Viskokoppling

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Viskokoppling

Postby Gelgamesh » Mon 09 Apr, 2018 11:24

Tar en chansning och håller tummarna för snabbt svar...

Står på en skrot och har plockat loss viskokoppling i bra skick fr0n en E4?0 ca 1998. Fick lite hybris och meckande loss den. Det ser ut att vara olika fästen mot min 1992 400SE. Borde lägga tillbaka den kanske men envetenheten har tagit över.

Har någon plockat isär en sådan koppling? Låter det sig göras? Jag hoppas väl på att jag kan fånga lagren...

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Viskokoppling

Postby Lasse Bender » Mon 09 Apr, 2018 19:27

Går inte att ta isär utan att förstöra den.

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Viskokoppling

Postby Gelgamesh » Mon 09 Apr, 2018 19:50

Har även hittat till S350D i bra skick. Den såg nästan ut att kunna passa, men numret gick inte att läsa.

Sedan förut så har jag hittat att 400SE -92 (M119) skall ha viskokoppling 119 200 00 022, och samma motor i en W210 (E420 hette den visst) skall ha 119 200 002 022.

S350D har så vitt jag googlat en viskokoppling som heter 603 200 00 22. Så hur skall man tänka här? Det är ju samma art.nr på pricken förutom "613" mot "119" som förstås är motorkoden. Brukar Mercedes använda samma pryl exakt fast med olika "motornummer" av administrativa skäl? Man behöver ju inte vara ett geni för att inse att ingen motordel på min M119 lär börja på 603 i.a.f. Men den springande punkten jag försöker fånga är förstås huruvida det är exakt samma viskokoppling eller inte?

Visst, bensin-åtta mot dieselsexa. Men de har väl ungefär samma temperaturpreferens. Och fläkten sitter ju skruvad så där kan man ju montera en M119-propeller på sin diesel-visko om man önskar. Samtidigt hade jag ju inte blivit förvånad om viskon är injusterad för en specifik propeller. Helt förvånad hade jag förvisso inte heller blivit om man använder denna numreringsstandard för att kunna variera priserna efter vad man gissar att kunderna är beredda att betala.

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Viskokoppling

Postby Gelgamesh » Mon 09 Apr, 2018 19:51

Lasse Bender wrote:Går inte att ta isär utan att förstöra den.


Tack för infon. :)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Viskokoppling

Postby Marie » Tue 10 Apr, 2018 01:34

Först av allt vill jag bara bekräfta Lasse Benders uttalande. Viscokopplingar plockar man inte isär ostraffat. Det är ömtåliga grejer, finns t.o.m. risk för skador om de förvaras liggande.

Gelgamesh wrote:Har även hittat till S350D i bra skick. Den såg nästan ut att kunna passa, men numret gick inte att läsa.

Sedan förut så har jag hittat att 400SE -92 (M119) skall ha viskokoppling 119 200 00 022, och samma motor i en W210 (E420 hette den visst) skall ha 119 200 002 022.

S350D har så vitt jag googlat en viskokoppling som heter 603 200 00 22. Så hur skall man tänka här? Det är ju samma art.nr på pricken förutom "613" mot "119" som förstås är motorkoden. Brukar Mercedes använda samma pryl exakt fast med olika "motornummer" av administrativa skäl? Man behöver ju inte vara ett geni för att inse att ingen motordel på min M119 lär börja på 603 i.a.f. Men den springande punkten jag försöker fånga är förstås huruvida det är exakt samma viskokoppling eller inte?

Visst, bensin-åtta mot dieselsexa. Men de har väl ungefär samma temperaturpreferens. Och fläkten sitter ju skruvad så där kan man ju montera en M119-propeller på sin diesel-visko om man önskar. Samtidigt hade jag ju inte blivit förvånad om viskon är injusterad för en specifik propeller. Helt förvånad hade jag förvisso inte heller blivit om man använder denna numreringsstandard för att kunna variera priserna efter vad man gissar att kunderna är beredda att betala.


Hade det varit samma komponent hade även de tre första siffrorna varit samma. Visst kan det finnas delar med nummer som pekar mot en annan motor, precis som det i en bil av en viss serie finns delar som ärvts från helt andra serier.
Varför inte beställa rätt visco först som sist?

På vilket sätt havererade din visco förresten?
Det vanligaste felet, nämligen att den inte kopplar in fläkten då den skall, märks ju inte förrän du pressar upp kylvätsketemperaturen över 90°C, och dit borde du inte ha kommit med tanke på hur vädret i dina trakter var då du rapporterade haveriet....?
Det är också ett skäl att inte hämta en visco på skroten även om du hittar en från rätt bil. Jag har nog en i gömmorna som du med glädje skulle tagit emot och trott var frisk... men det är den alltså INTE.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Viskokoppling

Postby Gelgamesh » Tue 10 Apr, 2018 08:09

När jag provkörde efter stillestånd så lät bilen som en höfläkt, och efter en liten stund så började det skramla från den. Så mycket riktigt, några kylproblem hade jag inte direkt. Men jag inser nu att jag haft problem även tidigare enl. det du nämner. Jag tycker den har varierat lite väl mycket i temperatur när det varit varmt ute. Den har stigit lite över det normala och sen har elfläktarna gripit in. Kan dock inte komma ihåg huruvida man har hört den mekaniska fläkten flåsa då.

Hur puckat är det att temporärt amputera bort den mekaniska fläkten helt om man är medveten om riskerna och bara gubbkör på landsväg? Självklart borde det ju ju funka tycker man, men jag har mer respekt än så för kylsystem. Med med de bilar jag kan bättre (Citroën) så vet jag en del om just slamkryparfel som inte uppenbart ställer till bekymmer, men som på sikt ställer till med skador. Som kuriosa kan man nämna en liten lufttempgivare (på äldre Citroën CX) som inte alls märks ifall den pajar annat än att mätaren rör sig lite mer som på min 400SE. Men har man automat på sin CX så kommer man överhetta denna. Likaså på XM 2.5TD. Där hittar man en vattenkyld intercooler och således en "lågtemperaturkrets" med egen termostat samt en extra mindre kylare lite lagom dold framför kondensorn. Den är gjord i koppar och cellerna korroderar bort som på en gammal Amason. Naturligtvis inget man märker förrän man börjar ladda på och laddluften höjer motortempen istf att kylas ner. Med detta fel klarar bilen kökörning i solgass och 30+ men kopplar man på släp eller börjar ladda på i hög fart i motlut på motorväg så kan man se mätaren höja sig. Detta har felaktigt gett just den motorn dåligt rykte p.g.a. onormalt många spruckna toppar. Samma med CX automatlåda. Folk tror den är en dålig konstruktion. Helt fel. ZF 3HP22 är rejält överdimensionerad för en bil med en 128hästars fyra. Men överhettning klarar ingen låda.

Ursäkta offtopic-kuriosan. Det var mest för att föra fram huruvida vi har samma luriga fel på våra Mercor eller inte. Själv har jag nollkoll på hur växellådan kyls på 400SE, och börjar genast darra över att jag kanske "åker Citroën CX med kass tempgivare" och överhettar lådan.

Autodoc har Viskokoppling av flera märken. Har tagit fasta på förra tipset om att akta sig för pirat. Har för mig att de även hade t.ex. Hella och Beru. Priserna varierar en hel del. Vågar man gissa att ex.vis Hella el. Beru håller hög kvalitet?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Viskokoppling

Postby Marie » Tue 10 Apr, 2018 09:24

Först av allt.... W140 med M119 ger inte som de flesta moderna bilar intrycket av att temperaturmätarnålen är målad på instrumentskalan. Den återspeglar tydligt driftförhållandena, även med frisk termostat och frisk visco....
Viscon börjar ju inte greppa förrän vid ungefär 90°C, och termostaten har öppningstemperatur 83°C. Har man AC (det finns faktiskt W140 utan) så kommer första steget på kondensorfläktarna vid 102°C, exakta siffran för andra steget minns jag inte så här rakt av. Detta givet i ett driftfall där inte kondensorfläktarna inkopplats tidigare på grund av tryckförhållandena i ACn. (Första steget vid 14 bar på högtryckssidan).

Visst är även Daimlers egna automatlådor temperaturkänsliga i viss omfattning. Daimler föreskriver ju montering av luftkyld oljekylare för automatlådan vid dragkroksmontering. Den oljekylaren är ju dessutom försedd med en egen termostatstyrd elektrisk kylfläkt. Det kylet placeras innanför stötfångaren framför vänster framhjul. Utan dragkrok skall oljetemperatorn för ATFen i den "kalla" kylartanken på motorns vätskekylare klara jobbet.
Alltså vågar jag inte uttala mig om tillrådligheten att köra utan fläkt. Vilken OEM-leverantör Daimler anlitar vet jag inte. Det framgår inte av originaldelen. Det skall ju inte bara vara rätt tillslagstemperatur (mäts ju med hjälp av temperaturen på den luft som passerat genom kylaren), den skall även ha rätt frikopplingsvarv (4000 rpm har jag för mig); varvas fläkten ända upp mot rödmarkeringens 6000 rpm kan det börja flyga fläktdelar, varför man inte bör "steloperera" viscokopplingar. Jag köper hur som helst inte piratvisco fler gånger för min del. Jag undviker även OEM om inte det finns mycket starka skäl.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests