Sur 400.

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Sur 400.

Postby Gelgamesh » Tue 13 Mar, 2018 13:01

Eftersom jag skjutit på servicen så länge så får jag ju skylla mig själv....

Men hursomhelst så tänkte jag motionsköra min 400SE igår. Och för säkerhets skull rengjorde jag de asdåliga fördelarlocken/rotorerna. Men givetvis skulle jag ju korkat nog testa att starta innan, vilket var dödfött.

Den gjorde enstaka tändantydningar efter rengöring men inte i närheten av att starta. Färsk bensin finns i tanken, och det luktade lite bensin också, så bensin får den. Och batteriet är fulladdat.

Kopplade ur säkringen till bensinpumpen och tuggade lite på starten, inte en antydan. Kopplade tillbaka och samma sak.

Blåste rent stiftbrunn och skruvade ur ett stift som förstås var neddränkt med bensin. Blåste rent och satte tillbaka, och upprepade på en cylinder till. Men ingen respons. Något enstaka "pluppande" vid startförsök, men nä...

Såg att det satt BERU-stift med fyra sidelektroder och att dessa var rejält utslitna. (förlåt kära bil).


Förutom att beställa stift och tänddelar så bli jag lite smått nervig. Man skulle ju vilja plocka ur alla stift och blåsa rent förbränningsrummen, likaså skulle det ju kännas kul att köra lite på startmotorn i det läget för att ventilera förbränningsrummen. Men jag vågar varken köra på starten med urkopplade stift eller gå lös med tryckluft genom tändstiftshålen. Hade ju även känts bra att lägga några droppar olja i varje cylinder när all bensin kanske tvättat lite för mycket på insidan...?

Jag har inte kört på som en galning och jag ser ingen förändring på oljestickan så några mängder bensin har inte gått nedåt. Frågan är hur det står till i kattar och avgassystem? Som sagt, kan ju inte vara några mängder, men hur mycket tål dessa bitar om det smäller till av en liten bensinpöl?


Jag vet att jag kanske övertänker en smula. Hade det gällt en B18 så hade jag bara fläskat på, men en M119 i fint skick blir man ju lite nervig med.

Lämnade ett stift ur över natten i en förvirrad tanke kring att det skall torka upp...

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Sur 400.

Postby Marie » Tue 13 Mar, 2018 14:59

Gelgamesh wrote:Lämnade ett stift ur över natten i en förvirrad tanke kring att det skall torka upp...

Det tycker jag inte att låter så förvirrat. Jag hade nog plockat alla 8 och låtit den lufta sig över natt. Det hade ju knappast kunnat skada?

Friska stift och ett i övrigt friskt tändsystem så SKALL den starta. Har du låtit den stå över natt med urtagna stift så har även några avgasventiler stått öppna och förhoppningsvis det värsta bensinspillet i avgassystemet avdunstat. Lugn och fin körning de första milen så bör kattarna inte fara mycket mera illa än de redan gjort...

'Es ist doch ein Fahrzeug, kein Stehzeug' som man så vackert kan säga på tyska...
Last edited by Marie on Tue 13 Mar, 2018 23:28, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Sur 400.

Postby Gelgamesh » Tue 13 Mar, 2018 20:27

Instämmer.

Jag kompromissade med mig själv och plockade ur de sex mest lättåtkomliga stiften. Blev "tvungen" att testa startgas, och med urkopplad pumpsäkring så vill den i.a.f. någonting, kanske just på de två kannorna jag luftat.

Kan tilläggas att jag kommer lägga en order hos autodoc.se. Väldigt trevliga priser. Och de verkar vara ganska välsorterade på W140. Eller vad sägs om motorfäste för lite över 200 spänn?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Sur 400.

Postby Marie » Tue 13 Mar, 2018 22:51

De sex mest lättåtkomliga? Vad jag vet finns det inga svåråtkomliga på den motorn? I varje fall inte jämfört med M113.. :wink:

Tänddelar vete hundan om du skall ta från autodoc. De är ju kända för att "uppgradera" order till ett eget sämre men formellt enligt prislistan dyrare märke på delar. Och motorkudde för två hundra? Det undrar jag just hur de ser ut? Jag har hunnit med två byten av motorkuddar vid detta laget och de kostar 180€ plus österrikisk moms per styck...

Här har du en sats med *allt* utom tändspolar och tändmodul.
https://www.ebay.de/itm/10-IGNITION-CAB ... 2a9b6e18cd
Säljaren hör till mina hov- och livleverantörer, och han har även mindre omfattande satser, samt även de enskilda delarna.
Du kan ju roa dig med att mäta upp tändkablarna. De åtta tändkablarna till stiften skall inkl. tändstiftshatten ha 2 kohm resistans +/-10%. De två mellan fördelare och spole skall ha i princip noll.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Sur 400.

Postby Gelgamesh » Wed 14 Mar, 2018 12:15

Tackar för ohm-värdet mm. Bra hjälp! :-D

Jag var nog lite flummig ang. det åtkomliga. När jag menar svåråtkomligt så snackar vi mer om klart exotiska grejer på gamla Citroëner.

Mercan är inte det minsta svåråtkomlig, men det var mer en fråga om att min latare sida övertygade mig om att den lär starta på sex friska och sen lösa resten själv. Dessutom så var jag trött och började fumla, och på högersidan var jag inte jättesugen på att trixa runt med det o-fixade motorkablaget. Den har isolering som fnöske på sina håll och det skall förstås ordnas, men den har stått såpass mycket så jag vill tro att den inte riktigt är körd ännu. De flesta kablarna ser klart okej ut med några få undantag.

(barnsligt egentligen att tänka så men jag lyckades bra med att övertyga mig själv igår i.a.f.)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Sur 400.

Postby Marie » Fri 16 Mar, 2018 04:28

Gelgamesh wrote:Tackar för ohm-värdet mm. Bra hjälp! :-D

Jag var nog lite flummig ang. det åtkomliga. När jag menar svåråtkomligt så snackar vi mer om klart exotiska grejer på gamla Citroëner.

Mercan är inte det minsta svåråtkomlig, men det var mer en fråga om att min latare sida övertygade mig om att den lär starta på sex friska och sen lösa resten själv. Dessutom så var jag trött och började fumla, och på högersidan var jag inte jättesugen på att trixa runt med det o-fixade motorkablaget. Den har isolering som fnöske på sina håll och det skall förstås ordnas, men den har stått såpass mycket så jag vill tro att den inte riktigt är körd ännu. De flesta kablarna ser klart okej ut med några få undantag.

(barnsligt egentligen att tänka så men jag lyckades bra med att övertyga mig själv igår i.a.f.)


Är ditt motorkabalage i ett sådant dåligt skick, så hade inte jag velat slå på tändningen alls! Ett överslag på fel ställe, så har du ett eller flera grillade styrdon, och de är inte direkt billiga. De där "få undantagen" kan vara tillräckligt om det vill sig illa...

Jag bytte själv tändstift i onsdags eftermiddag, det var ju dags nu vid 38.000 mil. Jag brukar lossa de båda insexskruvarna som fäster motorkablaget mot ventilkåpan för att inte behöva böja så så hårt på motorkablaget när man byter tändstift.
Jag passade samtidigt på att köra en datordiagnos med WINHHT på den. Det hör ju till vid service.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Sur 400.

Postby Gelgamesh » Fri 16 Mar, 2018 15:09

I brist på bättre ursäkter så får jag väl säga att jag måste kompensera mitt ältande med bilen genom att vara lite "friskt vågat - hälften vunnet".

Jag vet vad jag ger mig in på och jag gjorde som du, alltså lossade det lilla blecket som sitter med två insex.

Då stiften var urbilliga överallt så köpte jag dessa på Mekonomen när jag ändå hade ett ärende i Borås. De hade inte Bosch så det blev NGK BCP6ES (fritt ur minnet). Det var dessa de rekommenderade och de var av den "gamla hederliga" typen.

Har vågat mig på att beställa lock+rotorer från Autodoc. Får se vad som kommer hem.

Brinner boxarna upp för att jag bråkat med kablaget så ser jag det som en möjlighet att skaffa reservdelsbil. Kanske inte helt listigt tänkt men jag har plats och hade gärna köpt en mekaniskt okej rostburk el.dyl för att ha lite avlastning på reservdelskontot.

Prio ett får vara att få igång den nu. Vill ställa på och njuta lite i April, och sen kanske börja ta tag i allt det där andra som jag skjutit upp.

Jo förresten! (förlåt om det är femtioelfte gången jag frågar) Innan start skall jag kolla upp vevhusventilationen. Var hittade man de där reduceringarna som brukar vara igensatta? Några av mina slangar känns förstås stenhårda så jag hittar gärna rätt direkt. Tänkte prioritera att det är fritt flöde till att börja med och sen byta alla slangar som inte är perfekta.

Vad kör ni på för olja förresten? Tycks vara rekommenderat med vanlig 10w-40w delsyntet. Några synpunkter där?

Marie: Räkna med att Helmuts syrra Berith tar med sin ägare för att leverera lite fikabröd framåt vårkanten. Det är det minsta jag kan göra för all hjälp. :) Samla gärna på dig ev. datorfrågor. Jag jobbar ju med sådant och hjälper gärna till om det behövs. :)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Sur 400.

Postby Lasse Bender » Fri 16 Mar, 2018 17:21

Gelgamesh wrote:I brist på bättre ursäkter så får jag väl säga att jag måste kompensera mitt ältande med bilen genom att vara lite "friskt vågat - hälften vunnet".

Jag vet vad jag ger mig in på och jag gjorde som du, alltså lossade det lilla blecket som sitter med två insex.

Då stiften var urbilliga överallt så köpte jag dessa på Mekonomen när jag ändå hade ett ärende i Borås. De hade inte Bosch så det blev NGK BCP6ES (fritt ur minnet). Det var dessa de rekommenderade och de var av den "gamla hederliga" typen.

Har vågat mig på att beställa lock+rotorer från Autodoc. Får se vad som kommer hem.

Brinner boxarna upp för att jag bråkat med kablaget så ser jag det som en möjlighet att skaffa reservdelsbil. Kanske inte helt listigt tänkt men jag har plats och hade gärna köpt en mekaniskt okej rostburk el.dyl för att ha lite avlastning på reservdelskontot.

Prio ett får vara att få igång den nu. Vill ställa på och njuta lite i April, och sen kanske börja ta tag i allt det där andra som jag skjutit upp.

Jo förresten! (förlåt om det är femtioelfte gången jag frågar) Innan start skall jag kolla upp vevhusventilationen. Var hittade man de där reduceringarna som brukar vara igensatta? Några av mina slangar känns förstås stenhårda så jag hittar gärna rätt direkt. Tänkte prioritera att det är fritt flöde till att börja med och sen byta alla slangar som inte är perfekta.

Vad kör ni på för olja förresten? Tycks vara rekommenderat med vanlig 10w-40w delsyntet. Några synpunkter där?

Marie: Räkna med att Helmuts syrra Berith tar med sin ägare för att leverera lite fikabröd framåt vårkanten. Det är det minsta jag kan göra för all hjälp. :) Samla gärna på dig ev. datorfrågor. Jag jobbar ju med sådant och hjälper gärna till om det behövs. :)


Har handlat tänddelar och mycket annat till min frus 500 och min 400 från Autodoc och har aldrig råkat ut för några problem.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Sur 400.

Postby Marie » Sat 17 Mar, 2018 03:52

Gelgamesh wrote:I brist på bättre ursäkter så får jag väl säga att jag måste kompensera mitt ältande med bilen genom att vara lite "friskt vågat - hälften vunnet".


Så kan man göra på ett gediget högkvalitetssmärke som Citroën. Men det går lätt åt helsefyr om man brukar den metoden på en drivhusblomma från Sindelfingen... :wink:

Gelgamesh wrote:Jo förresten! (förlåt om det är femtioelfte gången jag frågar) Innan start skall jag kolla upp vevhusventilationen. Var hittade man de där reduceringarna som brukar vara igensatta? Några av mina slangar känns förstås stenhårda så jag hittar gärna rätt direkt. Tänkte prioritera att det är fritt flöde till att börja med och sen byta alla slangar som inte är perfekta.


Image

Det handlar om pos. 146 på den här bilden. I den finns ett millimeterstort hål...
Sen behöver du nog byta ungefär allt på sprängskissen till höger, skulle jag förmoda.
Genom att notera sökvägen i överkant på bilden kan du hitta rätt i EPC när du skall plocka fram skiten, med den ledtråden hittar man till och med rätt på ryssidan:
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m.mycat?Form
Tänk bara på att när du kommit till insugningsröret måste du klicka dig en bild framåt för att få upp vevhusventilationen. Reservdelslistan är samma för båda bilderna.

Gelgamesh wrote:Vad kör ni på för olja förresten? Tycks vara rekommenderat med vanlig 10w-40w delsyntet. Några synpunkter där?


Det är nog inte helt optimalt. På tyska W140Forumet finns en grabb som jobbar hos Daimler. Han har nyligen roat sig med att göra oljeanalys efter oljebyte, både med Mobil delsynt. 10W-40 och Mobil helsyntet 5W-50. Det var rejält mycket mer metaller i spilloljan efter delsyntet, bl.a. förekom även de typiska lagermetallerna tenn och bly. I helsyntetspilloljan var förekomsten av tenn och bly inte ens mätbar, och förekomsten av alla andra metaller som sagt påtagligt lägre. Helt klart högre motorslitage med 10W-40 alltså. Gissa vilket jag använder, och har använt i princip hela tiden?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Sur 400.

Postby s500lang » Sat 17 Mar, 2018 18:45

Gelgamesh wrote:Vad kör ni på för olja förresten? Tycks vara rekommenderat med vanlig 10w-40w delsyntet. Några synpunkter där?


Det är nog inte helt optimalt. På tyska W140Forumet finns en grabb som jobbar hos Daimler. Han har nyligen roat sig med att göra oljeanalys efter oljebyte, både med Mobil delsynt. 10W-40 och Mobil helsyntet 5W-50. Det var rejält mycket mer metaller i spilloljan efter delsyntet, bl.a. förekom även de typiska lagermetallerna tenn och bly. I helsyntetspilloljan var förekomsten av tenn och bly inte ens mätbar, och förekomsten av alla andra metaller som sagt påtagligt lägre. Helt klart högre motorslitage med 10W-40 alltså. Gissa vilket jag använder, och har använt i princip hela tiden?[/quote]


Nja. Det kan ju vara så att helsyntetoljan inte samlar upp partiklarna vilket delsynteten gör. Säg det till "grabben".
Själv kör jag på delsyntet och har även kört på vanlig olja samt någon liter motorcykelolja. Motorn har aldrig dragit någon olja under 20k mil.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Sur 400.

Postby Marie » Sat 17 Mar, 2018 19:45

s500lang wrote:
Marie wrote:
Gelgamesh wrote:Vad kör ni på för olja förresten? Tycks vara rekommenderat med vanlig 10w-40w delsyntet. Några synpunkter där?


Det är nog inte helt optimalt. På tyska W140Forumet finns en grabb som jobbar hos Daimler. Han har nyligen roat sig med att göra oljeanalys efter oljebyte, både med Mobil delsynt. 10W-40 och Mobil helsyntet 5W-50. Det var rejält mycket mer metaller i spilloljan efter delsyntet, bl.a. förekom även de typiska lagermetallerna tenn och bly. I helsyntetspilloljan var förekomsten av tenn och bly inte ens mätbar, och förekomsten av alla andra metaller som sagt påtagligt lägre. Helt klart högre motorslitage med 10W-40 alltså. Gissa vilket jag använder, och har använt i princip hela tiden?



Nja. Det kan ju vara så att helsyntetoljan inte samlar upp partiklarna vilket delsynteten gör. Säg det till "grabben".
Själv kör jag på delsyntet och har även kört på vanlig olja samt någon liter motorcykelolja. Motorn har aldrig dragit någon olja under 20k mil.


Är det några oljor som innehåller detergenter och håller föroreningarna flytande för vidare befordran till oljefiltret så är det helsyntetoljor, men även moderna mineral och delsyntet. Det är definitivt inte därifrån skillnaden kommer.

De enda oljor som är någotsånär fria från detergenter, och därmed lämpade för urgamla oljefilterlösa motorer är vissa helmineral singlegradeoljor. Där är ju tanken att slitagepartiklarna skall sedimentera i sumpen och i bästa fall sköljas med ut vid avtappning. Men i de fallen brukar det i serviceschemat även vara föreskrivet att med vissa intervall ta ned sumpen och tvätta ur den.

Jag tror nog att en utvecklingsingenjör hos Daimler i Stuttgart har tillräcklig koll på oljornas egenskaper.

En frisk M119 drar inte olja, och oljeförbrukning kommer inte vid lagerslitage. Oljeförbrukning kommer vid slitage på kannringar och cylinderväggar samt slitna ventilskaftstätningar och ventilstyrningar. Skulle cylinderväggarna bli slitna i ett galnicalbehandlat cylinderlopp i ett helaluminiumblock så är det ganska kört. Ventilstyrningar är däremot kanske inte den starkaste komponenten i en M119, och inte ventilskaftstätningarna heller, även om de sistnämnda inte är lika illa som på M103, M116 och M117, men de är å andra sidan 32 till antalet.
Mellan bytena vid 37000 mil och 38000 mil sjönk oljenivån på stickan ungefär 2-3 mm från mitt emellan max och min. Det kallar jag för ingen oljeförbrukning. Vad har du för kriterium? Att du fyller till maxstrecket vid byte och sen inte når ned till minstrecket före nästa byte?
Då bör man ju veta att det är 2 liter mellan max och min på en M119.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Sur 400.

Postby s500lang » Sun 18 Mar, 2018 22:50

Jag brukar slå i olja så nivån hamnar mellan min-max strecken. Visst är helsyntet bättre än delsyntet men kostar också mer därför kör jag med delsyntet. Jag har för mig att det enligt instruktionsboken är Ok med oljeförbrukning på upp till 1 l/100 mil.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Sur 400.

Postby Marie » Mon 19 Mar, 2018 02:01

s500lang wrote:Jag brukar slå i olja så nivån hamnar mellan min-max strecken. Visst är helsyntet bättre än delsyntet men kostar också mer därför kör jag med delsyntet. Jag har för mig att det enligt instruktionsboken är Ok med oljeförbrukning på upp till 1 l/100 mil.


En oljekostnad om 80 öre per mil (räknat på byte var 1000:e mil) är väl knappast särskilt betungande?
Två sådana här dunkar blir exakt mitt emellan max och min vid oljebyte.
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... urer_id=11
Bra smörjning brukar betala sig i längden. "Det är svårt att smörja sig fattig".

1 l oljeförbrukning per 100 mil... Ja då blir inte katalysatorn gammal... Det är en bra gräns för att slippa garantireklamationer. Och det lär blåryka duktigt. det är ju nästan tvåtaktsnivåer det. Bra nära en procent olja i bensinen... :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Sur 400.

Postby s500lang » Tue 20 Mar, 2018 20:51

I och för sig behöver ju inte oljeförbrukning betyda att oljan går genom katalysatorn, det kan även vara en läcka någonstans. Läste i en verkstadshandbok att det är helt Ok att det fuktar bara det inte droppar.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Sur 400.

Postby Marie » Wed 21 Mar, 2018 13:08

s500lang wrote:I och för sig behöver ju inte oljeförbrukning betyda att oljan går genom katalysatorn, det kan även vara en läcka någonstans. Läste i en verkstadshandbok att det är helt Ok att det fuktar bara det inte droppar.

Förvisso. Men "fuktar" innebär knappast en förlust på en liter per 100 mil. Då måste det söla riktigt ordentligt, droppa riktigt duktigt.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests