Parkeringsbromsfråga

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Parkeringsbromsfråga

Postby s500lang » Sun 08 Apr, 2018 21:31

Hej,

Jag fick underkänt på besiktningen "Parkeringsbroms otillräcklig". Nu har jag justerat p-bromsen vid hjulen. Bilen står stilla i en ganska brant backe efter ca tio hack och då är det ca 5-6 hack kvar. Är det tillräckligt? Märkligt var också att strålkastaren höger fram stod mkt fel uppåt. Jag har inte varit där och gjort någonting - kan den ändra inställning själv?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Parkeringsbromsfråga

Postby Marie » Sun 08 Apr, 2018 23:03

Om strålkastaren blivit inställd vid dåligt vacuum kan sådant hända om man senare reparerar vacuumkretsarna. Det är enda teorin jag kan komma på.

10 hack tycker jag låter mycket. Vid senaste besiktningen hoppade bilen upp ur bromsvågen på sjätte hacket. Halvtaskig p-broms vill man inte ha i Österrike. Där är den ytterst viktig.
Last edited by Marie on Tue 10 Apr, 2018 01:11, edited 4 times in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Parkeringsbromsfråga

Postby s500lang » Mon 09 Apr, 2018 09:01

Tack för svar, Marie. Jag spänner den lite till då.

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Parkeringsbromsfråga

Postby doolar » Sun 22 Apr, 2018 13:46

Om inte jag minns fel så ska parkeringsbromsen ta fullt vid sju hack. Sen om det är sex eller åtta är nog inte så noga i verkligheten, men det är vad Mercedes rekommenderar. Om jag nu minns rätt. :)
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Per_230E
Guru
Guru
Posts: 2910
Joined: Sat 08 Oct, 2005 17:34
Location: Falun
Contact:

Re: Parkeringsbromsfråga

Postby Per_230E » Sun 22 Apr, 2018 19:50

Skruva åt vid hjulen så att den precis börjar ta med oansatt broms. Släpp sedan ett halvvarv-varv så blir det bra :-D
W212 E220CDI AMG -12

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Parkeringsbromsfråga

Postby Marie » Mon 23 Apr, 2018 00:50

doolar wrote:Om inte jag minns fel så ska parkeringsbromsen ta fullt vid sju hack. Sen om det är sex eller åtta är nog inte så noga i verkligheten, men det är vad Mercedes rekommenderar. Om jag nu minns rätt. :)


Det där kan måhända stämma för 124?
För 140 är det korrekta antalet enligt WIS fem hack vid ett pedaltryck om 170N. Med reservation för om p-bromspedalstället blivit utbytt till det utförande som tillverkats från och med september 2002, i så fall skall det vara redan på första hacket.

Är det svårt att få till P-bromsinställningen, så att den "står sig" finns det risk att orsaken är att bromssköldarna försvagats av rost så att de flexar. OBS! De behöver inte vara sönderrostade! I så fall gör byte av bromssköldarna underverk...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Parkeringsbromsfråga

Postby doolar » Mon 23 Apr, 2018 01:26

Marie wrote:
doolar wrote:Om inte jag minns fel så ska parkeringsbromsen ta fullt vid sju hack. Sen om det är sex eller åtta är nog inte så noga i verkligheten, men det är vad Mercedes rekommenderar. Om jag nu minns rätt. :)


Det där kan måhända stämma för 124?
För 140 är det korrekta antalet enligt WIS fem hack vid ett pedaltryck om 170N. Med reservation för om p-bromspedalstället blivit utbytt till det utförande som tillverkats från och med september 2002, i så fall skall det vara redan på första hacket.

Är det svårt att få till P-bromsinställningen, så att den "står sig" finns det risk att orsaken är att bromssköldarna försvagats av rost så att de flexar. OBS! De behöver inte vara sönderrostade! I så fall gör byte av bromssköldarna underverk...


Jo det är ju sant, jag har 124 hatten på. Undra hur många hack det ska vara på min 124:a egentligen, som ju i princip har en 129 bakända... :shock: :-D

Bra att du håller ordning på oss Marie! :mrgreen:
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Parkeringsbromsfråga

Postby Marie » Mon 23 Apr, 2018 02:12

Slog nu i WIS på 124.034 och även där gäller max 5 hack.

P-bromsen skall alltså vara betydligt tajtare inställd än de flesta tror.
Det är kanske därför jag brukar få kommentar vid besiktning att P-bromsen biter som hundan... ?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Parkeringsbromsfråga

Postby s500lang » Tue 24 Apr, 2018 09:17

Tricket är att montera hjulet varje gång man ska kolla att bromsen tar. Om man bara snurrar på bromsskivan blir bromsen för löst inställd. Detta är så klart jobbigt om man ska prova 4-5 gånger på varje sida. Bilen blev godkänd.

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Parkeringsbromsfråga

Postby doolar » Tue 24 Apr, 2018 12:59

Marie wrote:Slog nu i WIS på 124.034 och även där gäller max 5 hack.

P-bromsen skall alltså vara betydligt tajtare inställd än de flesta tror.
Det är kanske därför jag brukar få kommentar vid besiktning att P-bromsen biter som hundan... ?


Tack! Mina sju hack har jag nog fått från Haynes och den täcker inte 034.

Annars brukar jag göra som Per_230E skriver.

Men då var det uträtt!
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests