Demontera dörrsida bak.

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Demontera dörrsida bak.

Postby Lasse Bender » Thu 17 May, 2018 16:07

Fönsterhissen knasar sig och för att göra helt rätt utan att förstöra något undrar jag om någon vet hur man går till väga för att demontera dörrsidan bak.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Demontera dörrsida bak.

Postby Marie » Thu 17 May, 2018 22:09

Ja, det vet jag. :wink:
Varit därinne ett antal gånger av olika skäl, så det här blir fritt ur minnet.

En synlig skruv håller ramen runt låstungan

Stick in en matkniv/smörkniv (ej vass) vid bakre nedre hörnet av träplattan framför stängningshandtaget. Drag kniven uppåt längs bakkanten av träplattan, så att du viker undan de båda låstungor som håller bakkanten av träplattan. Därefter kan träplattan vikas ut med början vid bakkanten. Lossa elkablarna till sätesjusteringen.
Skulle du misslyckas med låstungorna (eller någon före dig) så finns plastkonsolen på plattans baksida inkl låstungorna som reservdel till hyfsat pris. Inget skäl att försöka mickla till nån hemslöjd där alltså.

När plattan är borta hittar du två sexkantskruvar, en rakt in och en snett uppåt vid handtagets överkant. Är det en langversion kan det finnas en eller två skruvar under täckpluggar i armstödsfacket också. Plocka ut instegslampan och lossa kabeln från den.
Sen är det dags att med plastkil trycka ut klädselplattans plaststift runt bak- under och framkant och när alla plaststift är loss, lyft hela klädselplattan uppåt för att lossa klammerna vid rutan.
Sen är det bara att haka av stången till låshandtaget, peta in instegsbelysningens kabel och lossa ev elkablar till fönsterhiss och sätesvärme, och ta bort klädselplattan. Resten ger sig självt.

Var beredd på att ett antal plastpluggar är sköra och stryker med så ta hem ett knippe i förväg. Likaså kan du behöva limma en eller flera av fästplattorna till plastpluggarna mot klädselplattans baksida. Plasten börjar bli lite skör efter ett kvartssekel...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Demontera dörrsida bak.

Postby Lasse Bender » Fri 18 May, 2018 10:00

Stort tack Marie för den utförliga arbetsbeskrivningen.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Demontera dörrsida bak.

Postby Marie » Fri 18 May, 2018 10:50

Trist bara att jag inte fotograferat baksidan av träplattan. När man väl sett konstruktionen är det självklart hur infästningen fungerar, och hur man viker undan låstungorna.
Vid återmontering viker man först ut de båda låstungorna, sedan sticker man in dem i sina slitsar i klädselplattan vid träplattans bakkant och pressar fast snäpplåset i träplattans framkant.

Beskrivningen ovan kan användas lika bra för framdörrarna, där finns dock alltid två skruvar under täckpluggar i armstödsfacken. På framdörrarna måste även det trekantiga plastlocket på insidan vid ytterspegeln tas bort före dörrklädseln. Lossas med plastkil instucken snett uppifrån/framifrån. Mercedes långa smala plastkil är ett av de viktigaste redskapen när man jobbar med inredningen i mercedesbilar. I princip oumbärligt!

Reservation för att nyare bilar med krockkudde i dörren kan avvika från min beskrivning. Dock är tricket med hur man tar bort träplattan lika på alla 140.

En varning är dock på sin plats. Jag har sett andra metoder på nätet om hur man lossar träplattan genom att bända ut den i bakkant, utan att först vika undan de båda låstungorna. Detta är felaktigt och orsakar med största sannolikhet att låstungornas infästning förstörs. Min beskrivning baseras på Mercedes egen anvisning i WIS.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

s500lang
Proffs
Proffs
Posts: 274
Joined: Thu 02 Feb, 2006 11:27
Contact:

Re: Demontera dörrsida bak.

Postby s500lang » Fri 18 May, 2018 20:37

Maries beskrivning stämmer väl med undantag för att skruvarna i min bil (från 1996) är krysspårskruvar. Om du har fulläderinredning (MB Exklusiv - det dyraste tillvalet som fanns) kan det kärva ganska duktigt jämfört med plastinredning. Jag brukar använda lite läderrengöring för att få lite glid vid återmontering.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Demontera dörrsida bak.

Postby Marie » Sat 19 May, 2018 00:10

Samtliga skruvar är krysspår utom just de två jag påpekade, nämligen de båda M6 som sitter dolda under träplattan. Där är det sexkantskalle med nyckelvidden 10mm.
Så är det på alla de jag sett på youtube och samtliga dörrar på min. Kan det möjligen ha något att göra med att du har läder exklusiv på din? Det vore den enda förklaringen jag kan tänka mig????
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Demontera dörrsida bak.

Postby Lasse Bender » Sat 19 May, 2018 11:13

Jodå, det visade sig att någon amatör har varit där före mig och levt rövare. Blir och beställa lte nytt tillsammans med ny eller ev. beg. elhiss. Köper hellre en beg. original från skroten än en ny pirat för ungefär samma pris. Verkar dock vara stor åtgång på just vänster bak. Av 22 st. så finns det endast två v.b. varav den ena defekt. Lite märkligt att den har havererat med tanke på att i min bil har det i stort sett aldrig suttit någon i baksätet, inte under min tid och inte under förra ägarens 18 år, som skulle ha haft behov av att köra med elhissarna. Jag tror faktiskt att den har varit trasig ända från det jag köpte bilen för snart sju år sedan och att jag aldrig förut testat om dom fungerade. Detta kan också vara förklaringen till att någon har varit inne och rotat innan mig.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Demontera dörrsida bak.

Postby Marie » Sat 19 May, 2018 12:00

Lasse Bender wrote:Jodå, det visade sig att någon amatör har varit där före mig och levt rövare. Blir och beställa lte nytt tillsammans med ny eller ev. beg. elhiss. Köper hellre en beg. original från skroten än en ny pirat för ungefär samma pris. Verkar dock vara stor åtgång på just vänster bak. Av 22 st. så finns det endast två v.b. varav den ena defekt. Lite märkligt att den har havererat med tanke på att i min bil har det i stort sett aldrig suttit någon i baksätet, inte under min tid och inte under förra ägarens 18 år, som skulle ha haft behov av att köra med elhissarna. Jag tror faktiskt att den har varit trasig ända från det jag köpte bilen för snart sju år sedan och att jag aldrig förut testat om dom fungerade. Detta kan också vara förklaringen till att någon har varit inne och rotat innan mig.

Lustigt....
Vänster bak är just den jag också behövt byta.

Och att "chimpanser" varit inne i dörrarna är är tyvärr inget ovanligt. :evil:
Jag blev överlycklig när jag upptäckte att låstungeenheten till träplattan finns som reservdel liksom plastplattan med alla strömbrytarinfästningarna till mittkonsolen där fönsterhissreglagen sitter....
Den senare har de dessutom lyckats gömma så väl i EPC att den är i princip omöjlig att hitta...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests