ASR

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

ASR

Postby Lasse Bender » Sun 02 Jul, 2017 17:46

ASR och bromslampan tänds emellanåt. Vad kan felet vara?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: ASR

Postby Marie » Sun 02 Jul, 2017 21:42

Lasse Bender wrote:ASR och bromslampan tänds emellanåt. Vad kan felet vara?


Jag gissar att du med bromslampan menar ABS-lampan?

Jag säger som alltid när det gäller de här vagnarna: "Läs felkoderna!!!!"

När uppträder det här felet? Ser du något samband med kraftiga styrutslag eller kraftiga fjädringsrörelser?
I så fall är min personliga gissning att du har kabelbrott i ABS-givaren till endera framhjulet. Vilket av dem får du lättast reda på med felkodsläsning. Efter att ha försökt laga kabeln har jag bara ett recept på reparation: Byt till ny ABS-givare! Där kan finnas tre alternativ:
1) Ny givare från Mercedes. Kostade facila 440 Euro i Österrike i september 2011. Dagens notering är vid postorder från min vanliga lev. i Tyskland: vänster 288€, höger 576€.
2) Kvalitetspirat från Bosch. Något billigare.
3) Begagnad från skroten. Håller sannolikt inte särskilt länge eftersom de brukar ge upp runt 25000 mil, men är ett alternativ om du snart tänker sälja bilen.

Av samma skäl som anföres i 3) kan du räkna med att andra sidan snart också tackar för sig, så ta med det i kalkylen.

Har du riktig bonntur *kan* det vara något billigare som att rengöra ABS-kransen, eller oxid i kontaktstycket till givaren, så undersök alla sådana saker i första hand. Berätta gärna också efteråt hur facit blev. Det ökar kunskapsbasen i forumet.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: ASR

Postby Lasse Bender » Sun 02 Jul, 2017 23:00

Det här uppstod efter en grundlig tvätt av hjulhusen med högtryck. Har kommit och gått och var borta några veckor men i dag var det tillbaks igen. Uppstår när man kör sakta utan några större fjädring eller rattrörelser. Min tanke var givetvis som du säger men tycker det är lite tidigt med tanke på att bilen bara gått drygt 11´mil. Den vänstra givaren bytte verkstaden vid 8600 mil i samband med att de bytte stabbstaget och då råkade ha sönder givaren. Detta stod dom för helt och hållet. Det är ASR-lampan och lampan till höger om den som indikerar slitna belägg? som lyser emellanåt. Mina funderingar är om det har blivit fukt i givarna efter tvätten. Men kan förstås också vara som du säger oxid i kontaktstycket. Blir att plocka isär och undersöka.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: ASR

Postby Marie » Sun 02 Jul, 2017 23:43

Lasse Bender wrote:Det här uppstod efter en grundlig tvätt av hjulhusen med högtryck. Har kommit och gått och var borta några veckor men i dag var det tillbaks igen. Uppstår när man kör sakta utan några större fjädring eller rattrörelser. Min tanke var givetvis som du säger men tycker det är lite tidigt med tanke på att bilen bara gått drygt 11´mil. Den vänstra givaren bytte verkstaden vid 8600 mil i samband med att de bytte stabbstaget och då råkade ha sönder givaren. Detta stod dom för helt och hållet. Det är ASR-lampan och lampan till höger om den som indikerar slitna belägg? som lyser emellanåt. Mina funderingar är om det har blivit fukt i givarna efter tvätten. Men kan förstås också vara som du säger oxid i kontaktstycket. Blir att plocka isär och undersöka.

Ja, som du beskriver det, så låter det som om fukt från högtryckstvättandet skulle kunna vara en faktor i sammanhanget. Faktiskt ingår slitagevarnarna i samma kabel som ABS-givaren. alltså låter det som att kontaktstycket skulle kunna vara aktuellt. Det sitter uppe i motorrummet intill den "falska torpedväggen" på höger resp vänster sida. Annars kan man ju också fundera på om det kan finnas någon skada i ytterhöljet till kabeln för ABS-givare och slitagevarnare där fukt trängt in och orsakat nuvarande spökerier.
Helt klart ger ABS-givarstörning först utslag på ASR. Det krävs större störningar innan även ABS-systemet rapporterar fel. Du får helt enkelt kolla hela vägen från själva slitagevarnanrna i klossarna resp. ABS-givarna upp till kontaktstycket uppe i motorrummet.
Det här börjar bli riktigt intressant!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: ASR

Postby Lasse Bender » Mon 03 Jul, 2017 11:54

Marie wrote:
Lasse Bender wrote:Det här uppstod efter en grundlig tvätt av hjulhusen med högtryck. Har kommit och gått och var borta några veckor men i dag var det tillbaks igen. Uppstår när man kör sakta utan några större fjädring eller rattrörelser. Min tanke var givetvis som du säger men tycker det är lite tidigt med tanke på att bilen bara gått drygt 11´mil. Den vänstra givaren bytte verkstaden vid 8600 mil i samband med att de bytte stabbstaget och då råkade ha sönder givaren. Detta stod dom för helt och hållet. Det är ASR-lampan och lampan till höger om den som indikerar slitna belägg? som lyser emellanåt. Mina funderingar är om det har blivit fukt i givarna efter tvätten. Men kan förstås också vara som du säger oxid i kontaktstycket. Blir att plocka isär och undersöka.

Ja, som du beskriver det, så låter det som om fukt från högtryckstvättandet skulle kunna vara en faktor i sammanhanget. Faktiskt ingår slitagevarnarna i samma kabel som ABS-givaren. alltså låter det som att kontaktstycket skulle kunna vara aktuellt. Det sitter uppe i motorrummet intill den "falska torpedväggen" på höger resp vänster sida. Annars kan man ju också fundera på om det kan finnas någon skada i ytterhöljet till kabeln för ABS-givare och slitagevarnare där fukt trängt in och orsakat nuvarande spökerier.
Helt klart ger ABS-givarstörning först utslag på ASR. Det krävs större störningar innan även ABS-systemet rapporterar fel. Du får helt enkelt kolla hela vägen från själva slitagevarnanrna i klossarna resp. ABS-givarna upp till kontaktstycket uppe i motorrummet.
Det här börjar bli riktigt intressant!


Körde 5-6 mil idag inga lampor tändes. Tror jag avvaktar lite med undersökningen. Tack Marie!

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: ASR

Postby s500lang » Tue 04 Jul, 2017 16:44

Marie wrote:
Lasse Bender wrote:ASR och bromslampan tänds emellanåt. Vad kan felet vara?


Där kan finnas tre alternativ:
1) Ny givare från Mercedes. Kostade facila 440 Euro i Österrike i september 2011. Dagens notering är vid postorder från min vanliga lev. i Tyskland: vänster 288€, höger 576€.
2) Kvalitetspirat från Bosch. Något billigare.
3) Begagnad från skroten. Håller sannolikt inte särskilt länge eftersom de brukar ge upp runt 25000 mil, men är ett alternativ om du snart tänker sälja bilen.

Av samma skäl som anföres i 3) kan du räkna med att andra sidan snart också tackar för sig, så ta med det i kalkylen.

Har du riktig bonntur *kan* det vara något billigare som att rengöra ABS-kransen, eller oxid i kontaktstycket till givaren, så undersök alla sådana saker i första hand. Berätta gärna också efteråt hur facit blev. Det ökar kunskapsbasen i forumet.


För info: De sena w140 har en en annan konstruktion (givare för bromsbelägg och esp är inte gemensam). Jag köpte en ESP-givare fram för 126€ (mercedes original). Ganska stor skillnad.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: ASR

Postby Marie » Tue 04 Jul, 2017 18:42

s500lang wrote:För info: De sena w140 har en en annan konstruktion (givare för bromsbelägg och esp är inte gemensam). Jag köpte en ESP-givare fram för 126€ (mercedes original). Ganska stor skillnad.

Så sant så!

Men nu råkar jag veta att Lasses liksom min är av modellår 1992 och då är det de dyra eländena det handlar om.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: ASR

Postby Lasse Bender » Tue 29 May, 2018 22:14

Mystiken tätnar kring ABS och ASR-lamporna. Tidvis kan dom blinka ganska ofta men där emellan under lång tid vara helt lugna. Nu upptäckte min hustru att när lamporna blinkar/lyser dippar tempmätaren. Alltså slår i botten så länge lamporna lyser. Något som jag inte observerat förut. Endera är det ett nytt fenomen eller är det helt enkelt så att jag inte är lika uppmärksam som hustrun och att det faktiskt har förekommit hela tiden. Kan det helt enkelt vara så att felet ligger i klustret?
Givetvis passade dom på att blinka vid besiktningen men besiktningsmannen gjorde ingen större affär av det.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: ASR

Postby Marie » Wed 30 May, 2018 00:36

Hmmmmmm

Ett skott från höften på mycket långt håll...
Skulle det kunna handla om ett glapp i den skyddade spänningsförsörjningen????
I så fall kommer ju grundmodulen i strålkastarljuset... Den innehåller ju funktionerna som på tidigare biltyper sköttes av ovp-reläet... ?????????

Att plocka ut grundmodulen i datorlådan till höger i motorrummet och undersöka dess anslutning med avseende på oxider och annat skit, inklusive säkringshållaren och säkringarna på grundmodulen vore ju ingen världsomsegling, och gratis dessutom. Skada kan det ju knappast.

Sen är det ju även att man funderar på isolerfel i motorkabelstammarna...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: ASR

Postby Lasse Bender » Wed 30 May, 2018 12:18

Marie wrote:Hmmmmmm

Ett skott från höften på mycket långt håll...
Skulle det kunna handla om ett glapp i den skyddade spänningsförsörjningen????
I så fall kommer ju grundmodulen i strålkastarljuset... Den innehåller ju funktionerna som på tidigare biltyper sköttes av ovp-reläet... ?????????

Att plocka ut grundmodulen i datorlådan till höger i motorrummet och undersöka dess anslutning med avseende på oxider och annat skit, inklusive säkringshållaren och säkringarna på grundmodulen vore ju ingen världsomsegling, och gratis dessutom. Skada kan det ju knappast.


Sen är det ju även att man funderar på isolerfel i motorkabelstammarna...


Tack för tipset! Jag har nu lytt ditt råd så får vi se vad det kan ge. Inget anmärkningsvärt vad jag kunde konstatera. Sprayade dock ändå med elektronikrengöring.
Vad menar du med isolerfel i motorkabelstammarna? Dom är ju relativt nya.

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: ASR

Postby Jojjet » Fri 01 Jun, 2018 22:00

Ett ännu längre långskott...

När jag hade min 500e w124 så hände ngt liknande. Kunde vara ganska ofta om jag kört mkt kortkörning, för att sedan kunna vara "borta" helt en vecka eller två... Var livrädd att det skulle vara ngt dyrt fel, men efter felsökning på mb så kom de fram till att batterispänningen var aningens för låg. Eller att den "dippade". Ett nytt batteri löste problemet för mig iaf.
Har du ett annat batteri att testa med eller kan mäta upp det du har så är det ju ett "långskott" som inte kostar speciellt mkt.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: ASR

Postby Lasse Bender » Fri 01 Jun, 2018 22:30

Jojjet wrote:Ett ännu längre långskott...

När jag hade min 500e w124 så hände ngt liknande. Kunde vara ganska ofta om jag kört mkt kortkörning, för att sedan kunna vara "borta" helt en vecka eller två... Var livrädd att det skulle vara ngt dyrt fel, men efter felsökning på mb så kom de fram till att batterispänningen var aningens för låg. Eller att den "dippade". Ett nytt batteri löste problemet för mig iaf.
Har du ett annat batteri att testa med eller kan mäta upp det du har så är det ju ett "långskott" som inte kostar speciellt mkt.


Tack för ännu ett tips! Tyvärr kanske jag får säga så har jag sprillans nytt batteri. Om det nu inte mot förmodan skulle vara något fel på det nya batteriet...Kan också meddela att Maries tips inte gav något. Mystiken fortsätter.

User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: ASR

Postby Jojjet » Sat 02 Jun, 2018 07:52

Lasse Bender wrote:
Jojjet wrote:Ett ännu längre långskott...

När jag hade min 500e w124 så hände ngt liknande. Kunde vara ganska ofta om jag kört mkt kortkörning, för att sedan kunna vara "borta" helt en vecka eller två... Var livrädd att det skulle vara ngt dyrt fel, men efter felsökning på mb så kom de fram till att batterispänningen var aningens för låg. Eller att den "dippade". Ett nytt batteri löste problemet för mig iaf.
Har du ett annat batteri att testa med eller kan mäta upp det du har så är det ju ett "långskott" som inte kostar speciellt mkt.


Tack för ännu ett tips! Tyvärr kanske jag får säga så har jag sprillans nytt batteri. Om det nu inte mot förmodan skulle vara något fel på det nya batteriet...Kan också meddela att Maries tips inte gav något. Mystiken fortsätter.


Ok, då kan man ju utesluta det. Såvida det inte är ett Varta förståss... :shock:
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: ASR

Postby Lasse Bender » Fri 19 Jul, 2019 22:23

Problemet är löst och mina misstankar verkar bli besannade. Återkommer.

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: ASR

Postby Lasse Bender » Sun 21 Jul, 2019 18:48

Problemet med de blinkande ABS/ASR lamporna eskalerade och så småningom började även varningen för slitna belägg att blinka. Parkeringsbromslampan lyste också emellanåt. Servon försvann även den tidvis i samband med att ABS/ASR lyste, likasom att tempmätaren dippade plus en del andra konstigheter.

För att göra något överhuvudtaget så rev jag bromsarna och upptäcker då att inte ett enda ok fungerade som det skulle. Vissa belägg var nästan oslitna medans andra var sopslut. Det blev nya ok, skivor och belägg vilket glädjande resulterade i att det mesta normaliserades, utom ABS/ASR som nu istället lyste mer eller mindre konstant. Servon kom och gick.

Lät en verkstad köra en diagnos och där konstaterade man att felet ligger i klustret. Med 99% säkerhet. Precis som jag har misstänkt. Kom överens med verkstaden att dom skulle skicka klustret till Holland för renovering efter att jag hade plockat ur det.

Kör hem från verkstaden och kan till min glädje konstatera att lamporna inte tänds efter en stunds körande som var fallet innan verkstadsbesöket. Efter snart femton mil blandad körning så är dom fortfarande släckta. Inte en blinkning ens.

I morgon är det besiktning och jag håller andan och hoppas att jag har Gudarna med mig...


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests