Inlärning av fönsterhissar

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
philip_w
Proffs
Proffs
Posts: 215
Joined: Wed 12 Jul, 2006 17:45
Location: Eslöv

Inlärning av fönsterhissar

Postby philip_w » Fri 30 Jun, 2017 21:07

Har för mig att jag läst någonstans att elhissarna måste läras up när strömmen varit bruten, stämmer det?

Mina funkar inte så som jag vill iaf. ena bakhissen går som jag tror att alla ska fungera dvs man trycker ner en gång på knappen och den går ner automatiskt
och när man trycker upp en gång så går den upp automatiskt. Den andra bakrutan funkar bara om man håller in knappen hela tiden.

Fram så funkar auto läget ner men upp så stannar rutan ungefär 8 cm från toppen och går sen ner till halvvägs.

Någon som vet hur det ska vara? mvh
Nuvarande stjärnor
400 SE 93:a
Föredetta stjärnor
220T 95:a
400E 93:a
200E 92:a
300E 88:a
230 78:a

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Inlärning av fönsterhissar

Postby Marie » Fri 30 Jun, 2017 23:44

philip_w wrote:Har för mig att jag läst någonstans att elhissarna måste läras up när strömmen varit bruten, stämmer det?


Jo, det måste man.

philip_w wrote:Mina funkar inte så som jag vill iaf. ena bakhissen går som jag tror att alla ska fungera dvs man trycker ner en gång på knappen och den går ner automatiskt
och när man trycker upp en gång så går den upp automatiskt. Den andra bakrutan funkar bara om man håller in knappen hela tiden.

Fram så funkar auto läget ner men upp så stannar rutan ungefär 8 cm från toppen och går sen ner till halvvägs.

Någon som vet hur det ska vara? mvh


Om det är rätt grejer så finns det en tryckpunkt i brytarna, både upp och ned. Du kör först ned rutan med knappen tryckt till tryckpunkten och håller kvar tills du hör ett litet knäpp sådär 5 sek efter att rutan nått ändläget, sen gör du likadant upp. Samma procedur på alla rutorna.

Som jag misstänker så går framrutorna för tungt c:a 8 cm från toppläget. Där bryter automatiken på klämskyddet, och hissar ner rutan en bit.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

philip_w
Proffs
Proffs
Posts: 215
Joined: Wed 12 Jul, 2006 17:45
Location: Eslöv

Re: Inlärning av fönsterhissar

Postby philip_w » Sat 01 Jul, 2017 21:26

Marie wrote:
philip_w wrote:Har för mig att jag läst någonstans att elhissarna måste läras up när strömmen varit bruten, stämmer det?


Jo, det måste man.

philip_w wrote:Mina funkar inte så som jag vill iaf. ena bakhissen går som jag tror att alla ska fungera dvs man trycker ner en gång på knappen och den går ner automatiskt
och när man trycker upp en gång så går den upp automatiskt. Den andra bakrutan funkar bara om man håller in knappen hela tiden.

Fram så funkar auto läget ner men upp så stannar rutan ungefär 8 cm från toppen och går sen ner till halvvägs.

Någon som vet hur det ska vara? mvh


Om det är rätt grejer så finns det en tryckpunkt i brytarna, både upp och ned. Du kör först ned rutan med knappen tryckt till tryckpunkten och håller kvar tills du hör ett litet knäpp sådär 5 sek efter att rutan nått ändläget, sen gör du likadant upp. Samma procedur på alla rutorna.

Som jag misstänker så går framrutorna för tungt c:a 8 cm från toppläget. Där bryter automatiken på klämskyddet, och hissar ner rutan en bit.


Då gjorde jag rätt men det tog sig då inte på en av bakrutorna, ska prova igen. ska prova med silikonspray på rutlisterna fram.
Nuvarande stjärnor
400 SE 93:a
Föredetta stjärnor
220T 95:a
400E 93:a
200E 92:a
300E 88:a
230 78:a


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests