Nu skall bilen (och samvetet) få lite ro.

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Nu skall bilen (och samvetet) få lite ro.

Postby Gelgamesh » Wed 27 Sep, 2017 20:14

Blev lite oplanerat och utökat brukande då andra bilar pockade på uppmärksamhet, men nu är sommarens förvärv med gott beröm avslutat. Nu skall bilen (400SE -92) äntligen få vila och mycket försummat underhåll.

Kommer handla om primärt växellåds och ev. motorfästen, automatolja, storservice m.m.m.m. och om orken trallar på, en skräckblandad genomgång av status på motorkablage. Fast innan dess behövs ju nya stötdämpare bak, vilket lär bli även fjädrar, och just det ja, en framfjäder har ju brustit lite... Och visst tusan; det knarrar i en spindelled.

Ähh. Säkert både billigt och baggis det här... (ja jag är blåögd).

Jo en fråga: När jag haft bilen en liten tid tillkom ett missljud som jag på sistone beskyllt motor/vxllådsupphängning för. Det känns liksom svaga högfrekventa vibrationer i ratten och ett slags råmande framifrån. Jag trodde stenhårt på att det var mitt ihopsäckade växellådsfäste. Men idag efter en rejäl långtur före garagering så passade jag på att kolla ATF & okulärbesikta lite allmänt. Och jag vill ändå ha det till att ljudet tycks komma från motorn och då längst fram. Kan min ursprungsteori med den mekaniska fläkten trots allt vara något? Ljudet (när man står vid motorn) låter liksom lite tyst "klagande" (ehh..) och inte helt olikt ett fläktljud. Faktiskt inte helt olikt en glappande elkylarfläkt som bara svajar på låga varv. Dock är ljudet så svagt under huven att det förstås mycket väl kan vara en "isoleringsfråga" och att mitt dåliga bakre fäste fortplantar just denna frekvens. Jaja. Strunt samma, har ni några idéer så...

En fråga till Marie:
Du nämnde något tidigare om att du förr hade en dålig ventil på din motor. Hur skulle du beskriva symptomet? Min bil går bra men det finns en viss oregelbundenhet i tomgången. Inte som en helt saknad cylinder men svagt åt det hållet. Nu kan det mycket väl vara mina fördelardoningar som jag (också) borde bytt direkt vid köpet, och om stiften vet jag inte ett smack. Men jag har ju naturligtvis börjat måla f-n på väggen ang. att jag också får riva toppar och böka nu. Lite därför jag undrar detaljerat hur din kändes. Tack på förhand.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Nu skall bilen (och samvetet) få lite ro.

Postby Marie » Wed 27 Sep, 2017 21:30

Den otäta ventilen yttrade sig främst som en påtaglig vibration runt 1600-1800 varv/minut. Med öppen förardörr syntes det tydligt hur ytteränden av dörren skakade. Men det var ju inget fel på själva ventilen, den är med fortfarande, det var sliten och glapp ventilstyrning som gjorde att ventilen inte tätade. Alla var mer eller mindre glapp, men just den var värst. Och det var där oljan gick åt också. Efter topplocksjobbet är oljeförbrukningen försumbar, ingen påfyllning mellan bytena.
Ta kompressionsprov så vet du. I mitt fall avvek en cylinder påtagligt från de övriga sju. Om jag minns rätt drygt 2 bar lägre. Sen bekräftade ett leak down test att kompressionen försvann genom en av avgasventilerna...

Det du beskriver skulle jag först gå igenom tändning och vevhusventilation ordentligt, innan jag börjar måla "hornpelle" på garageväggen.

Missljudet får mig att tänka i termerna viscokoppling eller remspännare, men det är skitsvårt när man inte själv hör det...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Nu skall bilen (och samvetet) få lite ro.

Postby Gelgamesh » Thu 28 Sep, 2017 05:45

Tack för snabbt svar. :-)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests