ASR
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
ASR
ASR och bromslampan tänds emellanåt. Vad kan felet vara?
Re: ASR
Lasse Bender wrote:ASR och bromslampan tänds emellanåt. Vad kan felet vara?
Jag gissar att du med bromslampan menar ABS-lampan?
Jag säger som alltid när det gäller de här vagnarna: "Läs felkoderna!!!!"
När uppträder det här felet? Ser du något samband med kraftiga styrutslag eller kraftiga fjädringsrörelser?
I så fall är min personliga gissning att du har kabelbrott i ABS-givaren till endera framhjulet. Vilket av dem får du lättast reda på med felkodsläsning. Efter att ha försökt laga kabeln har jag bara ett recept på reparation: Byt till ny ABS-givare! Där kan finnas tre alternativ:
1) Ny givare från Mercedes. Kostade facila 440 Euro i Österrike i september 2011. Dagens notering är vid postorder från min vanliga lev. i Tyskland: vänster 288€, höger 576€.
2) Kvalitetspirat från Bosch. Något billigare.
3) Begagnad från skroten. Håller sannolikt inte särskilt länge eftersom de brukar ge upp runt 25000 mil, men är ett alternativ om du snart tänker sälja bilen.
Av samma skäl som anföres i 3) kan du räkna med att andra sidan snart också tackar för sig, så ta med det i kalkylen.
Har du riktig bonntur *kan* det vara något billigare som att rengöra ABS-kransen, eller oxid i kontaktstycket till givaren, så undersök alla sådana saker i första hand. Berätta gärna också efteråt hur facit blev. Det ökar kunskapsbasen i forumet.
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: ASR
Det här uppstod efter en grundlig tvätt av hjulhusen med högtryck. Har kommit och gått och var borta några veckor men i dag var det tillbaks igen. Uppstår när man kör sakta utan några större fjädring eller rattrörelser. Min tanke var givetvis som du säger men tycker det är lite tidigt med tanke på att bilen bara gått drygt 11´mil. Den vänstra givaren bytte verkstaden vid 8600 mil i samband med att de bytte stabbstaget och då råkade ha sönder givaren. Detta stod dom för helt och hållet. Det är ASR-lampan och lampan till höger om den som indikerar slitna belägg? som lyser emellanåt. Mina funderingar är om det har blivit fukt i givarna efter tvätten. Men kan förstås också vara som du säger oxid i kontaktstycket. Blir att plocka isär och undersöka.
Re: ASR
Lasse Bender wrote:Det här uppstod efter en grundlig tvätt av hjulhusen med högtryck. Har kommit och gått och var borta några veckor men i dag var det tillbaks igen. Uppstår när man kör sakta utan några större fjädring eller rattrörelser. Min tanke var givetvis som du säger men tycker det är lite tidigt med tanke på att bilen bara gått drygt 11´mil. Den vänstra givaren bytte verkstaden vid 8600 mil i samband med att de bytte stabbstaget och då råkade ha sönder givaren. Detta stod dom för helt och hållet. Det är ASR-lampan och lampan till höger om den som indikerar slitna belägg? som lyser emellanåt. Mina funderingar är om det har blivit fukt i givarna efter tvätten. Men kan förstås också vara som du säger oxid i kontaktstycket. Blir att plocka isär och undersöka.
Ja, som du beskriver det, så låter det som om fukt från högtryckstvättandet skulle kunna vara en faktor i sammanhanget. Faktiskt ingår slitagevarnarna i samma kabel som ABS-givaren. alltså låter det som att kontaktstycket skulle kunna vara aktuellt. Det sitter uppe i motorrummet intill den "falska torpedväggen" på höger resp vänster sida. Annars kan man ju också fundera på om det kan finnas någon skada i ytterhöljet till kabeln för ABS-givare och slitagevarnare där fukt trängt in och orsakat nuvarande spökerier.
Helt klart ger ABS-givarstörning först utslag på ASR. Det krävs större störningar innan även ABS-systemet rapporterar fel. Du får helt enkelt kolla hela vägen från själva slitagevarnanrna i klossarna resp. ABS-givarna upp till kontaktstycket uppe i motorrummet.
Det här börjar bli riktigt intressant!
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: ASR
Marie wrote:Lasse Bender wrote:Det här uppstod efter en grundlig tvätt av hjulhusen med högtryck. Har kommit och gått och var borta några veckor men i dag var det tillbaks igen. Uppstår när man kör sakta utan några större fjädring eller rattrörelser. Min tanke var givetvis som du säger men tycker det är lite tidigt med tanke på att bilen bara gått drygt 11´mil. Den vänstra givaren bytte verkstaden vid 8600 mil i samband med att de bytte stabbstaget och då råkade ha sönder givaren. Detta stod dom för helt och hållet. Det är ASR-lampan och lampan till höger om den som indikerar slitna belägg? som lyser emellanåt. Mina funderingar är om det har blivit fukt i givarna efter tvätten. Men kan förstås också vara som du säger oxid i kontaktstycket. Blir att plocka isär och undersöka.
Ja, som du beskriver det, så låter det som om fukt från högtryckstvättandet skulle kunna vara en faktor i sammanhanget. Faktiskt ingår slitagevarnarna i samma kabel som ABS-givaren. alltså låter det som att kontaktstycket skulle kunna vara aktuellt. Det sitter uppe i motorrummet intill den "falska torpedväggen" på höger resp vänster sida. Annars kan man ju också fundera på om det kan finnas någon skada i ytterhöljet till kabeln för ABS-givare och slitagevarnare där fukt trängt in och orsakat nuvarande spökerier.
Helt klart ger ABS-givarstörning först utslag på ASR. Det krävs större störningar innan även ABS-systemet rapporterar fel. Du får helt enkelt kolla hela vägen från själva slitagevarnanrna i klossarna resp. ABS-givarna upp till kontaktstycket uppe i motorrummet.
Det här börjar bli riktigt intressant!
Körde 5-6 mil idag inga lampor tändes. Tror jag avvaktar lite med undersökningen. Tack Marie!
Re: ASR
Marie wrote:Lasse Bender wrote:ASR och bromslampan tänds emellanåt. Vad kan felet vara?
Där kan finnas tre alternativ:
1) Ny givare från Mercedes. Kostade facila 440 Euro i Österrike i september 2011. Dagens notering är vid postorder från min vanliga lev. i Tyskland: vänster 288€, höger 576€.
2) Kvalitetspirat från Bosch. Något billigare.
3) Begagnad från skroten. Håller sannolikt inte särskilt länge eftersom de brukar ge upp runt 25000 mil, men är ett alternativ om du snart tänker sälja bilen.
Av samma skäl som anföres i 3) kan du räkna med att andra sidan snart också tackar för sig, så ta med det i kalkylen.
Har du riktig bonntur *kan* det vara något billigare som att rengöra ABS-kransen, eller oxid i kontaktstycket till givaren, så undersök alla sådana saker i första hand. Berätta gärna också efteråt hur facit blev. Det ökar kunskapsbasen i forumet.
För info: De sena w140 har en en annan konstruktion (givare för bromsbelägg och esp är inte gemensam). Jag köpte en ESP-givare fram för 126€ (mercedes original). Ganska stor skillnad.
Re: ASR
s500lang wrote:För info: De sena w140 har en en annan konstruktion (givare för bromsbelägg och esp är inte gemensam). Jag köpte en ESP-givare fram för 126€ (mercedes original). Ganska stor skillnad.
Så sant så!
Men nu råkar jag veta att Lasses liksom min är av modellår 1992 och då är det de dyra eländena det handlar om.
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: ASR
Mystiken tätnar kring ABS och ASR-lamporna. Tidvis kan dom blinka ganska ofta men där emellan under lång tid vara helt lugna. Nu upptäckte min hustru att när lamporna blinkar/lyser dippar tempmätaren. Alltså slår i botten så länge lamporna lyser. Något som jag inte observerat förut. Endera är det ett nytt fenomen eller är det helt enkelt så att jag inte är lika uppmärksam som hustrun och att det faktiskt har förekommit hela tiden. Kan det helt enkelt vara så att felet ligger i klustret?
Givetvis passade dom på att blinka vid besiktningen men besiktningsmannen gjorde ingen större affär av det.
Givetvis passade dom på att blinka vid besiktningen men besiktningsmannen gjorde ingen större affär av det.
Re: ASR
Hmmmmmm
Ett skott från höften på mycket långt håll...
Skulle det kunna handla om ett glapp i den skyddade spänningsförsörjningen????
I så fall kommer ju grundmodulen i strålkastarljuset... Den innehåller ju funktionerna som på tidigare biltyper sköttes av ovp-reläet... ?????????
Att plocka ut grundmodulen i datorlådan till höger i motorrummet och undersöka dess anslutning med avseende på oxider och annat skit, inklusive säkringshållaren och säkringarna på grundmodulen vore ju ingen världsomsegling, och gratis dessutom. Skada kan det ju knappast.
Sen är det ju även att man funderar på isolerfel i motorkabelstammarna...
Ett skott från höften på mycket långt håll...
Skulle det kunna handla om ett glapp i den skyddade spänningsförsörjningen????
I så fall kommer ju grundmodulen i strålkastarljuset... Den innehåller ju funktionerna som på tidigare biltyper sköttes av ovp-reläet... ?????????
Att plocka ut grundmodulen i datorlådan till höger i motorrummet och undersöka dess anslutning med avseende på oxider och annat skit, inklusive säkringshållaren och säkringarna på grundmodulen vore ju ingen världsomsegling, och gratis dessutom. Skada kan det ju knappast.
Sen är det ju även att man funderar på isolerfel i motorkabelstammarna...
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: ASR
Marie wrote:Hmmmmmm
Ett skott från höften på mycket långt håll...
Skulle det kunna handla om ett glapp i den skyddade spänningsförsörjningen????
I så fall kommer ju grundmodulen i strålkastarljuset... Den innehåller ju funktionerna som på tidigare biltyper sköttes av ovp-reläet... ?????????
Att plocka ut grundmodulen i datorlådan till höger i motorrummet och undersöka dess anslutning med avseende på oxider och annat skit, inklusive säkringshållaren och säkringarna på grundmodulen vore ju ingen världsomsegling, och gratis dessutom. Skada kan det ju knappast.
Sen är det ju även att man funderar på isolerfel i motorkabelstammarna...
Tack för tipset! Jag har nu lytt ditt råd så får vi se vad det kan ge. Inget anmärkningsvärt vad jag kunde konstatera. Sprayade dock ändå med elektronikrengöring.
Vad menar du med isolerfel i motorkabelstammarna? Dom är ju relativt nya.
Re: ASR
Ett ännu längre långskott...
När jag hade min 500e w124 så hände ngt liknande. Kunde vara ganska ofta om jag kört mkt kortkörning, för att sedan kunna vara "borta" helt en vecka eller två... Var livrädd att det skulle vara ngt dyrt fel, men efter felsökning på mb så kom de fram till att batterispänningen var aningens för låg. Eller att den "dippade". Ett nytt batteri löste problemet för mig iaf.
Har du ett annat batteri att testa med eller kan mäta upp det du har så är det ju ett "långskott" som inte kostar speciellt mkt.
När jag hade min 500e w124 så hände ngt liknande. Kunde vara ganska ofta om jag kört mkt kortkörning, för att sedan kunna vara "borta" helt en vecka eller två... Var livrädd att det skulle vara ngt dyrt fel, men efter felsökning på mb så kom de fram till att batterispänningen var aningens för låg. Eller att den "dippade". Ett nytt batteri löste problemet för mig iaf.
Har du ett annat batteri att testa med eller kan mäta upp det du har så är det ju ett "långskott" som inte kostar speciellt mkt.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: ASR
Jojjet wrote:Ett ännu längre långskott...
När jag hade min 500e w124 så hände ngt liknande. Kunde vara ganska ofta om jag kört mkt kortkörning, för att sedan kunna vara "borta" helt en vecka eller två... Var livrädd att det skulle vara ngt dyrt fel, men efter felsökning på mb så kom de fram till att batterispänningen var aningens för låg. Eller att den "dippade". Ett nytt batteri löste problemet för mig iaf.
Har du ett annat batteri att testa med eller kan mäta upp det du har så är det ju ett "långskott" som inte kostar speciellt mkt.
Tack för ännu ett tips! Tyvärr kanske jag får säga så har jag sprillans nytt batteri. Om det nu inte mot förmodan skulle vara något fel på det nya batteriet...Kan också meddela att Maries tips inte gav något. Mystiken fortsätter.
Re: ASR
Lasse Bender wrote:Jojjet wrote:Ett ännu längre långskott...
När jag hade min 500e w124 så hände ngt liknande. Kunde vara ganska ofta om jag kört mkt kortkörning, för att sedan kunna vara "borta" helt en vecka eller två... Var livrädd att det skulle vara ngt dyrt fel, men efter felsökning på mb så kom de fram till att batterispänningen var aningens för låg. Eller att den "dippade". Ett nytt batteri löste problemet för mig iaf.
Har du ett annat batteri att testa med eller kan mäta upp det du har så är det ju ett "långskott" som inte kostar speciellt mkt.
Tack för ännu ett tips! Tyvärr kanske jag får säga så har jag sprillans nytt batteri. Om det nu inte mot förmodan skulle vara något fel på det nya batteriet...Kan också meddela att Maries tips inte gav något. Mystiken fortsätter.
Ok, då kan man ju utesluta det. Såvida det inte är ett Varta förståss...
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: ASR
Problemet är löst och mina misstankar verkar bli besannade. Återkommer.
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: ASR
Problemet med de blinkande ABS/ASR lamporna eskalerade och så småningom började även varningen för slitna belägg att blinka. Parkeringsbromslampan lyste också emellanåt. Servon försvann även den tidvis i samband med att ABS/ASR lyste, likasom att tempmätaren dippade plus en del andra konstigheter.
För att göra något överhuvudtaget så rev jag bromsarna och upptäcker då att inte ett enda ok fungerade som det skulle. Vissa belägg var nästan oslitna medans andra var sopslut. Det blev nya ok, skivor och belägg vilket glädjande resulterade i att det mesta normaliserades, utom ABS/ASR som nu istället lyste mer eller mindre konstant. Servon kom och gick.
Lät en verkstad köra en diagnos och där konstaterade man att felet ligger i klustret. Med 99% säkerhet. Precis som jag har misstänkt. Kom överens med verkstaden att dom skulle skicka klustret till Holland för renovering efter att jag hade plockat ur det.
Kör hem från verkstaden och kan till min glädje konstatera att lamporna inte tänds efter en stunds körande som var fallet innan verkstadsbesöket. Efter snart femton mil blandad körning så är dom fortfarande släckta. Inte en blinkning ens.
I morgon är det besiktning och jag håller andan och hoppas att jag har Gudarna med mig...
För att göra något överhuvudtaget så rev jag bromsarna och upptäcker då att inte ett enda ok fungerade som det skulle. Vissa belägg var nästan oslitna medans andra var sopslut. Det blev nya ok, skivor och belägg vilket glädjande resulterade i att det mesta normaliserades, utom ABS/ASR som nu istället lyste mer eller mindre konstant. Servon kom och gick.
Lät en verkstad köra en diagnos och där konstaterade man att felet ligger i klustret. Med 99% säkerhet. Precis som jag har misstänkt. Kom överens med verkstaden att dom skulle skicka klustret till Holland för renovering efter att jag hade plockat ur det.
Kör hem från verkstaden och kan till min glädje konstatera att lamporna inte tänds efter en stunds körande som var fallet innan verkstadsbesöket. Efter snart femton mil blandad körning så är dom fortfarande släckta. Inte en blinkning ens.
I morgon är det besiktning och jag håller andan och hoppas att jag har Gudarna med mig...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 19 guests