Tändspolar på toppen

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Tändspolar på toppen

Postby Osse » Sun 25 Feb, 2018 20:15

Eller heter det tändmodul? Tändspole för mig vid första tanke är den som ger ”ström” till fördelaren. Bytte alla tändkablar och stift samt en drös av vaccuumslangar idag. Det var mycket gojs i slangarna till vevhusventilationen. Dock går den lika otroligt fortfarande. Kär väl få samma dåliga värden på besiktningen som sist. Men jag funderade på de otroliga tomgången. Tänkte prova att byta nån tändspole? som sitter vid varje cylinder. Läste en del och många rycker bort kontakten och noterar om bilen gå likadant eller sämre för att utröna vilken som är trasig plus att man kan mäta på dem sen. Men vilken sort har jag måntro? Vet du det kanske Marie. Vi har ju ”samma” bil. -92’a. Det finns så vitt jag ser två sorter. En med ganska kort och en med ganska långt ”rör” som går ned.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Sun 25 Feb, 2018 20:56

När jag bytte fördelare på höger sida så skår det mig att den var klart sämre, tänker dålig tätning runt axeln eller möjligtvis tändspolen till fördelaren. Eller kanske misständningar pga tändspolar vid cylindrarna... osv osv.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändspolar på toppen

Postby Marie » Sun 25 Feb, 2018 21:44

Nu saktar vi in lite grann...

FÖR VAD DU ÄN GÖR, KÖR INTE MOTORN UTAN TÄNDSTIFT ANSLUTET TILL VARJE TÄNDKABEL!!!!! Risken att bränna en tändspole - eller än värre bränna tändmodulen - är akut överhängande!

Vad är det egentligen för en motor vi pratar om?

M119.97 har tändfördelare och TVÅ tändspolar framtill på vänster hjulhus (under vänster /förarsidans/ strålkastare), en spole för vardera fördelaren.
M119.98 har INGA tändfördelare, utan i stället en tändspole på varje tändstift, alltså fyra under plastlocket på vardera kamaxel/ventilkåpan.

Har du alltså bytt fördelarlock så har du bara två spolar och de sitter definitivt INTE i närheten av tändstiften.

Du säger dessutom att du bytt tändkabelsatsen, och i så fall har du ju bytt två kablar, en mellan vardera fördelaren och dess spole. De kablarna har en vinklad gummikontakt i vardera änden. Dessutom har du då bytt varje tändstifts tändkabel, komplett med en lång tändstiftshylsa av metall och en hårdplastvinkel upptill, och i andra änden vid fördelaren en vinklad gummikontakt. De långa tändstiftshylsorna är likadana på alla åtta tändstiften, det enda som skiljer är kabellängden.

En elak misstanke börjar gro i mitt hjärta. Är du till 110% säker på att du anslutit rätt stift till rätt kontakt på fördelarlocken? De går ju delvis i kors framtill på motorn och det är enormt lätt att blanda bort sig, det vet jag.

Fördelarlocken är vid varje kontakt märkt med vilket stift den skall anslutas till. För att röra till det finns två märkningar vid varje kontakt, beroende på var locket är monterat. R gäller högermonterat lock (passagerarsidan), L gäller vänstermonterat lock (förarsidan). Siffrorna hänvisar till cylindernumreringen. 1,2,3,4 sitter på höger sida (passagerarsidan) med 1 närmast kylaren och 4 längst bak. På motsvarande sätt är 5,6,7,8 på vänster sida (förarsidan) med 5 närmast kylaren.
Kontakten som är märkt R6 och L8 skall alltså kopplas till stiftet på cylinder 6 om locket är monterat på höger (passagerarsidans) tändfördelare och om locket är på vänster tändfördelare (förarsidan) skall den kopplas till stiftet på cylinder 8. Båda dessa stift sitter på vänster sida av motorn (förarsidan) nr 8 längst bak, och nr 6 andra från kylaren räknat.
Skulle man råka förväxla två kablar så GÅR säkerligen en V8, men HUR den går är en annan fråga. Säkerligen går den illa och ojämnt, och med avgasvärden som är rent åt pepparn. Det låter lite misstänkt kanske????

Första åtgärden jag skulle göra är alltså att dubbel- och trippelkolla att tändkablarna sitter rätt. Det är där man måste börja.
Last edited by Marie on Thu 01 Mar, 2018 16:59, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Tändspolar på toppen

Postby Fotografen » Sun 25 Feb, 2018 22:26

Osse wrote:När jag bytte fördelare på höger sida så skår det mig att den var klart sämre, tänker dålig tätning runt axeln eller möjligtvis tändspolen till fördelaren. Eller kanske misständningar pga tändspolar vid cylindrarna... osv osv.

Bytte du rotorn också? Mercor är av någon anledning notoriskt kräsna på tänddelar.
Annars har Marie gjort en bra sammanfattning, det är lätt gjort att blanda bort sig med tändkablarna på vilken motor som helst med fördelare och en motor med 6, 8 eller 12 cylindrar startar och går ändå med två kablar skiftade, men den går som en säck potäter.
Kontrollmätte du elektrodavståndet på stiften? Återigen, Mercor är av någon anledning notoriskt kräsna på tänddelar.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändspolar på toppen

Postby Marie » Sun 25 Feb, 2018 22:38

Fotografen wrote:.. det är lätt gjort att blanda bort sig med tändkablarna på vilken motor som helst med fördelare och en motor med 6, 8 eller 12 cylindrar startar och går ändå med två kablar skiftade, men den går som en säck potäter.


Precis. Och en åtta med EN fördelare är lätt nog att blanda bort. Är det dessutom fördelat på två fördelare och två stift på varje bank matas från motsatt sidas fördelare blir det en *aning* knepigare...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Mon 26 Feb, 2018 07:54

Nu saktar vi in litegrann...

Jag menar inte tändspolarna som sitter nere till vänster.
Som jag skrev som ingress, tändspolar på toppen.
Jag är lite osäker på namnet på dem bara. De sitter uppe på toppen liksom. Med en liten kontakt. Ser ut som tre stift. På dem sitter även märkt vilken cylinder som är vilken. Jag vet att jag kan låta lite klåpig ibland men jag har koll på de saker ni skrev. Fördelarlockets förnämliga uppmärkning vilken är föredömlig skulle jag säga. Det sitter även ett L och ett R märkt på varje halva av motorn så man änfå inte skall förvirra sig. Kabelkonfigurationen har jag quadrupelkollat. Det minns jag än från igår, för det är en riktigt kul grej att tråckla ned alla kablar så de passar :-) bytte så klart rotor, kåpan med oring bakom etc. stift och den där drösen med slangar som Marie rekommenderade. Gjorde rent det pyttelilla hålet som det talats om. Jag skulle nog spontant kallat dem spridare. Men googlar jag på dem så dyker tändspole upp. Skall forska mer. Och nej. Ingen tändkabel rycks bort :-)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Mon 26 Feb, 2018 07:59

kontrollmätte dock inte elektroderna. Synade dem bara så det inte var åt helvete. 0,6 mm. Kan det vara rimligt i sånt fall?

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Mon 26 Feb, 2018 08:05

Det är spridarna jag far efter skulle jag tro. Får upp samma bild om jag googlar på dem på olika sidor. Det här internet...

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändspolar på toppen

Postby Marie » Mon 26 Feb, 2018 18:42

Jo, det är säkert spridarna du far efter. Det gör troligen inte ont att byta dem heller. Mina hade ju gått sina dryga 37.000 mil. Jag hittade en firma i Kalifornien som sålde renoverade spridare där man dessutom sorterat spridarna så att spridarna i satserna hade jämnast möjliga flöde sinsemellan. Det gjorde en hel del måste jag säga. Förbrukningen sjönk runt en halv deciliter per mil. Ganska prisvärt, åtta spridare för knappt 2500 inkl frakt, tull och moms. Mindre än vad två nya kostar hos Daimler.
Var bara väldigt försiktig när du lyfter ur bränsleskenan med monterade spridare. Det är lätt att tappa något av spetsskydden på spridarna, och då hamnar både nedre o-ringen och spetsskyddet på en av insugningsventilerna, eller om oturen är framme och ventilerna står öppna på just den cylindern, ända nere i cylindern. Inte riktigt optimalt så att säga.

Sen kan ju en orolig tomgång komma från så mycket annat. Spjällhuset är en dyr kandidat. En annan dyr kandidat är dåliga ventilstyrningar. Inte helt okänt när 30.000 mil passerats.
Utsliten kamkedja så att kammarna på i synnerhet höger cylinderbank står fel då den två meter långa kedjan töjt sig någon tiondel i varje länk...
Och till sist det billigaste, en tändspole är inte riktigt med i leken...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Mon 26 Feb, 2018 21:24

Tack för bra råd. Nej det är ju mycket som kan ställa till det. Skall byta de där radialtäningarna runt kammen vid nästa rotande i motorn med så jag kan eliminera det. En tändspole är ju inte überdyr heller så den åker med också. Skall prova det där med att rycka kontakten till spridarna i helgen. Spjällets säger du. Skall grotta ned mig lite i det också.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Mon 26 Feb, 2018 21:25

Passerar snart 20 000 relativt lugna mil här.

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Tue 27 Feb, 2018 16:30

Nejdå. Samma dåliga värden på bilen. Ett jäkla skitfel. Man kan ju inte kontrollera själv om det blivit bättre av det man gjort.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändspolar på toppen

Postby Marie » Wed 28 Feb, 2018 02:01

Osse wrote:Tack för bra råd. Nej det är ju mycket som kan ställa till det. Skall byta de där radialtäningarna runt kammen vid nästa rotande i motorn med så jag kan eliminera det. En tändspole är ju inte überdyr heller så den åker med också. Skall prova det där med att rycka kontakten till spridarna i helgen. Spjällets säger du. Skall grotta ned mig lite i det också.


Nu när du har vevhusventilationen under kontroll så är inte simmerringarna bakom tändfördelarna jättekritiska längre, men skadar gör det INTE.

Spjällhuset har tre felkällor. Dels är kablaget liksom övre motorkablaget av den självdestruerande typen, så läckströmmar och kortisar kan ställa till en del.

Sen finns det två potentiometrar. En rapporterar gaspedalens läge, och den andra är för återkopplingen av hur spjället verkligen står när elmotorn styrt det. I båda fallen ger slitage osäker kontakt och tror då egas-styrdonet att spjället hoppar hit och dit så blir tomgången därefter. Likaså om styrdonet tror att gaspedalsläget varierar...

Kan ju visa vilken liten raring kamkedjan till en M119 är...
Image

Förresten... Blåste du ur kissekatten med någon mil på motorväg 110 knyck och läge två på växelväljaren, innan besiktningen? Har den gått illa ett tag så kan det behöva brännas ur en aning innan katten funkar någotsånär som den skall...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Osse
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 163
Joined: Wed 11 Apr, 2012 20:59

Re: Tändspolar på toppen

Postby Osse » Wed 28 Feb, 2018 10:29

Tack för info om gasdelarna. Nej inte fullt så hårt körde jag. Men jag vet jag har ett läckage på avgassystemet, det hörs när man gasar på lite hårdare. Skall be verkstaden kolla det och sen mäta upp om lambdasonden funkar. Skall mäta på de där stiften du tipsade om. Vi får se vart det bär hän. Fortsättning följer.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Tändspolar på toppen

Postby Fotografen » Wed 28 Feb, 2018 20:00

Har du läck på avgassystemet blir avgasmätningen som den blir. Fixa läckan å mät igen.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests