Sur 400.

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Sur 400.

Postby Gelgamesh » Sat 31 Mar, 2018 05:18

Nu lever bilen igen. Tack för hjälpen hörni.

...Och under provturen rasade viskokopplingen i fläkten. Tjo Fadderittan.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Sur 400.

Postby Marie » Sat 31 Mar, 2018 09:02

Ett tips. Köp inte pirat viscokoppling. Jag köpte pirat hos Conny Marcusson. De första två han fick hem hade vätskan runnit ur när de kom, först den tredje funkade, men inte länge. Precis två år, och under tiden hade Conny fått slaget och därefter konkat. Dessutom passade inte original fästskruv till piraten.
Till yttermera visso var frikopplingsvarvet för lågt på piraten så när den behövdes som bäst i alpbackarna kopplade den ur. När den gav upp andan helt kom det dit en originaldel. Håller på och letar efter en tystgående elfläkt med tillräcklig effekt och tillräckligt små byggmått innan det händer igen...

Ett par ytterligare tips. Slipa en haknyckel lite tunnare så att du får in den mellan viscokopplingen och remskivan så kan du hålla emot på remskivans fästskruvar. Annars slirar bara remmen mot skivan när du försöker lossa centrumskruven. Och vill du komma åt att lossa centrumskruven utan att behöva lyfta ur kylaren så kan du korta en billig Biltemabitshylsa (insex). De båda specialverktygen ligger numera i verktygslådan som "bor" i bilen. Av vad jag läst på nätet är inte frågan om, utan när, den går sönder igen...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests