Snålheten bedrar oftast visheten. Alltså har jag två riktigt sopslut fördelarlock på min annars fina bil. Nu är den förvisso i malpåse för vintern, men jag var nödgad att köra ut den, och jodå. Nu startar den inte. Givetvis är det bara att ta av och göra rent locken och rotorn. För självklart har jag otäta packboxar vid fördelaren (vevhusventilation?). Men dessutom är det nog mer via tankeöverföring som gnistan tar sig till stiften.
Alltså jag är egentligen inte snål. Jag har bara väldigt svårt att motivera att ett fördelarlock skall kosta mer än vad halva framvagnen kostar till en 240. (Mekonomen vill ha 1700/st). Så japp. Nu står bilen ute i frosten...
Kollade Autodoc vilket var långt billigare. Faktiskt så mycket billigare så man nästan undrar. Är de bra att handla av? Brukar det bli rätt?
Och det där "dammskyddet". Har inte kollat skicket på det i min bil, men är det något man brukar behöva?
Lagom dumma frågor kanske, men jag är nyvaken.
Skall jag torka av de slitna prylarna och köra in bilen och koncentrera mig på vevhusventilation och packboxar i stället? Vore ju kul om bilen inte är av engångsmodellen. Som det är nu får man en kallstart per rengöring, alternativt konstant funktion om man inte låter bilen stå. Men det är som sagt vinterförvaring som gäller.
Servar gärna tändningen men får då lite ågren för det (minimala) oljeläckaget.
Kanske borde gå till psykolog i stället...
Nä, f-n. Hur hade ni gjort? Torkar jag av och varmkör så får jag in den (på alla åtta) i garaget över vintern. Men jag har samtidigt redan skjutit upp detta byte sedan jag köpte bilen.
ja kort sagt, är det dumt att montera på nya bitar innan packboxarna/vevhusventilationen (?) är fixad?
Var köpte ni fördelarlock...?
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Var köpte ni fördelarlock...?
Handlar alltid på Autodoc inga problem så här långt. Köpte Bosch lock och rotorer förut i år kostade 168 E. Dammskyddet anser jag att man inte behöver byta om det är helt. Kan väl vara idé att se över vevhusventilationen innan byte av packboxarna kanske dom inte ens behöver bytas.
Re: Var köpte ni fördelarlock...?
Lasse Bender wrote:Handlar alltid på Autodoc inga problem så här långt. Köpte Bosch lock och rotorer förut i år kostade 168 E. Dammskyddet anser jag att man inte behöver byta om det är helt. Kan väl vara idé att se över vevhusventilationen innan byte av packboxarna kanske dom inte ens behöver bytas.
Låter lovande. Var brukar man hitta de värsta problemen med vevhusventilationen?
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Var köpte ni fördelarlock...?
Gelgamesh wrote:Lasse Bender wrote:Handlar alltid på Autodoc inga problem så här långt. Köpte Bosch lock och rotorer förut i år kostade 168 E. Dammskyddet anser jag att man inte behöver byta om det är helt. Kan väl vara idé att se över vevhusventilationen innan byte av packboxarna kanske dom inte ens behöver bytas.
Låter lovande. Var brukar man hitta de värsta problemen med vevhusventilationen?
Har du kollat om du har övertryck i vevhuset? Svagt undertryck skall det vara som du säkert vet. Är det övertryck så finns förstås en risk att den trycker ut olja i fördelarna även om packboxarna är OK. Har aldrig själv haft sådana problem men jag vet att Marie åtgärdade sitt genom att byta samtliga slangar. Hon bör nog veta.
Re: Var köpte ni fördelarlock...?
Hej!
Jag brukar handla de grejerna på ebay från Frosch Autoteile i Berlin. Han har allt från nedanstående komplettsats med kompletta fördelare, tändkablar och tändstift ned till de enskilda detaljerna och olika satser däremellan. Han har alltid levererat snabbt och felfritt. Kanske inte den absolut billigaste, men tillräckligt billig med tanke på att hans leveranskvalitet och att han även har de rätta tändstiften så att man kan få allt på en frakt.
Vevhusventilationen är betydligt viktigare än absolut oljetäta simmerringar. Det är inte några droppar olja som skapar problemen, utan fuktiga och korrosiva förbränningsgaser från vevhuset, vilka kondenserar i de kallare tändfördelarna.
Gå över alla gummislangar över insugningsröret och dessas skarv- och förgreningsstycken. I förgreningsstycket mellan tankavluftningen (kolfilterregenereringen) och slangen från vänster ventilkåpa finns en restriktor (millimeterstort hål) som lätt sätts igen. Det är viktigt att hålla trycket i vevhuset lägre än atmosfärstrycket för att undvika problem med fördelarna. Nån enstaka oljedroppe är däremot bara ett skönhetsfel.
https://m.ebay.de/itm/10-IGNITION-CABLE ... SwA3dYJizc
Jag brukar handla de grejerna på ebay från Frosch Autoteile i Berlin. Han har allt från nedanstående komplettsats med kompletta fördelare, tändkablar och tändstift ned till de enskilda detaljerna och olika satser däremellan. Han har alltid levererat snabbt och felfritt. Kanske inte den absolut billigaste, men tillräckligt billig med tanke på att hans leveranskvalitet och att han även har de rätta tändstiften så att man kan få allt på en frakt.
Vevhusventilationen är betydligt viktigare än absolut oljetäta simmerringar. Det är inte några droppar olja som skapar problemen, utan fuktiga och korrosiva förbränningsgaser från vevhuset, vilka kondenserar i de kallare tändfördelarna.
Gå över alla gummislangar över insugningsröret och dessas skarv- och förgreningsstycken. I förgreningsstycket mellan tankavluftningen (kolfilterregenereringen) och slangen från vänster ventilkåpa finns en restriktor (millimeterstort hål) som lätt sätts igen. Det är viktigt att hålla trycket i vevhuset lägre än atmosfärstrycket för att undvika problem med fördelarna. Nån enstaka oljedroppe är däremot bara ett skönhetsfel.
https://m.ebay.de/itm/10-IGNITION-CABLE ... SwA3dYJizc
Re: Var köpte ni fördelarlock...?
Ännu ett briljant svar från Marie. :)
Jo det är ju mest enstaka droppar olja jag hittar i fördelarlocket, och millimeterstora hål i vevhusventilation vet jag alltför väl hur det kan se ut på andra bilar. Och det du säger om förbränningsgaser är ju precis vad jag inte tänkt på, fast jag borde. Den har ju alltid kallstartat bra men vid start nr 2 (om man inte kört rejält genomvarmt) så har den strulat. Faktum är att jag igår inte ens behövde lossa fördelarlocken. Den startade snällt och fick en rejäl genomkörare, och problemet var "borta". Nu står den inomhus så ordningen är återställd.
Jo det är ju mest enstaka droppar olja jag hittar i fördelarlocket, och millimeterstora hål i vevhusventilation vet jag alltför väl hur det kan se ut på andra bilar. Och det du säger om förbränningsgaser är ju precis vad jag inte tänkt på, fast jag borde. Den har ju alltid kallstartat bra men vid start nr 2 (om man inte kört rejält genomvarmt) så har den strulat. Faktum är att jag igår inte ens behövde lossa fördelarlocken. Den startade snällt och fick en rejäl genomkörare, och problemet var "borta". Nu står den inomhus så ordningen är återställd.
Re: Var köpte ni fördelarlock...?
Gelgamesh wrote:millimeterstora hål i vevhusventilation vet jag alltför väl hur det kan se ut på andra bilar.
En spricka i någon av det närmre tiotalet gummislangar i vevhusventilationen är också förödande när man vill hålla trycket i vevhuset lägre än atmosfärstrycket. Alltså behöver *hela* slangsystemet bli ordentligt synat.
Glöm därvid inte slangen mellan det tidigare nämnda fördelningsstycket och regenereringsventilen för kolfiltret i tankavluftningen. Vad avser upprätthållande av undertrycket i vevhuset måste även denna slang räknas till vevhusventilationen. Eventuellt även hela regenereringssystemet... Skulle regenereringsventilen ha hängt sig i öppet läge samtidigt som någontig längre "bak" i systemet läcker mot atmosfär, så blir det inte mycket till undertryck i vevhuset....
Re: Var köpte ni fördelarlock...?
Känner jag mig själv rätt så lär jag inte vara nöjd förrän jag är 110% säker på allt.
Nu kanske jag har hjärnsläpp på något vis, men sa du LÄGRE än atmosfärstryck i vevhusventilationen? Tänker på begreppet PCV "PositiveCrankcaseVentilation". Fast å andra sidan skall man ju testa t.ex. en gammal Volvo med PCV genom att ta av oljelocket och se ifall oljelocket stannar kvar när det läggs upp och ner på öppningen. Är positive egentligen menat bakvänt, baserat på mina fantasier?
...Borde ju nästan kunna svara på det själv, rätta mig om jag har fel. Alla bilar har ju i någon mån en vevhusventilation som insugsvacuumet suger tag i, och därmed borde man ju ha "negativ vevhusventilation", men positiv menas kanske som "vakuumförstärkt"?
Ja, jag tänker ibland för mycket.
Nu kanske jag har hjärnsläpp på något vis, men sa du LÄGRE än atmosfärstryck i vevhusventilationen? Tänker på begreppet PCV "PositiveCrankcaseVentilation". Fast å andra sidan skall man ju testa t.ex. en gammal Volvo med PCV genom att ta av oljelocket och se ifall oljelocket stannar kvar när det läggs upp och ner på öppningen. Är positive egentligen menat bakvänt, baserat på mina fantasier?
...Borde ju nästan kunna svara på det själv, rätta mig om jag har fel. Alla bilar har ju i någon mån en vevhusventilation som insugsvacuumet suger tag i, och därmed borde man ju ha "negativ vevhusventilation", men positiv menas kanske som "vakuumförstärkt"?
Ja, jag tänker ibland för mycket.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Var köpte ni fördelarlock...?
"Positiv" i detta sammanhang härrör från sent 60-tal när sluten vevhusventilation var nytt och hett, bättre än att släppa ut vevhusgas-möget i luften. Därav positiv.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Var köpte ni fördelarlock...?
Hej!
1969 blev det i Sverige lagkrav på positiv, sluten, vevhusventilation. Men det fanns några tillverkare som på sina motorer tillämpade det redan tidigare, med varierande framgång.
1969 blev det i Sverige lagkrav på positiv, sluten, vevhusventilation. Men det fanns några tillverkare som på sina motorer tillämpade det redan tidigare, med varierande framgång.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest