bästa. Chansen är ju att de klarar sig samtidigt som man slipper däckvibrationer...?

Ja ni fattar. Förvirrade tankar under påverkan av en alldeles för stark förmiddagskaffe.

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Paranoid lagringsfråga.

Postby AMG108 » Fri 02 Jun, 2017 09:39

Ställ den så att den är ivägen för något, då får du knuffa den ofta... ;)

Nej. Är du noga med däcken kan du väl skaffa några billiga hjul att ta på så kan du hänga orginalen på en mörk sval vägg sålänge?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Paranoid lagringsfråga.

Postby Marie » Fri 02 Jun, 2017 10:28

Diffusion drabbar ju främst trycksatta gassystem. Det lär inte drabba motorkuddar och 'elefantfötter' i nämnvärd omfattning såvida du inte planerar flera decenniers undanställning. Där finns ingen trycksatt gas.
Uppställningshjul är ett bra förslag, annars gör du som man brukar med uppallningar , man pallar upp under bärarmarna.

Sen vill jag varna dig. I tyska 140-forumet är det varje vår fullt av frågor kring bilar som under vinteravställningen drabbats av mysko elektronikfel. W140 verkar tycka mycket illa om längre stillestånd.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Paranoid lagringsfråga.

Postby Marie » Fri 02 Jun, 2017 12:16

AMG108 wrote:Ställ den så att den är ivägen för något, då får du knuffa den ofta... ;)

Nej. Är du noga med däcken kan du väl skaffa några billiga hjul att ta på så kan du hänga orginalen på en mörk sval vägg sålänge?

Jag skulle i så fall föreslå följande:
Ställ in bruksbilen i ett garage och palla upp 140n direkt utanför porten .. :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests