Nu mår gamla bettan bra igen!
Inget ytterligare fel, behövde bara en tids körning för att "rensa" katten efter körning med fel lambda.
Besiktade igår med noll på CO och lågt HC utan att ha gjort något annat än att köra med bilen.
Höga avgasvärden 500 SE -93
- Mercedes-Benz
- Guru
- Posts: 4330
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
- Location: Södertälje
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
Tor Andersson
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
Hej. Sent svar. Men beru ultra x titan är stiften jag kör med nu.
- Mercedes-Benz
- Guru
- Posts: 4330
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
- Location: Södertälje
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
Osäker på exakt benämning, men kör på Beru stift.
Just nu går bilen bättre än någonsin. Har nog gått med dålig lambda en längre tid.
Just nu går bilen bättre än någonsin. Har nog gått med dålig lambda en längre tid.
Tor Andersson
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
Fint att det löste sig men ha i åtanke att folk har dieselkonverterat för mindre! Kombinera det med att etablera ett nikotinberoende och du är i mål!
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
ollle03 wrote:Fint att det löste sig men ha i åtanke att folk har dieselkonverterat för mindre! Kombinera det med att etablera ett nikotinberoende och du är i mål!
Dieselkonvertering är lyckligtvis knappast ett lösbart alternativ på en 93a - i vare fall inte om den är förstagångsregistrerad efter 1 jan 93. Alltså lär dessa hädelser snabbt bli allt sällsyntare.
Besiktigade min i fredags med rent protokoll.
- Mercedes-Benz
- Guru
- Posts: 4330
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
- Location: Södertälje
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
ollle03 wrote:Fint att det löste sig men ha i åtanke att folk har dieselkonverterat för mindre! Kombinera det med att etablera ett nikotinberoende och du är i mål!
Jo det är fint att det löste sig.
Jag kör dock hellre bilen i pressen att att slänga i en oljebrännare!
Tvingas åka diesel i tjänsten, det får räcka.
Tor Andersson
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
Mercedes-Benz wrote:ollle03 wrote:Fint att det löste sig men ha i åtanke att folk har dieselkonverterat för mindre! Kombinera det med att etablera ett nikotinberoende och du är i mål!
Jo det är fint att det löste sig.
Jag kör dock hellre bilen i pressen att att slänga i en oljebrännare!
Tvingas åka diesel i tjänsten, det får räcka.
Du förkastar inte nikotinberoendet iallafall!
Marie wrote:ollle03 wrote:Fint att det löste sig men ha i åtanke att folk har dieselkonverterat för mindre! Kombinera det med att etablera ett nikotinberoende och du är i mål!
Dieselkonvertering är lyckligtvis knappast ett lösbart alternativ på en 93a - i vare fall inte om den är förstagångsregistrerad efter 1 jan 93. Alltså lär dessa hädelser snabbt bli allt sällsyntare.
Besiktigade min i fredags med rent protokoll.
Du missar möjligheten att pappersfuska, att pappersfuska hör väll ändå dieselkulturen lite till? Jag trodde att det var mer eller mindre obligatoriskt med backad mätare och falska papper när man dieselkonverterade.
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
Jaha. Nu sitter jag själv med samma problem. Hög hc osv. Hjälpte det att byta lambdan för dig tror du?
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
Co o,5 (0,3) 2500 varv
Co 0,6 (0,5)
Hc 324 (100)
Lambda 1,02 (097-1,03)
Co 0,6 (0,5)
Hc 324 (100)
Lambda 1,02 (097-1,03)
- Mercedes-Benz
- Guru
- Posts: 4330
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
- Location: Södertälje
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
Min lambda reglarade inte vid mätning, så ja det hjälpte att byta ut den defekta lambdan.
Går att mäta upp lambdan enligt uppgifterna längre upp i tråden.
Går att mäta upp lambdan enligt uppgifterna längre upp i tråden.
Tor Andersson
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
Jaha. Då var katten bytt efter en tid. Vid demontering av lambda på gamla katten så pajade gängorna på den. Beställde en ny lambda. Efter allt är monterat så provmätte vi på bilverkstaden. Co och lambda är perfekt. Men hc fladdrade runt lite högt. Bytte motorolja och då började den pendla ned under 100 40-150 joxade den runt på. Tänkte att det kanske går, åkte och besiktigade. 124 i värde blev det. Så två av tre värden bra iallafall. Nya stift, rotor olja etc är i.
Min oroliga tomgång har för övrigt löst sig till 90%. Slängde i en sån där flaska spridarrengöring som jag inte har så högt förtroende för. Det vart en markant skillnad döm om min förvåning. Tänkte att nu går den väl igenom. Jag antar att den går för fett på tomgång? Är jag rätt ute då? Och finns det något sätt att justera eller är det lambdan som sköter det. Med vänlig hälsning, Oskar.
Min oroliga tomgång har för övrigt löst sig till 90%. Slängde i en sån där flaska spridarrengöring som jag inte har så högt förtroende för. Det vart en markant skillnad döm om min förvåning. Tänkte att nu går den väl igenom. Jag antar att den går för fett på tomgång? Är jag rätt ute då? Och finns det något sätt att justera eller är det lambdan som sköter det. Med vänlig hälsning, Oskar.
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
Faktiskt kan det vara så att någon eller några cylindrar går för snålt på tomgång, och att den av den anledningen missar att antända bränsleblandningen då och då. Det bränsle den ändå lyckades få in i cylinder trycks då ut oförbränt i avgasröret.
Det finns ingen justering för detta, utan motorstyrsystemet har en korrektionsfaktor per cylinderbank, som den sätter med hjälp av lambdan.
Så varför går den då snålt på tomgång? Antingen är det spridaren som inte fjuttar in rätt mängd, kan vara att den är skitig eller att bränsletrycket är lite lågt men att korrektionsfaktorn maskerar det under vanlig drift, eller så kan det vara så att den suger lite tjuvluft, att du har en liten vakuumläcka.
OBS bara en teori - men den förklarar varför tomgången är orolig, CO och lambda är rätt men HC ändå hög...
Det finns ingen justering för detta, utan motorstyrsystemet har en korrektionsfaktor per cylinderbank, som den sätter med hjälp av lambdan.
Så varför går den då snålt på tomgång? Antingen är det spridaren som inte fjuttar in rätt mängd, kan vara att den är skitig eller att bränsletrycket är lite lågt men att korrektionsfaktorn maskerar det under vanlig drift, eller så kan det vara så att den suger lite tjuvluft, att du har en liten vakuumläcka.
OBS bara en teori - men den förklarar varför tomgången är orolig, CO och lambda är rätt men HC ändå hög...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
Hur har du det med oljeförbrukningen?
Läcker ventilskaftstätningarna på (i synnerhet avgas-) ventilerna, så kan nedläckande motorolja där lätt ge skenande HC.
Annars så har torake helt rätt i att en eller flera defekta insprutare kan ge för högt HC.
Läcker ventilskaftstätningarna på (i synnerhet avgas-) ventilerna, så kan nedläckande motorolja där lätt ge skenande HC.
Annars så har torake helt rätt i att en eller flera defekta insprutare kan ge för högt HC.
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
Hej och tack för svar. Jag trodde den gick för rikt. Är ddt inte därför hc blir hög. Hänger med på resonemanget om att en går snålt och de andra skjutsar på. Den går dock helt ok på tomgång nu sen jag skickade i rengöring för spridare. Den tar ingen olja alls skulle jag påstå. Om den gör det så är det minimalt. Inget jag märkt. Jäkla mörker. Vet just nu inte riktigt vad jag skall ta mig till.
Re: Höga avgasvärden 500 SE -93
Ang tomgång. Vad skall den vara på. Ca 650 ligger min på.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests