Höga avgasvärden 500 SE -93

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Osse » Fri 20 Apr, 2018 13:40

Kan man helt enkelt plocka ur spridarna och se om de är dåliga? Eller är det bara att gissa sig fram? Skall se om jag kan fixa ett komp prov med. Nån i ett annat forum bubblade om att bilar med luftpump inte skall hc-mätas. Men det var på w124 forumet. Känns långsökt, men blev lite nyfiken på vad de menar.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby torake » Fri 20 Apr, 2018 14:27

Man kan antingen använda en spridarprovare och mäta/kolla sprutbild, eller så kan man använda diagnosdator och kolla om misfire-räknaren ökar på en cylinder där en viss spridare sitter, samt kasta om spridare och se om misfire-räknaren börjar räkna på en annan cylinder.

... fast en 93:a med fördelare kanske inte kan detektera misständningar/tomslag?

Angående tjuvluft, du kan prova spreja med startgas på misstänkta ställen och se om tomgångsvarvtalet drar iväg.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Marie » Fri 20 Apr, 2018 23:27

Tomgångsvarvet ligger lite lätt mot övre toleransgränsen om 650 gäller vid varm motor. Har för mig att det skall vara 600-650.

Nej, de gamla med fördelare har inte nån säker indikering på misständningar, så där blir det inte så lätt att flytta runt spridarna och få vettig indikation. (de har heller ingen korrektion per cylinderbank eftersom det bara är en lambdasond, monterad efter byxröret i avgassystemet; det är tolvorna som har en HFM-enhet med eget gasspjäll och egen lambdasond för vardera cylinderbanken.) HC brukar i princip ha tre grundorsaker. Olja, misständning eller kass spridarbild. Givetvis under förutsättning av frisk katalysator och lambdasond.

Ett tips: Det finns renoverade spridare som dessutom säljs i matchande set (lika genomströmning) från en firma i Kalifornien. Hemma med moms och avgifter sådär 2500 kr för alla åtta.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby doolar » Sat 21 Apr, 2018 09:49

Den 20 maj höjs gränsen för kolväten (HC) till 200 för en 93;a. Det lagar ju inte felet med din bil, men löser problemet med godkänd besiktning. :-)
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Fotografen » Sat 21 Apr, 2018 21:13

Är det ke-jetronic, samma spridare som m102/103 mfl? isf kan det finnas spridare hos te-taxiteile.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Marie » Sat 21 Apr, 2018 22:21

Fotografen wrote:Är det ke-jetronic, samma spridare som m102/103 mfl? isf kan det finnas spridare hos te-taxiteile.

Nix, det handlar om en W140, inte en tidig R129. Alltså handlar det inte om KE-Jetronic utan om LH-Jetronic. Elstyrda spridare alltså.

Dessa var vad jag köpte:
https://m.ebay.de/itm/Lifetime-Warranty ... 2705813930
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Fotografen » Sun 22 Apr, 2018 00:50

Ok.
Ja, får man dem till det priset skulle jag byta dem rakt av, börjar de koksa igen och få dåliga spridarbilder och ojämn bränslemängd går det inte att få någon vettig gång i maskineriet.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Osse » Mon 23 Apr, 2018 09:18

Lutar åt att byta spridarna isånt fall. Det var inte ett farligt pris. Ang 200 i hc. Är det från -93 och nedåt eller uppåt? Men man vill ju bli av med problemet. Den går väldigt jämnt och fint nu iallafall. Märks vid gaspådrag med. Mycket kvickare respons sen jag hällde i spridarrengöring.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Osse » Mon 23 Apr, 2018 12:50

Läste på trnsporttyrelsens författningssamling. 1992 och äldre står det inget värde alls på hc. Från 1993 och uppåt står det 200 i hc. Verkar skumt.


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests