Höga avgasvärden 500 SE -93

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Mercedes-Benz » Sat 26 Aug, 2017 21:37

Var och besiktigade 500an igår och fick nedslag på avgasvärdena.

CO 2500: 0,7 (0,3)
CO: 0,4 (0,5)
Lambda: 1,02 (0,97-1,03)
HC: 190 (100)

Allt i tändsystemet är nytt sen några hundra mil, oljan är inte heller den gammal.
Några uppslag på vart man skall börja?
Länge sedan jag mätte upp en lamdasond. Går det med en digital multimeter? Måste förvärmningen kopplas in? Finns det något kontaktstycke under huven eller är det under bilen man måste mäta?

Var förbi på Mercedes men meckarna hade gått för dagen, skall åka förbi på måndag och se om det finns några felkoder.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Marie » Sat 26 Aug, 2017 23:13

Det finns ett kontaktstycke på vänster innerskärm i motorrummet nära duoventilen. vilka stift vet jag tyvärr inte men det bör gå att slå upp i WIS. Jag såg att man använde det kontaktstycket hos MB i Villach för några år sedan, när man med ett vridspoleinstrument studerade lambdasondens pendlingar.
Lambdavärdet tyder dock på att lambdasonden reglerar. Antingen är det dåliga ventilskaftstätningar eller så börjar kissekatten bli trött. Körde du katten riktigt ordentligt varm innan besiktning? sådär en mil på tvåans växel direkt före....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Mercedes-Benz » Sun 27 Aug, 2017 10:30

Tack för input!

Jag får inte WIS att fungera på mina moderna datorer så du får gärna kolla upp vilka stift som gäller.

Ordentlig varmkörning är utförd innan. Jag hade liknande avgasvärden på min 500E när lambdan var paj på den så det utesluter inte lambdan, går väl hjälpligt på någon standard mapp om lamdban fallerar kan jag tänka mig.
Har ingen oljeförbrukning och ingen blårök så ventiltätningarna borde vara hyggligt täta.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Osse » Thu 31 Aug, 2017 21:49

Prova att byta till andra stift. Kag använde de som Marie har i sin bil i flera år. Låg precis på gnällen hela tiden. Bytte till nån variant med flera såna där "krokar" som går ut över stiftet. Inga problem i två bes i rad. Slump kanske men det är det enda jag har att komma med. Förut fick jag köra den som en formel 1 bil för att få igenom den. Nu är det bara att köra den lagom varm som Vid en vanlig bes.

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Mercedes-Benz » Fri 01 Sep, 2017 09:42

Osse wrote:Prova att byta till andra stift. Kag använde de som Marie har i sin bil i flera år. Låg precis på gnällen hela tiden. Bytte till nån variant med flera såna där "krokar" som går ut över stiftet. Inga problem i två bes i rad. Slump kanske men det är det enda jag har att komma med. Förut fick jag köra den som en formel 1 bil för att få igenom den. Nu är det bara att köra den lagom varm som Vid en vanlig bes.


Sitter nya Beru stift i den, inkl Bosch rotor och fördelare samt Beru kablar.

Förra besiktningen (som förra ägaren gjorde) gick den lätt igenom med gammal olja, dåliga stift, oxiderade rotor och fördelar samt dåliga kablar. Så det är något annat som gör att den plötsligt fått höga avgasvärden.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

philip_w
Proffs
Proffs
Posts: 215
Joined: Wed 12 Jul, 2006 17:45
Location: Eslöv

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby philip_w » Fri 01 Sep, 2017 23:29

Mercedes-Benz wrote:Var och besiktigade 500an igår och fick nedslag på avgasvärdena.

CO 2500: 0,7 (0,3)
CO: 0,4 (0,5)
Lambda: 1,02 (0,97-1,03)
HC: 190 (100)

Allt i tändsystemet är nytt sen några hundra mil, oljan är inte heller den gammal.
Några uppslag på vart man skall börja?
Länge sedan jag mätte upp en lamdasond. Går det med en digital multimeter? Måste förvärmningen kopplas in? Finns det något kontaktstycke under huven eller är det under bilen man måste mäta?

Var förbi på Mercedes men meckarna hade gått för dagen, skall åka förbi på måndag och se om det finns några felkoder.


Fick nästan identiska verden som du när jag besiktigade, räckte med att byta fördelarlock, rotorer och stift sen tankade jag i 1/3 tank etanol
Nuvarande stjärnor
400 SE 93:a
Föredetta stjärnor
220T 95:a
400E 93:a
200E 92:a
300E 88:a
230 78:a

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Mercedes-Benz » Sat 02 Sep, 2017 18:00

Någon som vet vilket kontaktstycke och vilka stift som gäller för uppmätning av lambdan?
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Marie » Sat 02 Sep, 2017 19:19

Jag är på campingen i Österrike fortfarande och har därmed inte kommit till skott att plocka fram dator och WIS. Kontaktstycket är runt med skruvat lock fäst med kedja. Sitter i närheten av tändmodulen och duoventilen.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Mercedes-Benz » Sat 02 Sep, 2017 20:17

Tack för info, då vet jag vilken kontakt det är i alla fall.

Fick precis igång EPC / WIS på jobbdatorn, lyckades dock inte hitta något matnyttigt vid en första sökning.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Marie » Sun 17 Sep, 2017 00:02

Frågade igår gamle Meister på hov- och livverkstaden. De intressanta stiften skall vara:

2 - klämma 31 (karossjord)
6 - klämma 30 (+12V)
3 - lambdasondsignalen
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Mercedes-Benz » Mon 18 Sep, 2017 09:12

Tack för input.

Har mätt mellan stift 2 och 3 och får inte någon pulserade signal som det visas i Youtube klippen.
Nu står bilen på verkstad för att byta sonden. Den sitter som berget så det blir en operation att ta ner avgassystemet.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Mercedes-Benz » Sat 23 Sep, 2017 14:44

Ser ut att bli en följetong det här.

Efter mycket om och men sitter det nu en ny lambda på plats som reglerar när man mäter upp den.

Dock ligger avgasvärdena fortfarande fel.

CO: 0,4 (0,5)
CO 2500: 0,6 (0,3)
HC: 147 (100)
Lambda: 1,01

Några fler uppslag?
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Marie » Sat 23 Sep, 2017 20:19

En snällare besiktningsstation där bilprovaren drar upp den i varv en bra stund innan han lägger dem på avläsningsvarv.

Osse wrote:Prova att byta till andra stift. Kag använde de som Marie har i sin bil i flera år. Låg precis på gnällen hela tiden. Bytte till nån variant med flera såna där "krokar" som går ut över stiftet. Inga problem i två bes i rad. Slump kanske men det är det enda jag har att komma med. Förut fick jag köra den som en formel 1 bil för att få igenom den. Nu är det bara att köra den lagom varm som Vid en vanlig bes.

Det där låter riktigt intressant. Jag är inte sämre än att jag ksn pröva något nytt. Vad var det för stift?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby V70tdi » Sat 23 Sep, 2017 21:23

Marie wrote:En snällare besiktningsstation där bilprovaren drar upp den i varv en bra stund innan han lägger dem på avläsningsvarv.

Osse wrote:Prova att byta till andra stift. Kag använde de som Marie har i sin bil i flera år. Låg precis på gnällen hela tiden. Bytte till nån variant med flera såna där "krokar" som går ut över stiftet. Inga problem i två bes i rad. Slump kanske men det är det enda jag har att komma med. Förut fick jag köra den som en formel 1 bil för att få igenom den. Nu är det bara att köra den lagom varm som Vid en vanlig bes.

Det där låter riktigt intressant. Jag är inte sämre än att jag ksn pröva något nytt. Vad var det för stift?


Titta hur stiften ser ut och eventuellt prova ett lite varmare stift som kan ge bättre förbränning om allt annat är helt ok.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Höga avgasvärden 500 SE -93

Postby Mercedes-Benz » Sun 24 Sep, 2017 16:29

Var en snäll station/personal, stod och varvade flera minuter för att försöka få ner värdena.

Inget övertryck/undertryck i oljelock/oljesticka. Drar ingen olja.

Får kolla på stiften.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests