Tändspolar på toppen

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Thu 01 Mar, 2018 14:15

Jaha. Bara grus kvar i kattarna. Det var upplyftande för plånkan...

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändspolar på toppen

Postby Marie » Thu 01 Mar, 2018 15:21

Jaha.... DET kan ju förklara avgasvärden som är rent åt pepparn.

Sen måste man ju gå till botten med det hele.. Varför är kattarna helt bortbrända? Det är ju förvisso keramiska kattar så de är ju känsliga för både mekanisk åverkan och termisk chock. Grava misständningar är en tanke, men även att vada genom en översvämning med varma kattar.

Jag minns inte hur länge du ägt bilen, och därmed vilken koll du har på vad den varit med om? Har du själv besiktigat den med godkända värden? Jag tycker ju att frånvaro av kattar borde ha ändrat ljudbilden en hel del? |edit| Har läst på i din inläggshistorik och sett att du haft bilen länge, och att du hade mysko rassel på tomgång i höstas. Kan det ha varit då kattarna rasade ihop? |/edit|

Hur som helst måste motorn gå riktigt innan man kan riskera att förstöra ännu en kat. Riktigt sidenmjukt och med stabil tomgång.

Vart har keramiken tagit vägen? Sitter den i ljuddämparna och ger "andtäppa"? Eller bara blåst ut...?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Thu 01 Mar, 2018 15:51

Det var bara skrammel kvar i den ena och de andra var tom, det har säkert skapat ljudet, det trodde i allafall bilmeken, och jag.
jag har haft den i 6 år nu och ha innan i 8 år, ägaren innan verkade nog mer seriös än jag måste jag säga. Svensksåld med alla papper i ordning från dag ett, servad på verkstad fram till 11 000 sen har tidigare ägaren som gav ett bra intryck och jag varit noga med oljebyten, stift etc etc. 19 980 mil nu. Den oroliga tomgången har jag dragits med i åratal. Sista dryga året har det varit misär med det mesta 10-åringen fick hjärninflammation, så det mesta har gått på sparlåga. i synnerhet bilen.
Den har i alla år legat på gnällen med värdena förutom ett år när den gick igenom lätt på Co Hc.
I övrigt blankt papper i ca 10-12 år.
Jag skall ta hem den imorgon och försöka få till tomgången på något vis, någom tipsade om ett enkelt knep ang spridarna, man kan sätta en lång mejsel tex mot botten på spridaren och lyssna efter ett frekvent tickande. Det säger iallafall till om den överhuvudtaget är i drift kan jag tänka. men sen kan den ju så klart vara dålig på andra vis.
MAF´n skall jag ta en titt på med. Vidare läste jag på benzworld om det där med att mäta på kontakten att många mätte mellan jord och 3`n och de påstod att om man ställer mätinstrumentet på % så skall det ligga på 45-50% för att få en lagom blandning bensin/syre i motorn, så den inte gå för fett alltså. Man få justera på skruven i inloppet. Tacksam för erfarenhet om detta. Skall avvakta in i det sista att sätta dit kattar.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändspolar på toppen

Postby Marie » Thu 01 Mar, 2018 16:06

Som jag redigerat i förra inlägget, läste jag på i dina inlägg ända bak till 2012. Det du skriver om en "justerskruv i inloppet" gör mig nyfiken! Det tycker jag att låter som K-jetronic... Handlar det verkligen om M119 i W140? Det är inte händelsevis R129 med M119? Där fanns K-jetronic under årsmodellerna 1989-1992. Dessutom måste man läsa benzworld med stor försiktighet. Det skiljer mer än man tror mellan eu- och usa-utförandena...
Så vitt jag vet finns ingen justerskruv på M119 med LH-jetronic och kat. Rätta mig gärna, för jag vill alltid lära mera!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Thu 01 Mar, 2018 16:20

:-) Inte lätt att lära dig mera känns det som.
Nej jag har säkert fått det om bakfoten.
Jag har en 119.971
Jaa du, jag kan ju så klart ha snurra in på fel forum, fastnade för den där kontakten och allt annat. Skall dubbelkolla så det inte är fel bilmodell jag läst om.
Hur justerar bilen bränslet? sköts automatiskt antar jag då.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändspolar på toppen

Postby Marie » Thu 01 Mar, 2018 16:52

Jodå, jag har säkerligen mycket kvar att lära...

Så vitt jag vet finns det inga justerskruvar i området kring LMM och spjällhus. Både blandning och tomgångsvarv styrs från styrboxarna enligt vad som är angivet i programminnena. Att ändra där innebär omprogrammering, populärt kallat chipning...
KE-jetronic var en i grunden mekanisk insprutning med ett tillägg för elektrisk finreglering med hjälp av lambdasond. Den måste först ställas in mekaniskt för att lambdaregleringen skall kunna finreglera korrekt. Den förekommer på M119 , men mig veterligt endast i R129 (500SL) 1989-92.

Kontakten för lambdasondsmätning finns, så där säger jag inte emot dig. Att det bör handla om 119.971 är vi också överens om.
Last edited by Marie on Thu 01 Mar, 2018 17:09, edited 2 times in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Thu 01 Mar, 2018 17:06

perfekt. då har jag en sak mindre att mixtra med.
Kommer knappt ihåg hur avgassystemet ser ut, men är det inte två kattar som sitter ihop liksom?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändspolar på toppen

Postby Marie » Thu 01 Mar, 2018 17:10

Osse wrote:perfekt. då har jag en sak mindre att mixtra med.
Kommer knappt ihåg hur avgassystemet ser ut, men är det inte två kattar som sitter ihop liksom?

Jo, original är det två parallella kattar med lustigt utformat tvärsnitt.

Jag tycker att du skall ta kompressionsprov på den så att vi kan utesluta den typen av problem, annars kan man ju byta tänddelar och liknande tills man blir blå, utan att få ordning på den....
Last edited by Marie on Thu 01 Mar, 2018 17:17, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Thu 01 Mar, 2018 17:13

Tittar på kattar, finns allt från 3000 och uppåt, några råd om detta? Inte riktigt något jag grottat ned mig i direkt.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändspolar på toppen

Postby Marie » Thu 01 Mar, 2018 17:20

Jag gjorde ett tillägg ovan ang kompressionsprov.
Jag köpte beg kat på skroten, det finns även kompletta eftermarknad från Polen. Samt så klart att köpa universal och svetsa in själv. Original kostar en hel garderob med skjortor...

Stiftade du förresten kamaxlarna för att kolla så inte kamkedjan längt sig för mycket?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Thu 01 Mar, 2018 17:53

skall kolla om de kan fixa ett komp prov.
Nej jag stiftade aldrig, livet kom emellan, tre barn en hyresfastighet och en gård att ta hand om gör att saker inte blir som jag önskar ibland. Tråkigt.
Jaså det är ok att köpa begagnade? Kändes lite riskfyllt, men det kanske är ok grejer, tänker på bildelsbasen. De verkar seriösa.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Thu 01 Mar, 2018 17:54

Det är ingen underton i "Jaså det är ok att köpa begagnade?" Bara så du vet

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Thu 01 Mar, 2018 19:01

Finns nån kat på hova.
https://www.hova.com/katalysator-till-m ... gLK_vD_BwE
Kanske kan funka, annars brukar jag handla delar på autodoc eller via den där du tipsade om marie som jag inte minns namnet på just nu frosch nåt. Skall kolla hen med.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Thu 01 Mar, 2018 19:15

Hittade samma här
https://autopartsmarket.eu/?action=cata ... _view&data[id_make]=553&data[id_model]=47&data[id_model_detail]=954&data[id_part]=10147&data[sort]=&data[name_group]=

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändspolar på toppen

Postby Marie » Thu 01 Mar, 2018 19:26

Osse wrote:Det är ingen underton i "Jaså det är ok att köpa begagnade?" Bara så du vet

Det tog jag det inte som heller. Jag hittade 2009 från en smälld lågmilare. Förvisso kostade de 4,5 Hammarskiöldare på en skrot i Gbg, men det var ungefär en fjärdedel av nypriset så jag chansade. Jag har för mig att det var 2013 jag lät montera dem, tyvärr innan jag 2014 fick gjort den stora motorrevisionen, så de fick ett halvår oljerök...
De gamla är inte helslut, så de bara bytte plats på hyllan när jag ändå skulle byta resten av avgassystemet. Jag har ju idag ett ganska omfattande reserdelslager. I fråga om W140-delar, troligen mera omfattande än hos de flesta mercedesverkstäder ;)
Last edited by Marie on Thu 01 Mar, 2018 20:12, edited 2 times in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests